06.09.16

06.09.16

SHINING - IX - Everyone, Everything, Everywhere, Ends

2015 Season of Mist

čas: 53:50 (digibox version)
styl: post-black metal

Už dlouho jsem se těšil na novinku SHINING. I když mnohé hlasy věštily bláznu Kvarfothovi umělecké vyčerpání (dané bleskovým startem kariéry a množstvím desek), enfant terrible švédské metalové scény si stále držel zuby nehty svoji úroveň. Oblažuje nás, prosté smrtelníky, novými a novými dávkami depresivního blacku. Niklasův zpěv nabíral na maniakální síle a zároveň se během let pouště do netypických vokálních poloh. Angažování kytaristy Petera Husse na desce "V - Halmstad", se proměnilo v obrovskou výhru pro celou bandu. Huss dokáže svými riffy zaplnit i zdánlivě prázná či hluchá místa a jeho přínos pro SHINING je nezpochybnitelný. V podobném smyslu držel nad vodou Marc Rizzo brazilského šamana Cavaleru (dnes už ani on nestačí).

A proč vůbec začínám podobnými úvahami o "držení nad vodou" a přínosu? Z jediného prostého důvodu. Kapelmajstrův songwriting začínal být v posledních letech zkrátka krapet průhledný. Ano, SHINING stále bavili a upoutávali pozornost svoji jinakostí a praštěností, ale střídání blackových pasáží a klidného rozjímání se začínalo drobet opakovat a šablonizovat. Jak na přímočaré "VII – Född Förlorare", tak i na na poslední desce "Redefining Darkness", která jediná nenesla číselné označení. Nářez, sloka, refrén, nářez, vydechnutí, refrén, klid. Zkrátka předvídatelnost. Návrat ke starému stylu názvů nastínila právě novinka "IX" s podtitulem nevyhnutelného konce všeho a všech. To se mi líbí, původní genius loci kapely vystupuje zcela jasně na povrch.

Po prvních zběžných posleších jsem nabyl dojmu, že slyším nějaké neřadové, skoro-akustické EP. Minimální množství zpěvu, spousty vybrnkávaček a dojemné (opravdu!) melancholie. Tak sakra, měknu já a nebo Kvarforth? Když se ozvala drtivá pasáž ("Vilja & dröm"), působila skoro až rušivě, jako nehezký návrat zpět do špíny zemské. Nahrávka ale postupně dozrála, jak dobré víno. Už chápu smysl civilně pojatého materiálu. Je jím kompoziční dospělost. Niklas zkrátka vyspěl a uchopil potenciál svůj a své bandy správným směrem. Síla a atmosféra neleží v běsnění a divokých kontrastech. Leží v emočním dopadu relativně jednoduché muziky, v odkazu hudební historie (ten rock sedmdesátých let v SHINING zkrátka je) a v potřebě nikomu nic nedokazovat. Jedině tak může vzniknout skladba "Besök från i(ho)nom ", nejlepší kousek jaký kdy kapela napsala. Ne nedělám si srandu :-). Black využitý na začátku jen jako prostředek, nikoli cíl. Akustické převalování, drcení slov a nádherná, romatická melodie v závěru. Vskutku kouzelné. K dalším, výjímečně povedeným momentům je třeba zařadit suicidiální baladu "Framtidsudsikter". Opět maximální jednoduchost, akustické vlny a decentní přednes. Bouře v závěru jen jako oživení. Již zmíněná "Vilja & dröm" zase vyvoláván touhy s něčím pořádně třísknout. Hromadí negativní emoce opravdu úžasným způsobem a zároveň je v sobě konzervuje, nedávaje jim prostor infikovat celou plochu nahrávky.

A tak dále a tak dále. Klidná síla ukrytá v necelých čtyřiceti minutách základní stopáže působí opravdu interesantním dojmem. Přidáme li do koktejlu krásný artwork, texty výhradně v drnčivé švédštině a zdařilou coververzi "Ohne Dich" v digiboxové verzi, těžko se hledají významnější negativa. Štve mě jen divný, zplacatělý zvuk v těch několika rychlých pasážích. A úvodní skladbička by si zasloužila nějaký ten přednes a lyrickou náplň. Otevírá dílo poměrně nesměle. Jinak nic.

Kolem a kolem, "The Eerie Cold" představovala tu první extratřídní vábničkou pro fandy, "Halmstad" zase ukázal přesnější a usměrněnější stránku věci. Šestka předvedla pro změnu progresivní choutky. "IX" se jim v mých očích ale vyrovnává. Naprosto zcela jinými atributy, ale o to přece nejde. Hlavní argumentem zůstává skvělá muzika. Legrační, jak moc se v posledních týdnech roztrh pytel se skvělými, post-blackovými nahrávkami, které ve své podstatě ani už blackem nejsou. Jen z něj plně čerpají a tepou do praxe staré postupy novými způsoby. DØDHEIMSGARD, A FOREST OF STARS, ENSLAVED, SOLEFALD. Nesmírně rád k tomuto výběru řadím i SHINING a jejich kolekci. Kdyby kariéra skupiny skončila s doznívajícímy tóny závěrečné "Besök från i(ho)nom" (ten song mě prostě bere neskutečně), vůbec by z mé strany nedošlo na zášť, nebo stěžování si. Závěr by to byl jak lusk. Pokud si to ale Niklas Kvarforth nehodí, budu doufat, že nás čeká ještě velké množství obdobně výborné muziky.

sestava: Niklas Kvarforth – zpěv, kytara, Peter Huss – kytara, Euge Valovirta – kytara, Christian Larsson – baskytara, Rainer Tuomikanto – bicí
produkce: Niklas Kvarfoth
1. Den påtvingade tvåsamheten