HIM

Necrocock - Hudba z psychiatrických pavilonů

2015 GummiStudio Y

čas: 48:24
styl: shoegaze/rock/metal/chillout

"Nesmím se poranit, nesmím ztratit vědomí. Právě teď nesmím ztratit vědomí."

Při poslechu nové hudby Tomáše Kohouta alias Necrococka jsem se opět ponořil do úvah na téma umění a dospěl k jednoznačnému závěru, že podobných umělců potřebuje naše společnost jako sůl. V dnešní době s přehršlí hipsterských happeningů či rozličných forem hudební deklasace působí alba typu "Hudba z psychiatrických pavilonů" jako balzám na duši, skoro až se nehodí do tohoto hodnotově degradovaného světa. Řeknete si, proč zrovna šáhnout po natolik nekonformním projektu s divným názvem a poněkud úchylnou vizáží hlavního protagonisty, namísto vypravení se za "vyšším" uměním třeba do divadla nebo opery. Jenže vtip spočívá právě v tom, že ačkoliv se opticky jeví, že pomalu v každém větším městě můžeme absolvovat nepřeberné množství kulturního vyžití, ve skutečnosti se jedná o nekonečné reprízy či reinterpretace starých, časem ověřených (rozuměj nekonfliktních) klasik, avšak nová mimořádná díla vznikají jen sporadicky a bohužel i tuzemský underground, druhdy jediný ostrov ryzí nekonvenční tvorby, v posledních letech taktéž trpí plagiátorstvím a celkově produkuje přímočaré hudební koncepty (v duchu: hlavně aby šel materiál zahrát na živo). Proti tomuto balastu se vymezuje tvorba Tomáše Kohouta, která se neomezuje jen na vydání alba jednou za čas, nýbrž se jedná o promyšlený ideový ekosystém, na první pohled bizarní, avšak v konečném důsledku mimořádně hodnotný.

"Nedávejte mu Plegomazin, na slunci vám zfialoví."

Koncept pro kolekci "Hudba z psychiatrických pavilonů" zrál v Tomášově hlavě delší čas a impulsem se stala jeho osobní zkušenost s psychiatrickou léčebnou v Sadské, kam se dobrovolně uchýlil někdy v období těsně před revolucí, aby se vyhnul vojně. Na první pohled by se mohlo zdát, že si utahuje z našich mentálně retardovaných spoluobčanů, nicméně opak je pravdou, neboť jim naopak nekonvenční formou vzdává hold. Ostatně jaký další hudebník je ve svých textech vzpomněl v jiném, než pouze v pejorativním významu? Texty a způsob jejich vokálního podání tvoří alfu a omegu tvorby Necrococka. Třeba zavedení zahraniční interpreti se úmorně snaží o co nejsugestivnější vyjádření melancholických nálad, tvoří nespočet dem a celé měsíce pilují produkci, poté hudební periodika nešetří ovacemi, častují je zvláštními přívlastky jako shoegaze, avšak Tomáš si svá alba nahrává v klidu doma, v mezidobí mezi jeho hédonistickými tripy, bez nějakých vyšších ambicí, nekoncertuje, netočí profesionální klipy, nepořádá opulentní PR, prostě se nikam příliš netlačí a přitom jeho tvorba po všech stránkách obstojí před zahraniční špičkou. Osobně ji řadím ještě krapet výše díky textům v mateřštině. Sice je jim občas hůře rozumět, díky silně afektovanému pěveckému projevu, avšak nikomu nebrání prolistovat si pěkný booklet, ozdobený dřevorytem od mistra Františka Štorma (škoda jen pravopisných chyb v názvech některých skladeb a chybně uvedeného pořadí osmé a deváté skladby v jinak povedeném digipaku).

"Věra ta má downa a vaginální trauma, Dneska po deváté přijdu s aparátem. Hijá, hijá, ..."

Možná si říkáte, proč jsem v recenzi rezignoval na podrobný rozbor skladeb, hráčských výkonů či studiové práce. Jednoduché, tvorbu pod hlavičkou Necrocock chápu jako komplexní dílo, kde hudba tvoří pouze určitou část spletité mozaiky a dle mého názoru tvoří spíše podkres či přesněji řečeno soundtrack k imaginárnímu filmu o nitru složité osobnosti Tomáše Kohouta. Podobně jako někdy samotná hudba neuspěje bez filmu a naopak film bez hudby, tak v případě "Hudby z psychiatrických pavilonů" by neuspěla bez nonkonformní estetiky, ulítlé image a zvláštně melancholicky drásavých, lehce kontroverzních Tomášových textů. Protože co si budeme povídat, podíváme-li se na samotnou muziku co nejstřízlivěji, jedná se v podstatě o přímočarý bigbít, říznutý chilloutem, s prvky shoegaze (podobně jako v lyrice poněkud nesourodý mix, ale ve výsledku dokonale funkční, jakoby staré old schoolové přístupy se snoubí s moderními). Jenže řešit u podobných projektů škatulky je zbytečným nošením dřiví do lesního hotelu Orion. Protože co jiné kapely míní smrtelně vážně, u Necrococka se jedná spíše o spontánní pohnutí mysli. A právě v oné disproporci, kdy nebohý posluchač nepozná, co je myšleno vážně a co s ironií jemu vlastní, spatřuji další přesah alba. Ostatně jedna z definicí umění tvrdí, že by mělo znepokojovat. V tomto aspektu bezpochyby Tomášovi talent nechybí.

sestava: Tom Necrocock – zpěv, kytara, klávesy, programování; hosté: Sambar – baskytara, Morfeus – bicí a další.
produkce: Necrocock
1. Neuleptil