ABYSS doporučuje

DØDHEIMSGARD - A Umbra Omega

2015 Peaceville Records

čas: 67:10
styl: avant-garde/black metal

O čem dnes bude řeč?

O norské skupině DØDHEIMSGARD, která představuje jednu z nejzásadnějších kapel avantgardně - blackové scény. A nejen severské. Vizionáři, šílenci, průkopníci, ale i zastánci určitého množství tradice. Kombinace, která mi spolehlivě zvedne posluchačský tep. Počátky bandy ležely v typickém blacku ("Kronet til konge") a postupem let rozměry kapely bobtnaly a rostly. Od vydání přelomového, industriálního pekla "666 International" uplynulo už šestnáct let. V mezidobí, pod zkráceným názvem DHG, vznikla ještě elektro-blacková jízda "Supervillain Outcast". Osobně ji považuji spíše za jakýsi experiment, případně dlouhohrající "neřadovku". Z jádra kapely na ni učinkoval pouze hlavní mozek Vicotnik a samotná tvorba působila hodně přímočaře a méně avantgardně. Ale jinak nic proti ( mé hodnocení 80% myslím hovoří jasně). Dnes je již vše na svých místech, navrátilec Aldrahn za mikrofonem a směr muziky DØDHEIMSGARD mnohovrstevnatý a maximálně pokřivený. Nemá ani cenu rozebírat do mrtě a akordu jednotlivé písně, na to považuji svou obrazotvornost při poslechu "A Umbra Omega" za příliš subjektivní a nehodlám ji vnucovat nikomu z vás, vážení čtenáři. V duchu úvodní otázky si dnes pouze zkusím zodpovědět a potvrdit/vyvrátit několik zásadních otázek a tvrzení, které se vyrojily kolem aktuálního díla.

Pro koho je "A Umbra Omega" určena?

Určitě ne pro příjemce s krátkodobým poločasem rozpadu zájmu o album. Pronikání blackovou slupkou vyžaduje čas a objevování barevných a prolínajících struktur chce trpělivost. Přesto nepovažuji CD za natolik složité, aby místy nechytilo za srdce i "melodysiláka". Neboť obsahuje i fragmenty velice chytlavé a dokonce vybízející k tradičnímu koncertnímu kotlení (závěrečné minuty "God Protocol Axiom"). Opethovské úlomky v druhé třetině "Aphelion Void", případná klavírně-kytarová preludia v "The Unlocking"(můj osobní favorit) zase rozvibrují choutky progresivního fandy. Zkrátka a dobře, DHG se při troše dobré vůle dokáží zavděčit velice širokému spektru posluchačů. Stačí jen nepřikládat na uši těsné žánrové klapky.

Stále black metal?

Určitě. Velké a jednoznačné ano!. I když jsem už napříč obcí zaznamenal názory o přílišné křehkosti předloženého materiálu a touhy po větším množství sypaček. Ďábel tkví v detailu, říká známe přísloví a podle toho se řídí i současní DHG (kapela používá momentálně oba názvy, krátký i plnohodnotný). Blacková neurvalost se objevuje a zase mizí napříč celým dílem a vystrkuje růžky jen ve vhodných momentech. Ve zbytku stopáže svoji roli přebírá jak melancholie, tak neurotická, skoro jazzová roztěkanost ("Blue Moon Duel") . Občas slyším i pasáže jak ze skladatelského pera Vegarda "Ihsahna" Tveitana. Větší pochvaly těžko může býti.

Jak svoji roli zvládá Aldrahn?

Vypravěč v hororovém cirkusu, pomatenec bloudící rozpadlým ústavem choromyslných, ale i černý havran. Všechny polohy prakticky na výbornou, zpěv na "A Umbra Omega", plní nejen funkci přenosu těžkých filosofických textů, ale funguje i jako další, velmi vhodně zvoleny nástroj. Zde jsem se, upřimně řečeno, po ohlášení alba obával jistých nedostatků, ale nakonec odcházím spokojen. Škoda jen, že se více do pěveckých kreací nepouští i Mr. Vicotnik. S jeho blackovým skřehotem by vokální složka nahrávky působila opravdu dokonale.

Lepší než 666?

Nu a dostáváme se k zřejmě nejtěžší otázce. Po velice zralé úvaze říkám, že zatím ještě ne. Šestková deska překypovala touhou předělat black metal, zbořit starý svět a postavit základy nových vizí. "A Umbra Omega" představuje "pouze" mimořádně vynikající a promyšlené dílo, plné temných vizí a neotřelých postupů. Mě vydrží na hodně dlouhou dobu, bavit se s ním budu ještě mnoho hodin, ale na totální absolutorium a zápis do kronik zatím ždibec chybí. Možná se tak děje i díky současné době, možná již bylo vše vymyšleno. Což logicky není chyba současných DHG. Třeba vše vylepší ještě všemocný čas

Album roku?

Meziplanetární cestovatelé ARCTURUS by se museli hodně vytáhnout aby v mých očích letos DHG překonali. Zmíněný Ihsahn má před sebou těžkou práci. A pokud extraordinérně nezazáří třeba IN THE WOODS, popřípadě Kvitrafn neuspíší vydání WARDRUNY, těžko budu po sečtení dnů roku 2015 hledat lepší nahrávku, než "A Umbra Omega". Ale nepředjímejme, možná se dočkám i nečekaného překvapení.
Závěrem doufám, že jsem žádnou podstatnou otázku nevynechal a že jste, moji milí čtenáři, uchopili směr, jakým jsem se snažil recenzi vést. Mimořádná tvorba DØDHEIMSGARD stojí za poslech celá a body či případné doporučení se mají tak nějak samozřejmě. Když je té hudební radosti plná nůše, je zkrátka čas bez váhání se vrhnout do nekonečných vesmírů.

In the last days of dreams
Towards a pale array orbit
Hiding inside our darkest deeds