06.09.16

Madonna - Rebel Heart

Madonna - Rebel Heart

2015 Interscope Records

čas: 55:06
styl: pop

Poslední měsíc jsem vyloženě číhal na nějakou popovou událost, která by stála za recenzi. Vyzkoušel jsem hromadu novinek a výsledek vidíte sami. Nad všemi objevy posledních let září zas a znovu stará dobrá máma Madonna. Přestože její vystoupení na cenách Grammy 2014 vypadalo spíše jako vyprovázení na věčnost, vrací se tahle dáma letos v nečekaně velké formě.

Nemá cenu si cokoli nalhávat. Posledním vyloženě invenčním a pokrokovým albem Madonny byl v roce 1998 klenot "Ray of Light". Od té doby prostě neměla na víc, než dorovnávat sázky ostatních a více méně jen následovala aktuální módní trendy. Album "Rebel Heart" v podstatě nedělá nic jiného, ale jeho velká síla je v tom, že všechno dělá dobře, zábavně a naprosto přirozeně. Jestli totiž z desky něco skutečně nepoznáte, tak je to počet letokruhů její (spolu)autorky. Madonna je v modelovém roce 2015 zase přitažlivě hříšná (jak dokazuje její "Unapologetic Bitch") i odvážná (ve velkých kulisách skladby "Iconic"). Dá se říct, že melodie jejích písní nebyly už léta tak vybroušené a přitažlivé.

Madonna obklopená aktuální smetánkou popových producentů (viz seznam níže) moc dobře odhadla, které hudební trendy se nejlépe roubují na její ikonický hlásek i melodický trademark a prostě je všechny dotáhla tak nějak o patro výš. A pokud si chcete představit, jaký výkon Madonna letos podala, musíte si uvědomit, že v době, kdy už byla sama královnou MTV, tak nějaká Lady GaGa ještě tahala na provázku kačera a říkala mu "gaga" (na Wiki se ale myslím píše, že své jméno vynalezla při poslechu kapely Queen - tolik pro pořádek). "Rebel Heart" je prostě parádní taneční album, které dává kompletně smysl, není z poloviny doplněné vatou a všechny jeho šrouby jsou precizně dotažené. Z velké části na něm přitom Madonna zpívá sama o sobě a svém okolí. Jako by po delší době zase překročila vlastní stín, dokázala se povznést nad jepičí kariéry svých nástupců a právem na ně z výšky shlíží. A pokud vám to připadá jako nepodstatná věc, tak já naopak tvrdím, že to je základní kámen úspěchu, pokud chcete nějak výrazněji míchat karty aktuálního popu. Ostatně stačí si poslechnout marné snahy předchozích desek.

14 skladeb (resp. 19 na Deluxe verzi) se může někomu zdát u popové desky příliš, ale v tomto případě je za nimi celkem složitý porod včetně několika úniků skladeb na internet. Na světlo boží se dlouho před vydáním dostala asi dvacítka nedokončených skladeb, na což Madonna reagovala tím, že některé zahodila a několik nových naopak přidala. O to větší sláva, že ani tak album téměř nepotřebovalo vycpávky. Mezi nejlepšími skladbami nakonec najdete vše, co od pořádného alba Madonny čekáte. Výjimky potvrzující pravidlo jsou celkem tři. Nemastný/neslaný cajdák na úvod ("Living For Love"), zbytečně platonická "Johanku z Arku" a úplně nesmyslný pokus o baladu "Body Shot". Naopak klasickou kytaru v houpací síti poznávám hned. Dvojka "Devil Prey" je hitovým odpalem pánu Bohu do oken a její první refrén zároveň naznačuje, jak chytře umí nové skladby napínat, hecovat a gradovat.

Skladbu "Ghosttown" by mohla mít na novém albu klidně Lana Del Rey a rádia by na jejím místě do desek vydřela drážku. Zato "Unapologetic Bitch" je z úplně jiného těsta. Madonna do ní ukryla sebe samou a látku na kabátek střihla z těžké taneční moderny dubstepu. Výsledkem je chytlavý kontrast houpavých melodií a tvrdé elektroniky útočící na ty nejprimitivnější taneční pudy. Hodně podobně brousí fošny také nejdrzejší floutek celého alba - skladba "Bitch I'm Madonna". Museli byste být Pinocchio, aby s vámi tahle moderna nepohnula. Když jsem mluvil o využívání trendů na dřeň, myslel jsem právě tyto dva kousky. Je v nich cítit taneční dravost posledních let a přitom nikdo nemůže říct, že to není pravá Madonna.

Poslední dva neopomenutelné kousky hledejte pod jmenovkami "Iconic" a "Inside Out". První jmenovaný obsahuje výtažek z boxujícího Mika Tysona i rapujícího rapera Chance, ale jeho nejdůležitější ingrediencí je zvukově jednoduchý, avšak dokonale se stupňující refrén, vrcholící zdrcujícím protikladem v potácivém tempu. No a "Inside Out", to je taková malá oslava aktuálně nejzábavnější polohy ženského popu. Jinými slovy pomalé tempo, extrémně chytlavá a samonosná melodie s malinkými náznaky rapu. Když přijde na taneční hudbu, nepotřebuji slyšet víc. To ostatně platí i o celé desce "Rebel Heart". Rozhodně na ní najdete přešlapy a melodická klišé, ale v porovnání se silnými momenty jsou to jen střípky. Nová Madonna mi zkrátka dělá radost. Průvodním jevem poslechu je totiž úsměv, případně tanec. Dáma v letech má zase jednou splněno.

sestava: Madonna – zpěv + hosté
produkce: Avicii, Diplo, Blood Diamonds, Billboard, DJ Dahi, Toby Gad, Madonna, Ariel Rechtshaid, Sophie, Ryan Tedder, Kanye West
1. Living For Love