06.09.16

ARCTURUS - Arcturian

ARCTURUS - Arcturian

2015 Prophecy Production

čas: 47:47
styl: avant-garde metal

Na tohle jsem čekal celých deset let. Jelikož jsem obdržel občanku v době vydání "Sideshow Symphonies", strefil jsem se celým svým hudebním dospíváním (a formováním) do mezidobí čekání na novou desku průkopníků severské avantgardy. A že si družina kolem Sverda, Vortexe a Hellhammera dala na čas. Postupně přicházející kusé zprávy o nahrání tu kláves, tu kytar, přerostly v regulérní počin "Arcturian". Uplynulo mnoho vody a myslím, že je potřeba si definovat, co vlastně od ARCTURUS čekáme. Revoluci? Asi ne. Revoluční počin "La Masquerade Infernale" zarazil v roce 1997 umělecké ostny tvrdě mezi zkostnatělá žebra metalových posluchačů. A následující dílko "The Sham Mirrors", za použití tradičnějších přístupů, dotáhlo koncept k dokonalosti (osobně řadím "zrcadla" mezi 10 nejzásadnějších desek celého norského metalu - přesto že posluchačská většina preferuje "maškarádu"). Těžko po dekádě čekání přijde podobně proměnlivý a stylotepný atak na hudební scénu. Na druhou stranu pořád hovoříme o ARCTURUS. Doufal jsem tedy alespoň v začlenění moderních postupů, neotřelých kláves a decentní propojení s různobarevnou paletou žánrů.

Jenže bohužel. Pánové předkládají v podstatě revival sama sebe. Chvílemi  se otáčejí okatě do vlastní minulosti, občas máchnou do placu zajímavý utržek, aby ho v zápětí zakopali bledou bariérou z nudné muziky. Na plnou hubu, jsem z tohoto výletu mezi galaxie velice rozpačitý a dá se řící, že i dost smutný. Protože neletíme spolu s ARCTURUS do jiných hvězdných soustav a nemalujeme roztodivné obrazce na celestiální plátna mlhovin a hvězdokup. Plácáme se po oběžné dráze jak Gagarin v plechovce Vostok a občas padáme v záchranném modulu někam do Bohem zapomenuté stepi. Zkrátka žádný lahodný zážitek, spíš dřina bez výrazného smyslu. Leč první navnazení v podobě "The Arcturian Sign" beru. Nesmělý dubstep v úvodních trylkách sice frčel před 5 lety, ale budiž, alespoň nějaký posun. Hellhammer sype velice mayhemovsky, Vortex tahá výšky, občas klasicky ujede, ale jinak velice přijemný poslech, hitový potenciál, plus slušně zamotané vlnky kytar. Bohužel hovoříme o jedné ze dvou výjímek celého alba. Druhou tvoří taneční pohodovka "Demon", která si sympaticky tyká s opravdu zábavnými, hopsavými motivy.

A zbytek? Nu leží před námi dýchavičný pokus o drnčivou blackovku ("Angst"), či střednětempé, nudné záležitosti s pouťovými klávesami, bez  výrazně zapamatovatelnějších pasáží ("Warp"). Kámen úrazu, stavební pojivo všech děl ARCTURUS prostě nefunguje. A závěrečná hrůza "Bane", aneb vytí vlka s downovým syndromem. Ano, určitou dávku tetrálnosti ve Vortexově výkonu vždy respektuji, ale parodické halekání fakt ne. Opět se mi potvrzuje proč jsem, až na výjimky, nikdy nesdílel nadšení pro zpěv blonďatého Nora. (teď nechme spát "Quintessence" od mistrů s velkým B). Ještě větší rána než falešné vokály je pro mě ale opradová skladatelská nemohoucnost, projevená na majoritní části desky. Žádné překvapení, žádné zajímavé obraty, šablona, nuda, šeď, opakování z vlastní čítanky. Pořád nedokážu přesně pojmout, kde udělali soudruzi ze severu vlastně chybu. Přemotivovanost, přílišné očekávání? Nevím, ale výsledek působí opravdu hubeně.

"Arcturian" nepředstavuje nic extra zajímavého, zaslouživšího si jména ARCTURUS, nebo dokonce geniálního. Deska, kterou nad označením jalový podprůměr drží pouze sypky pana Blomberga, dvě fajnové písničky a občasný útržek kláves co utekl infantilním rejstříkům. Sverde, Sverde..

Vždy mi vadilo trochu pozérské kopání do "Sideshow Symphonies". Nazývána nudným preludováním, bezsmyslným cvičením a plísněna za měkký a nezajímavý, metalový kabát. Ano, nebyla dokonalá jako předchůdci, ale přesto se mohla hrdě řadit do flotily ARCTURUS a po letech ji vnímám jako nedílnou součást skládačky. Což o "Arcturian" ROZHODNĚ neplatí.

Retro smrad, sázka na řemeslně studenou jistotu, neurazí - většinu nenasere, ale mě fakt nepobaví. Safra podobné výstřelky a úpadky čekám od hudebních kolosů, sepraných marketingem, a ne od (bývalých) králů avantgardního, severského metalu. První zklamání zatím skvělého hudebního roku. Věřím, že ortodoxní "arcturian" si najde v díle asi více zábavy, ale já už nemám sebemenší chutě nechávat se opíjet rohlíkem. Obzvláště v dnešní době, když extrémně schopná konkurence číhá na každém rohu. Na meziplanetární lodi ARCTURUS se nejspíš porouchal časometr a neukázal pánům, že je rok 2015 a věci se nacházejí poněkud jinde. Co by před dvaceti lety stačilo na souhlasné pokývnutí, už dnes nestačí. Tak zase za deset let...

sestava: : ICS Vortex – zpěv, Sverd – klávesy, kytara, Møllarn – kytara, dopr. zpěv, Skoll – baskytara, dopr. zpěv, Hellhammer – bicí; hosté: Twistex – syntetizátory, Atle Gundersen – gong, Sebastian Grouchot – housle
produkce: Møllarn a ARCTURUS
odkaz: facebook.com/arcturusnorway
1. The Arcturian Sign
2. Crashladn
3. Angst
4. Warp
5. Game Over
6. Demon
7. Pale
8. The Journey
9. Archer
10. Bane

Ohledně návratů legendárních kapel po letech na scénu mívám vždy ambivalentní pocity. V případě norských avantgardních pionýrů ARCTURUS můžeme zprvu vyvrátit komerční tendence, na druhou stranu neobstojí ani nejčastější argument chuť znovu hrát, protože většina muzikantů současné sestavy je čile aktivní v dalších projektech. Vyřazovací metodou nám tedy zbude asi ten nejprozaičtější důvod - nostalgické zavzpomínání na staré dobré časy. A přesně touto optikou k novince "Arcturian" přistupuji. Po formální stránce nemohu nahrávce nic vytknout, počínaje parádním artworkem, hráčskými výkony a produkcí konče. Nicméně když se řekne ARCTURUS, vybavím si především majstrštyky "La Masquerade Infernale" a "The Sham Mirrors" s démonickým Kristofferem Ryggem za mikrofonem. ICS Vortex mi nikdy do atmosféry ARTURUS nepasoval a jeho teatrální falzet mě obzvláště na "Arcturian" irituje, zní, jako když ženete prase na porážku a tím výsledný dojem z desky poměrně degraduje. Těžko říci, zdali svůj hlasový rozsah už nedává anebo šlo o záměr, protože na své sólovce "Storm Seeker" pěje mnohem suverénněji.

Projekt ARCTURUS působil v druhé polovině devadesátých let jako zjevení na skandinávské scéně, roku 2015 však nepřináší deska nahraná přesně podle dávného mustru žádný speciální význam a ač to říkám nerad, její poslech mě nijak zvlášť neobohatil. Původní fanoušci možná nostalgicky zatlačí slzu v oku, nová generace staré bardy přelétne pohledem a ti ostatní, kteří očekávají nějaký progres či přidanou hodnotu, kvůli které má reunion smysl (vzpomeňme třeba na famózní návrat SWANS jako kardinální příklad) raději sáhnou po něčem, z čehož nečiší jen urputná snaha o reminiscenci zašlých časů.

hodnocení: 65 %

55 %

64 %