06.09.16

06.09.16

ASMODEUS - Past na Davida Kleinera

ASMODEUS - Past na Davida Kleinera

2014 Magick Disk Musick

styl: thrash metal

Jedné prosincové noci blíže určeného roku 2014 vyšlo sedmé album dnes už v podstatě legendární metalové kapely ASMODEUS z Klatov. A hned prvotní dojem je takříkajíc omračující. Pěkný digipack s vlepeným obsáhlým bookletem působí majestátně. Je vidět, že si kapela i firmička Magick Disk Musick dali pořádně záležet. A to ještě nedávno vyšla i vinylová edice.

ASMODEUS přicházejí s aktuálním albem po osmi letech od předchozí řadovky "Řetěz kritických událostí", kdy se kolem hnacího motoru Miloše Bešty ustálila nová sestava zručných hráčů, tvořená členy kapel SNAIL, MORTIFILIA a PROMISES. Je slyšet (i vidět), že se čekání vyplatilo, protože novinka nabízí opravdu kompaktně ucelené dílo.

Dílo, které nabízí technickou (thrash) metalovou dravost, progresivitu, spoustu skvělých kytarových melodií a vyhrávek a v neposlední řadě vokál, který je opravdu hodně variabilní a spolehlivě sedí v jednotlivých pasážích. Navíc díky tomuto citlivému střídání poloh (včetně upozaděného ženského zpěvu beze slov) a přesnému frázování navozuje onu potřebnou atmosféru.

Deset kompozic, které jsou proloženy čtyřmi intermezzy, tvoří opravdu stabilní celek, takže je těžké určit jednoznačný vrchol desky. Mohl by jím být svižný hit "Černý vítr", stejně jako následující tklivá balada "Tanec s mrtvou labutí" se silnou melodií a hostujícími smyčci, která je dojemná až mrazí. To "Oko za oko" je úderná vypalovačka, zatímco "Chrám bolesti" tepe a pro změnu vyniknou bicí. Navíc je nahrávka okořeněná spoustou hostujících nástrojů (třeba začátek na mandolínu v "O myších a hadech"), což z ní dělá velmi rozmanité dílko. Vše pozvolna ukončuje pomalý "Dar vzkříšení", který vybízí k opětovnému puštění.

Cele album je pojato jako koncepční dílo, kdy vlepený 35stránkový booklet s povedenou grafikou obsahuje krom textů i v podstatě jakýsi scénář k (možná zatím) neexistujícímu filmu či divadelní hře (kdy muzika tvoří jeho soundtrack). Jeho autorem je publicista Jan Petričko, který rozvinul původní Beštův námět, a který si s rodným jazykem opravdu umí pohrát. Vše doplňuje titulní olejomalba Radovana Hrabého, která vznikla na základě důkladného poslechu a přečtení textů. Taktéž po zvukové stránce není "Kleinerovi" co vytknout, vždyť je kapela v ExAvik studiu v podstatě jako doma.

Nikdy jsem ASMODEA nějak zvlášť neposlouchal, spíš ho jen tak z povzdálí registroval. Přesto jsem mile překvapen a musím uznat, že album "Past na Davida Kleinera" je opravdu povedené a pestré. Album, které se příjemně poslouchá, a určitě jen tak neoposlouchá. Holt, služebně starší kapely nemusí nutně patřit do starého železa, protože letití muzikanti asi vědí, jak na to.

sestava: Miloš Bešta – kytara, zpěv, František Knetl – sólová kytara, Dalibor Hirič – baskytara, Roman Houška – bicí; hosté: Petr Vrobel – mandolína, František Pelíšek – klávesy, Tereza Hrubanová – vokály, Pavel Brom – akustická kytara, Kateřina Klailová – housle, Marie Wellnerová – viola, Tomáš Pohanka – violoncello, Petr Říha – industriální ruchy
1. Bolero, op. 937 (inst)
2. Já, David Kleiner
3. Lovec a oběti