DYNFARI - Vegferð tímans

DYNFARI - Vegferð tímans

2015 Code 666 Records

čas: 55:49
země původu: Island
styl: atmospheric post-black metal

Odskočil jsem si od naposlouchávání nové placky GORGOROTH (mimochodem zatím nic moc), abych vás informoval o skvělém počinu, který se před dvěma měsíci zrodil v zemi ohně a ledu. Island působí vůbec jako země divokých kontrastů a přírodních divů. Chmurná a přesto svým způsobem optimistická. Podobně vypadá i metalová scéna, linoucí se z ledovců. Převážně blackového rázu, často s velice silným post-rockovým nádechem (SÓLSTAFIR). Příměsi obdobných nálad vůbec vnímám jako typizační prvek této malé metalové rodiny. Norsko má bzučivé riffy a typické kytarové výjezdy, Finsko se utápí v death/doomových melancholiích, švédové drtí gothenburgský death a Island se našel ve směsi post nálad a black metalu. Samozřejmě existují i výjímky, ale dnes o nich mluvit nebude. Dnes si probereme umělecké duo DYNFARI, které vyrukovalo s třetí plackou "Vegferð tímans", ve stylu "true icelandic post black" .

Předchůdci aktuálního díla se nesli v duchu hledání vlastního výraziva. Zatímco debutová deska oscilovala mezi extrémem a ambientními pasážemi a dvojka se snažila o progresivní vyznění, tak novinka působí totálně vyzrálým dojmem. Kapela přesně ví, jak směřovat svoji tvorbu, ví kdy přidat, kdy ubrat, kdy zapojit do hry náladu a kdy naopak stisknout plyn až na plech. Pod kyrysem z typicky atmosferického obalu (až na název kapely vyvedeny v hnusném fontu, který ruší dojem) a dynamického zvuku, se skrývá hodinka, která rozhodně stojí za poslech.

Otevíráme poměrně decentně, skladbou "Ljósið".  Polo-intro postavené na vazbených kytarách a rozjíždějících se bicích drobet nechápu. Jako intro příliš nefunguje, jako regulérní skladba působí vesměs nezajímavě. Až na klávesové pazvuky druhé poloviny. Ty dávají tušit, že se dnes budou dít opravdu zajímavé věci. A opravdu! Následná trojice "Óreiða", "Sandkorn (í stundaglasi tímans)", "Hafsjór" předkládá vynikající sondu do srdce sverských hudebníků. Ostré nařachané části, umně propletené v rezonující celek ("Óreiða"). Překrásná kytarová sóla, přesně padnoucí na vřesová pole nažehlených riffů. Ambientní prostředek a recitativ v  "Hafsjór" , vykombinovaný naprosto lehce stoupající melodiíí v závěru písně. Sakra pes tohle mám prostě moc rád.  Inteligentně podaný metal, neštítící se kořenů a zároveň nestagnující na místě.  DYNFARI nepečou nic extra složitého, neutápí se v nekonečných nástrojových preludiích a zároveň se nesnaží dosáhnout emočního dopadu pomocí hypnotických ploch. Protože pod škatulkou atmosferického blacku se často schovávají bandy, podobné si jako vejce vejci a sázející na stále stejný model. Jsem rád za ukázku toho, že atmosféry severu se dá dosáhnout i jinak, než úplně standartními postupy.

Prosím pěkně, to se nacházíme teprve v polovině. Za krkolomným intemezzem sdružujícím množství chemických prvků a největší prvočíslo známé člověku (co to sakra jedou za matroš), se vyjímá triptych nevídané hudební krásy. Trojsága skrývající se pod názvem alba, nese příběh chaosu a dotýká se podstat univerza a galaxií. Alespoň dle vyjádření protagonistů, kterým rozhodně nechybí obrazu tvornost. Díly nazvané  "Ab terra", "Ab Astra" a "Myrkid" (ze země, ke hvězdám, temnota), nesou hlavní část poselství "Vegferð tímans". Pracují s delší stopáží, kolem deseti až dvanácti minut. A já se nenudím ani vteřinu. Opět velice jednoduché recepty, umíchané s hodinářskou přesností a podávané v zajímavém, neotřelém finálním produktu. Dunivé očekávání hrozby kolem čtvrté minuty prvního dílu. Utažený black v závěru. Ambientní dvojka s ženským zpěvem a nádhernými akustickými pasážemi či zvonkohrou. Poklidně působící závěr, který prošpikuje kvílející kytara a nakonec nechá na pospas tichu.

Existuje určitě obrovské množství metalové muziky, která dopadá tvrdě na hubu jen díky absenci zajímavějších postupů. Hovořím teď o záplavě atmosferických kapel, znějícících na vlas stejně a používajících stejné zbraně. Ono gigantické množství ale občas vyvrhne bandu, která umí pracovat s náladotvorností a přitom nevymýšlí složité či inovátorské postupy. Přesně sem řadím novinku DYNFARI. Obdivuji blackové kapely a projekty jako jsou DØDHEIMSGARD, IHSAHN, ABIGOR, BLUT AUS NORD, WOLVES IN THE THRONE ROOM a mnoho jiných. Jejich umění progrese se krásně prolíná s tvorbou vyznění a dokáží nacpat vedle sebe jak složitost a "uměleckost", tak emoce. Podle mého názoru je ale obdivuhodné, že DYNFARI ve mně dokáží vyvolat velice podobné pocity, přičemž pracují s o třídu jednodušším a daleko méně vizionářským přístupem.

"Vegferð tímans" představuje fantastický přenos myšlenek na daleký Island. Vytváří vynikající iluze, baví mě od začátku do konce a nebýt dvou drobných chyb (obal, intro), vytáhnul bych po dlouhé době zase maximální hodnocení. Až tak moc jsem se nechal unést. Fantastická, naplňující deska, úžasný atmo-black. Naprostá spokojenost.

sestava: Jóhann Örn – zpěv, kytary, aranže, Jón Emil – bicí, perkuse, Bragi – kytara, Hjalmar – baskytara
produkce: DYNFARI
odkaz: facebook.com/Dynfari