SIGH - Graveward

SIGH - Graveward

2015 Candlelight Records

čas: 49:35
země původu: Japonsko
styl: avant-garde/atmospheric black metal

První polovina roku 2015 zdá se být zatím ve znamení prvotřídní norské školy metalových výstředností, ale nejsou to jen SOLEFALD, MANES, DØDHEIMSGARD nebo ARCTURUS, kteří obarvují stále ještě bílá místa na mapách hudebního světa. V Japonsku se o něco podobného už hezkých pár let zatraceně úspěšně snaží také kapela SIGH. Na svém novém koncepčním albu se na svět dívají zpoza hřbitovních zdí a mám podezření, že tu tam i rýpnou do hlíny. Komu se tedy stýskalo po prvotřídních japonských výstřednostech, neměl by na dnešním hudebním večírku chybět.

Mirai Kawashima, hlavní mozek SIGH, patří mezi skladatele typu "co na srdci, to na jazyku". Jasně na něm vidíte, že nemá žádný plán, nebere ohledy ani zajatce a už vůbec se nestará o to, jak dokáže jeho hudební kreace akceptovat publikum. Tím se stává nebezpečnou a zároveň zajímavou postavou scény, protože jen málo je dnes těch, kteří odolávají tlaku fanoušků i pranýřům "odborné veřejnosti". Dokazuje to také novým hudebním strašákem "Graveward", který jako by při každém poslechu útočil přímo na centrum rovnováhy uvnitř hlavy. Od první do poslední skladby musím být ve střehu, abych při jakémkoli větším vzedmutí hudebních vln nevrávoral nebo dokonce nepadal na kolena. Dost krutě si se mnou pohrává třeba hned singl "Out of the Grave" a jeho doslova tragikomická melodie korunovaná ubohým rychlo-refrénem. Jako by se mi před očima míhal béčkový horor říznutý zrychlenou předválečnou groteskou. Pokud si na chleba s Nutellou nedáváte ještě kyselé rybičky, nemůže vám tahle skladba připadat napoprvé "v pořádku". A přesto je, stejně jako většina nového alba.

Jakkoli vám bude první dojem našeptávat opak, album "Graveward" totiž ve skutečnosti není jen nádobou plnou bizarností a výstředních poloh. Stačí znát SIGH trochu lépe nebo poslouchat novinku vícekrát a zjistíte, že všechna ta šílenost je pouze škraloupem, pod nímž tvrdě pracují (případně kvasí) silně zkreslené kytary a úchvatné klávesové party. Kostra je i tentokrát blacková, ale až nečekaně často se maskuje pod melodickými kytarovými sóly. Ta slova se mi obracejí v hubě, ale je to tak. Kytary občas skutečně hoblují klasický power metal. Poslouchám třeba velkolepou palbu "The Tombfiller", nechávám si mazat symfonický med kolem huby, ale pořád slyším kytary ze zlaté éry Stratovarius. Vtip je v tom, že pokud vytáhnete podobná sólíčka a cukernatou nástavbu speed metalu nahradíte hřbitovním kvítím se stuhou značky SIGH, dostanete žrádýlko, proti kterému se nedá říct ani popel. Stačí ale odstoupit o krok dál a nějaká ta negativa nové desky se přeci jen začínají rýsovat.

Když jsem zmiňoval, že si Mirai nenechává nic diktovat, platilo to také o produkci. Ta je – mírně řečeno – old schoolová. Kupodivu jí ani tolik nechybí dynamika (jako třeba u "Scenes from Hell"), ale je zbytečně zastřená a garážová. Chápu, kam tím Mirai míří a proč si zvuk vyladil právě takto – k výrazu alba se výstřední mix konec konců hodí – ale ta deka je i přesto celkem zbytečná. Pokud však patříte mezi nadšence, kteří ocení osobitost mixu klidně i na úkor komfortu poslechu, budete se nad novou deskou kroutit blahem.

Největším mínusem celé desky ale není její produkce. Jinak uchvacující koncept občas zadrhává na vlastní neřízenosti nebo chcete-li Miraiově tvrdohlavosti. Pokud nahrajete desku tak drzou, umanutou a přitom bezohlednou, že jsou jí všechna pravidla ukradená, je jen málo pravděpodobné, že se budou líbit všechny její skladby nebo dokonce všechny výrazné motivy. Na to až příliš často balancujeme na hraně propasti. Jakkoli si třeba libuji v osudových sborech skladby "Graveward", ve chvíli kdy zazní ženský zpěv jako by někdo přejel nehtem po tabuli. Najdou se samozřejmě i skladby, u kterých doslova není o čem debatovat, ale album přeci jen narušují chvíle, které mi jdou proti srsti.

Nebyl by to ale Mirai, kdyby nedokázal šikmou plochu narovnat nějakým tajným trumfem. Jestli něčím "Graveward" strčí do kapsy veškerou konkurenci roku 2015, je to štiplavá opravdovost celé nahrávky. Možná i díky většímu důrazu na pevný kov ve srovnání s předchozí eklektickou perlou "In Somniphobia" budete novince věřit doslova každou notu. Nemáte před sebou studio ani muzikanty, natož digitální krámy. Místo nich je album opravdovým hororem, symfonií a zážitkem na vlastní kůži. Poznáte to bezpečně podle drobných jizev, které budete s každým dalším poslechem postupně objevovat po celém těle.

Oproti severské konkurenci si ve společnosti nových SIGH rozhodně více ušpiníte ruce, ale veškeré trápení za tu opravdovost zas a znovu stojí. "Graveward" je jinými slovy přesně tím hřbitovem, na kterém si budete chtít rezervovat místo pro svůj poslední odpočinek. Tak to nenechávejte na poslední chvíli...

sestava: Mirai Kawashima - zpěv, piano, klávesy, clavinet, orchestrizace, programování, You Oshima - kytara, Dr. Mikannibal - zpěv, saxofon, Junichi Harashima - bicí, Satoshi Fujinami - baskytara
produkce: You Oshima
odkaz: facebook.com/pages/SIGH-official-page/227550909275