06.09.16

06.09.16

A FOREST OF STARS - Beware the Sword You Cannot See

2015 Lupus Lounge

čas: 59:24
styl: black metal

A FOREST OF STARS je taková prazvláštní partička elegánů a jedné překrásné dámy vystupující ve viktoriánském stylu. Již tato vizuální stránka kapely je zajímavá, tak jaká asi bude zvuková stopa na tajemném disku, který nedávno vydavatelství Lupus Lounge vypustilo do světa? Osobně jsem s tímto uskupením přišel do kontaktu těsně po vydání nového kotoučku poprvé a to především proto, že mě zaujala jak image muzikantů, tak označení psychedelic black metal, jimž se skupina škatulkuje a celkově myšlenka tohoto souboru. Musím nyní říci, že nelituji vpuštění omamných tónů do svých uší, neboť nové dílo "Beware the Sword You Cannot See" zásadně ovlivnilo můj hudební život a já mu podlehl. Album mě svedlo a nyní si jej pouštím každým dnem a tluču se do hlavy, že tuto skupinu neposlouchám déle, protože veškerá tvorba Angličanů disponuje zvláštním kouzlem, jež donutí posluchače pozastavit se nad každou písní.

The drag of that inert through toil of chained wrought sinew.
Ragged faces turned up to the rain.
Staring down; drawing down the rain.
Staring down; drawing down the rain.
Drawing down the rain.
Drawing down.

Nějakou dobu před vypuštěním nové fošny do světa skupina zveřejnila nový videoklip k písni "Drawing Down the Rain", který je opravdu působivý, má jistou výpravnost, sděluje nám svůj příběh, jenž každému vykouzlí úsměv na tváři a spolu s muzikou vás v hlavě přenese na místa, na která kapela chce. Videoklip jsem z nějakého důvodu neviděl a pustil si ho až po poslechu desky, tudíž jsem před prvním proplutím novinkou absolutně netušil, jak A FOREST OF STARS zní. Hned první hudební stopa mě chytila za mé hudbou nasáklé srdce. Až psychedelic rockový začátek písně "Drawing Down the Rain", na něhož navazuje melodický, atmosferický metal s nádhernou houslovou melodií. Celé to zní tak romanticky, překrásně...melodické kytary disponují samy o sobě snovou atmosférou, housle kreslí své melodické linky a rozvíjí je do košatých podob, po té se strhne black metalová smršť plná nelítostných riffů a perfektního, originálně zabarveného vokálu, vyznívajícího vznešeně a při tom se jedná o skřek blackového ražení. Co nám zde pánové a dáma servírují je až okouzlující, jako kdyby pohádkově stvořený svět ve viktoriánské době, kdy se při poslechu desky objevíte ve viktoriánských ulicích, plných lidí v dobovém ošacení. Ony ulice vás nasměrují i do temnějších uliček, plných špíny a tmy, přesto krásné. Něco je ovšem jinak a brzy zjistíte, že onen svět vytvořený skupinou, vás překvapí svou odlišností, svou nepředvídatelností, jako kdybyste byli v nějaké říši divů.

I když je muzika leckdy agresivní a bicí celý ansábl ženou kupředu o sto šest, neztrácí kompozice onu všudypřítomnou eleganci a romantický nádech. Sound Angličanů je napěchovaný slovem originalita. Ať už zvuk, ladění strunných nástrojů a zabarvení zpěvu vokalisty Mistera Curse, tak i celkovou stavbou vrstev písní, atmosférou a propojením hudby s vizuální podobou. Prvních pět muzikantských záseků je dlouhých, střídají se zde melodické pasáže, protkané sypačkami, které by se hodily k i k ortodoxnějším skvadrám a to celé je okořeněné melancholií a psychedelickými úseky, kterým vévodí housle a často vybrnkávané melodie, okořeněné klávesami. Největší potěchou pro vaše uši bude jistě vokál houslistky Katheryne. Její výstup je jako kdybyste se procházeli špinavými, tmavými uličkami, mezi otrhanými žebráky, prodírali se mezi krysami a červy, když vstoupíte na náměstí a spatříte onu krásku v oslňující sluneční záři hrát na housle a při tom zpívat. Pod ní zasněný a zhypnotizovaný dav. Uvidíte nádheru, jež vás odprostí od tělesné schránky, od okolí, jež se vám již příčí. Jen se na vás pousměje a odchází, zanechá vás tam, kde jste byli doposud a vy si ji budete muset v těch temných uličkách najít, abyste to znovu okusili.

Pozor, od šesté písně se vše mění a rázem CD nabírá trošku jiné rozměry. Najednou tu máme totiž příběh, písně navazující na sebe. Od skladby "Part I: Mindslide" se hudební položky krátí, disponují kratší stopáží, ale každá píseň je úplně odlišná než ta předešlá a přes to navazuje na tu předchozí. Skupina v prvních skladbách ukazuje pestrost v jednotlivých kompozicích, do každé zvukové malby napěchuje mnoho odlišných prvků a pocitů, ale v druhé části placky nám ukazuje pestrost, co se týče písní jdoucích po sobě, jakožto celku. Ty se doplňují tímto vzájemně a fungují pouze sjednoceně. Více prostoru zde dostává Katheryne, neboť zde převládají rockovější a melodičtější pasáže. Ty samozřejmě naruší nějaká ta tvrdší pasáž, jež vás vytrhne ze snění a zasype nelítostnými riffy a bicími, jako kdyby vás mlátil holemi rozvášněný dav. Celá deska vrcholí v okamžiku, kdy se blíží k jasnému konci. Kompozice "Part IV: An Automaton Adrift" je psychedelický požitek, kdy se můžete nechat unášet hypnotizující melodií bicích, jež zní jemně, ovšem zhoubně omamně, jako byste si přičichli ke květině na okně jednoho z domů ve vašem okolí, která vás ale zasáhla až nepřirozenou matoucí vůní vyvolávající mnoho pocitů. V těchto koncepčních písních mi přijde barevnější vyznění aranží a detailů, je to rozhodně úmyslem A FOREST OF STARS, má to svůj smysl. Líbí se mi, jak se CD vyvíjí, jako nějaký film z viktoriánských dob, ve kterém se odehrává strhující dramatická podívaná. Klávesy zde hrají důležitou roli a spolu s kytarami vám vykreslují silné a chytlavé melodie, jež s emotivním zpěvem upoutají vaši pozornost a vy se s úsměvem necháváte unášet na tónech linoucích se z repráků, dokonce zde můžete uslyšet i hammondy, které jsou příjemným zpestřením klávesových vrstev. Nejlepší kousek přichází v podobě "Part VI: Let There Be No Light", zde převládá andělský hlas Katheryne, jenž působí lahodně melodicky, celé to je doprovázené melodickými stěnami, tvořenými kytarami a nánosem klávesových vrstev, jež dohromady tvoří melodickou, epickou fontánu pocitů. Neskutečné zakončení celého alba.

Are you a little lost, robot? To terminate? Stay resident?
To dance drawn down with the shades whilst suffocating the dawn?
He said 'Let there be light'.
Oh, and there WAS light.
'Let there be light', he said.
And oh, how we laughed.

"Beware the Sword You Cannot See" je pohádková muzika, která vás přenese mimo realitu, je to nevšední hudební požitek, jenž poukazuje na až nadstandardní talent muzikantů, kteří se na tomto materiálu podíleli. Ať už se jedná o technickou zručnost, o schopnost slepit dohromady tak komplikovanou hudbu, nebo především o umění složit takové kompozice, dát jim smysl a hloubku, no a celé tohle počínání zabalit do omračující vizuální podoby. Možná bych vyzdvihl pár šrámů, jako třeba střídmé použití ženského vokálu, více kláves v první části materiálu by také neuškodilo, to už jsou ovšem nepodstatné věci. Na druhou stranu, o to víc si Katheryn vychutnáte a o to více jsou její vokální výstupy kvalitnější a mají nenucený význam, no a s klávesami platí to samé. Vše na tomto albu má svůj smysl a nemělo by se ani pomyslet na to něco měnit.

sestava: Mr. T.S. Kettleburner - zpěv, kytaram, Mister Curse - zpěv, Katheryne, Queen of the Ghosts - housle, flétna, The Gentleman - klávesy, perkuse, Mr. Titus Lungbutter - baskytara, Mr. John "The Resurrectionist" Bishop - bicí, perkuse, Mr William Wight-Barrow - kytara
produkce: Mr Robert Hobson
odkaz: facebook.com/aforestofstars
1. Drawing Down the Rain