06.09.16

KHORS - Night Falls onto the Fronts of Ours

2015 Candlelight Records

čas: 43:37
země původu: UKrajina
styl: black metal

Ukrajinští pagan/black metalisté KHORS k nám po po třech letech a výborném vystoupení na loňkém HFA přichází s novým počinem pojmenovaným "Night Falls onto the Fronts of Ours". Pro mě byla deska největším středem zájmu, co se na tento rok chystaných alb týče a očekávání jsem měl obrovská. Ono předešlé dílko KHORS "Wisdom of Centuries" se stalo mým nejoblíbenějším a vlastně skupinu znám díky této fošně, kterou jsem objevil v magazínu Spark. Na nižší hodnocení jsem nebral ohledy, jelikož už v té době jsem věděl, že tento časopis vyzdvihuje komerci a mainstream v podobě kapel jako SLIPKNOT a NIGHTWISH. Na rovinu říkám, že ona Sparkem recenzovaná deska má mnohem větší hodnotu, než alba zmíněných kapel a jsem rád, že jsem ji objevil. Již první songy zveřejněné před vydáním CD připravily půdu pro střet pohanských vojsk a krásný cover, který působí nejtemněji v historii coverů kapely, napovídal mnohé. Především napověděl to, že materiál bude nejchmurnější v historii Ukrajinců, k tomu se ještě ovšem dostanu v následujících řádcích a odstavcích psaných v euforii z toho co slyším. Zároveň vydala album ukrajinská KRODA, na kterou jsem také netrpělivě vyčkával. Popravdě střet KHORS vs. KRODA vyhrává druhé zmíněné jméno, ovšem KHORS utrpěli čestnou porážku, neboť se jedná o album naplněné tím, co u formace tak dobře známe, tedy kvalitní pagan/black metalovou muzikou, nahranou od srdce, s porcí atmosféry a emocí.

Tentokrát nám album neotevírá žádné intro, žádná příprava na vřavu, Ukrajinci začínají pěkně z ostra, i když kompozice "No Oaths No Tears No Knees!" neoplývá zase až tak agresivním a brutálním úvodem. Střední tempo a plazící se riffy, okořeněné klávesami, nevím proč, ale tento úsek mi mírně leze na nervy, působí vskutku nepříjemně a na první poslech jsem pocítil mírné zklamání a strach, že KHORS nenahráli to, co jsem očekával. To mi vyvrátily následující minuty a především nastupující píseň "Dead Birds Valley", ve které můžeme slyšet vokalistu folk/black metalových KRODA -  Eisenslava. Riffové kresby linoucí se do sluchovodů disponují až depresivním zabarvením a Eisenslavův vokál podtrhuje onu sklíčenost celé zvukové stavby. Zde se dostáváme k působení nahrávky na posluchačovy smysly, neboť "Night Falls onto the Fronts of Ours" je nejtemnějším a nejvážnějším albem kapely. Smečka vždycky působila seriózně, žádné hopsačky, ale řádný black metal okořeněný paganem a prvky atmosférického metalu, proto si mě uskupení tolik získalo, lze z muziky cítit i oddanost ke svým kořenům a ke své vlasti. Hudba takto působí místy až hymnicky. Nové album je ovšem jako kdyby krásný zelený les a nádhernou přírodu zakryla mračna, temná a černá, chladný déšť a vítr zamíchali tím vším a vznikla temná síla prznící ony pěkné zeleně, i když už v případě KHORS označkované podzimem.

Zvuk je opět excelentní, tak akorát, ani špinavý, ani čistý, prostě střed a především kvalita hodná jména KHORS. Atmosféra je mocná, možná ještě více, než kdy dříve, klávesové malby a vrstvy jsou zakomponovány střídmě a přitom je uslyšíme na mnoha místech, ideální model toho, jak má znít vyvážená muzika. Kytarové melodie působí jako meče trhající tkáně a vokál jako válečný ryk velící k prolití krve nepřátel. Bicí jsou opět prvotřídní a bubnují k smrtícímu útoku v oněch nánosech chladného a hustého deště. Líbí se mi detaily, na nichž si Khaoth potrpí. Jeho hru mě baví sledovat i v živém podání, uznávám ho a těším se, jak jej opět uvidím v akci. Vývoj se zde odehrál především ve vyváženosti, jak již bylo sděleno v řádcích a v oné zlobě a temnotě, ovšem nečekejte nic odlišného od minulých děl, kapela sází na svůj sound, jenž nám předkládala před lety. Vrchol desky nám skvadra nechává nakonec. Překvapení v podobě "My Cossack Way", která mi stavbou melodických riffů a bicích rytmů připomíná starší kousek a jednu z mých nejoblíbenějších pecek skupiny - "Mysticism". Nechápejte to zle, o vykrádání se rozhodně nejedná, spíše jde o navázání na tento starší kousek a odkaz k minulosti, alespoň já to tak vnímám. Kompozice hymnicky uzavírá celé dění a moje prvotní pocity o zklamání jsou ta tam.

Desku "Night Falls onto the Fronts of Ours" vřele doporučuji všem, co mají rádi tuto kapelu, i těm co ji neznají a ujíždí na vážněji pojatém pagan/blacku s mocnou atmoškou. KHORS je vlastně sázka na jistotu, nehrozí, že by nějak zásadně změnili zvuk, přitom ale přijdou pokaždé s vysoce kvalitním materiálem, jenž nezklame. Ohledně hodnocení jsem měl menší problém o rozhodování se, nakonec udělím 8,5/10. Předešlý kotouč je u mě přeci jen ve vedení, uvidíme, jestli to banda zvládne příště překonat.

sestava: Khorus – baskytara, Khaoth – bicí, Jurgis - zpěv, kytara , Helg - kytara, zpěv
1.Ні клятв, ні сліз, ні колін! (No Oaths No Tears No Knees!)
2.Долина мертвих птахів (Dead Birds Valley)