06.09.16

NIGHTWISH - Endless Forms Most Beautiful

2015 Nuclear Blast

čas: 61:18
země původu: Finsko
styl: symphonic metal/rock

Je to tady! Nejočekávanější  událost pro všechny správné metalisty, událost, která už několik měsíců okupuje (a ještě dlouho okupovat bude) přední  stránky metalových magazínů. Nové album NIGHTWISH! Všichni se držte, rockující kontury se budou snoubit s megalomanskými vizemi kapelníka Tuomase, který je předurčen býti skladatelem filmové a vážné hudby. K tomu nová nejlepší zpěvačka pod sluncem Floor. Rozhodně nejtvrdší deska co kdy Finové natočili. A na podzim přijedou do Prahy. Desítky trailerů na trailery, vyjádření, predikací a dopředu jasných stanovisek. Náctileté fanynky v extázi...

Nu dobrá. Nechme těch bulvárních titulků, jejichž účelem je už jen zvýšení čtenosti.  Mě osobně u aktuální placky zajímá jen jediná věc. Dokáže se hudebním byznysem skoro-semletá kapela vrátit k poslouchatelnému, byť prostému a líbivému, frontwomen metalu? Od vyhazovu Tarji si totiž nejsem jistý, co vlastně NIGHTWISH chtějí říct. OK, desky typu "Oceanborn" nebo "Once" přijdou asi jen jednou, respektive dvakrát v kariéře. Na druhou stranu utopit skladatelský potenciál (který v Tuomasovi rozhodně dřímá- viz jeho sólovka) v nekonečných tahanicích o zpěvačku, popřípadě v sebeoslavných onaniích typu "Song Of Myself", mi přijde poněkud kruté. Ano tušíte správně, nechovám k "Dark Passion Play", ni k "Imaginaeru" nikterak vřelé pouto. První zmíněná fošna tvrdě dojela na silně omezené, pěvecké možnosti Anette Olzon. Písně psaný "pro Tarju", předložené popové divě. Záznamy z živých koncertů období, soukromě pojmenované "taháme kočku za ocas", příliš nepřidaly. "Imaginaerum" zase ukázalo smutnou hrdinku Anette v pozitivní roli slušné zpěvačky, zpívající nevkusný balast a ohraně nudné věci.

Nepřehlédnutelná Floor Jansen namlsala fandy několika perfektními živými záznamy, aby následně předvedla výkon na čtvrt plynu. První fakt, kterého si nedá nevšimnout při poslechu "Endless Forms Most Beautiful". Kde situace volá po vygradované, vypjaté poloze hlasu, tam přichází civilní, nudný, až utahaný projev ("Shudder Before The Beautiful"). Neříkám, že je nutné všude cpát operu a pokračovat v pompézním mega - tempu, výkon Floor představuje pro mě ale velkou černou kaňku, na jinak slušně složeném albu. Ano čtete správně, NIGHTWISH připravili desku, která  rozhodně neurazí a svoji prostření částí dokonce sympaticky pobaví. Přičemž nevyužívá nic inovátorského a v podstatě jen slušně variuje věci známé a provařené. Přesto chválím. Chválím absenci ucamrané balady. Chválím výrazné zjednodušení klávesového bakelitu ("Edema Ruh"). Chválím strukturu skvělé titulní věci a a chválím i volně padající "Alpenglow". Chválím velice dobře zaranžovanou "The Greatest Show on Earth". Ukočírovaná pompa, to jsme od NIGHTWISH neslyšeli dobrých deset let. Jako černý mrak se nad celou stopáží vznáší zpěv Floor, za který bych ji opravdu nejradši dal pětadvacet na holou. Copak nedokáže prodat alespoň drobet ze svého bohatého arzenálu. Opravdu musí v klipovce "Élan" kníkat jak batole? Dej tomu sakra náboj holka. Příliš prostoru nedostává ani Marco Hietala a jeho rockový, léty ošlehaný chraplák. Naopak dudák Troy Donockley se vokálně projevuje více než sympaticky.

Fanoušci novodobé tváře skupiny nadšení rozhodně nepřehánějí. "Endless Forms Most Beautiful" pro ně zůstane zřejmě synonymem jakéhosi podivného návratu zpět a zároveň do nikam. Chybí výrazný hit a sla´doučké kudrlinky se nevalí z každého koutu díla. Příliš neuazujmou ani texty, mířené pryč od růžičkového gotična, ekologicko-ateistickým směrem. Původní práce Richarda Dawkinse rezonuje ale mnohem více kontroverzněji (i když mě osobně přijde naprosto směšná) a vrchní textař z ní vycucává jen neurážející omáčku.

"Endless Forms Most Beautiful" zní mnohem, mnohem lépe, než budou tvrdit její odpůrci. Reprezentuje aktuální pozici NIGHTWISH, která působí trochu zmateně, ale rozhodně inteligentněji, než snahy o soundtrackové velikášství a "umělecké" gigapočiny . Nechce se poddat rychlým soudům a i po několika posleších má hudebně stále co nabídnout. Bohužel dojíždí na hrubě podceněnou pěveckou složku (tolik pro NIGHTWISH důležitou). Neříkám, že se dílo zalíbí všem a že si z něj "nepřátelé" kapely hned urvou rodidla a změní z minuty na minutu svůj názor. Přesto si myslím, že stojí alespoň za jeden poslech. A ne kvůli bonotnu, či zasmání se freakshow. Jak málo někdy stačí ke slušnému štěstí a radosti, že?

Dnešní bodová "šedesátka" patří mezi ty plnohodnotnější. Vážně přemýšlím, že bych NIGHTWISH opět zařadil do seznamu kapel, které si rád opakovaně poslechnu i ve volném čase, mimo recenzi (a odkud vylétli před lety jak namydlený blesk). Doufám, že Tuomasovi vydrží skladatelská forma a do příště připraví ještě vyrovnanější a po pěvecké stránce dotaženější dílo.

PS: V rámci kontextu, zde uvádím i své bodové hodnocení starších desek:

Angels Fall First: 65%
Oceanborn: 90%
Wishmaster: 75%
Century Child: 65%
Once: 80%
Dark Passion Play: 50%
Imaginaerum: 45%

sestava: Floor Jansen – zpěv, Tuomas Holopainen – klávesy, piano, Emppu Vuorinen – kytara, Marco Hietala – baskytara, zpěv, kytara, Troy Donockley – dudy, píšťaly, bodhran, zpěv, hosté: Kai Hahto – bicí, Metro Voices – sbory, Richard Dawkins – mluvené slovo
produkce: Mikko Karmila, Tero Kinnunen, Tuomas Holopainen
1. Shudder Before The Beautiful
2. Weak Fantasy