06.09.16

ENSLAVED - In Times

ENSLAVED - In Times

2015 Nuclear Blast

čas: 53:05
styl: progressive/viking/black metal

Na světě dnes existuje už jen málo jistot. Jednou z nich ale zůstává fakt, že ENSLAVED se vždy vyvarují vysloveně špatné desky a téměř pokaždé se dočkají i nominace na norské obdoby Grammy. Progresivní soubor z Bergenu už léta obalažuje svým mixem viking/black metalu s rockovou podstatou a originálními melodiemi. Za vrcholná dílá moderní éry norských zvukomalebců považuji dokonale barevnou a plastickou "Below The Lights" a progresivním rockem protkanou "Vertebrae". Naproti tomu poslední dvě řadovky ("Axioma Ethica Odini" a "RIITIIR") se nesly v duchu přímočařejší tvorby, většího množství metalových elementů a práce s převídatelným kontrastem (řev-zpěv-řev). Dokonce se začaly objevovat kritické hlasy, hlásající tvůrčí úpadek a mírnou krizi ENSLAVED. Osobně bych si ani u jedné desky netroufl jít pod 70%, na to zůstávala tvorba souboru stále dost svébytná a pestrá. Jen se stala (v rámci vysokých standardů) trochu obyčejnější.

Novinka "In Times" v duchu barevnosti a promyšlenosti více než pokračuje. Převyšuje své ancestory a posouvá se téměř na vrchol. Naštěstí. Prvním k zaznamenání budiž mírná "odmetalizace" předložené porce hudby a návrat k větší přirozenosti starších alb. Pánové vsadili na ostantativně rockující refrény a velice jemné přejezdy mezi tvrdými pasážemi. Musím říct, že se mi podobný kontrast opravdu zamlouvá, ještě více zdůrazňuje široký rejstřík kapely. Výtek nemám ani vůči vokálním výkonům, chropot Grutle Kjellsona se mísí s nebesky čistými refrény a mezipasážemi. A propos refrény. Na minulém počinu "RITIIR" se skvěly chorusy mnohem chytlavější, a jak už jsem poznamenal v úvodu, přístupnější. Což v mých očích dělá sice čest kdejaké melodysilácké kapele, ale nikoli ENSLAVED. Od starých pardů chci slyšet trochu té hravosti, vynalézavosti, chci aby mě nutili si krásu hledat pod nánosem vikingské špíny. A přesně tak působí pěvecká složka "In Times". Parohy výrazně nahoru.

Během třiapadesáti minut uslyšíme i o něco méně nabušených včelích rojů, než bývalo zvykem. Black metal se stává opět jen prostředkem. Plus jsou drsňácké pasáže mnohem lépe zapracované, dílo přijemně "uzemňují" a neruší nabídky vzdušně-magického odéru, vznášejícího se nad "In Times". Nabídku veskrze mimořádně pestrou a inteligentně podanou. Kouzelné meditativní pasáže v "Daylight", či strhující závěr titulního válu, proplétající se s lehkostí mlhy ve fjordu. Nebo je snad libo hitovku jak noha? Prosím, "One Thousand Years of Rain" čeká jen na vás.

Drobný problém číhá v celkovém vyznění aktuálního díla. Přesně takto toiž chci aby ENSLAVED hráli. A právě v tu chvíli se ztrácí jistá živelnost, a moment překvapení (dodnes vzpomínám, jak jsem poprvé protočil famózní "Frost", ta neuchopitelnost a překvapení na každém rohu). Možná působí podobné prohlášení pomateně, obzvláš´t v kontextu předchozí chvály. Jen by mě dnes zajímalo, jak bude vypadat mé stanovisko v budoucnu, co se týče "In Times". Možná jí označím za profesorskou a typicky "enslavedovskou" a nebudu to rozhodně mínit zle. Možná mi vydrží nadšení z prvního poslechu. Jsa ale poučen mnoha případy vyšumění dojmů, nechávám si tímto pootevřená vrátka.

Nedá se tudíž říci, že by ENSLAVED přichystali extrémně posluchačsky náročnou desku. Do zákoutí "In Times" jsem pronikl relativně hladce a moment okouzlení proběhl již na první dobrou. Což překládá jisté pochybnosti směrem k nadčasovosti a dlouhodobému užívání slyšené muziky (ve srovnání například s "Vertebrae", která funguje maximálně dodnes). Krom výše uvedných, ryze subjektivních hemzů ve smysu přílišné dotaženosti,nevím, co bych albu vytknul. Působí přesně tak, jak by měla vyzrálá a dospělá, metalová kapela znít. Neopakovatelný feeling severu, propojený s vikigským patosem, progresivním rockem a černě kovovým uměním. ENSLAVED po několika "obyčejnějších" letech opět stoupají k branám Valhally. Přejme jim na cestě hodně štěstí a doufejme, že svoji káru potáhnou ještě pěkných pár let a dotáhnou její vylepšení opět až až na samotný top. Dnes za velice pozitivních osmdesát.

sestava: Grutle Kjellson – baskytara, zpěv, Ivar Bjornson – kytara, dopr. zpěv, syntetizátory, Arve Isdal – kytara, Herbrand Larsen – klávesy, zpěv, Cato Bekkevold – bicí
produkce: Iver Sandoy a ENSLAVED
1. Thurisaz Dreaming