ENVY - Atheist's Cornea

ENVY - Atheist's Cornea

2015 Temporary Residence Limited

čas: 43:28
země původu: Japonsko
styl: post-hardcore/screamo

Japonci ENVY patří bezesporu mezi jednu z mála unikátních undergroundových kapel, která svým inovativním skloubením post-rocku a emotivního hardcoru inspirovala nespočet hudebníků na světě. Kapela spolu hraje ve stejné formaci úctyhodných 23 let a od začátku až po současnost zní každé jejich album nápaditě a originálně, nijak tomu není ani u nové desky "Atheist's Cornea". Na ni skalní fanoušci od předchozího počinu "Recitation" museli čekat dlouhé čtyři roky, které jen lehce ukojilo hostování zpěváka Tesuyi Fukagawy  na loňském dvojalbu post-rockových krajanů MONO. V jednom rozhovoru vokalista Tetsuya prohlásil, že ENVY plánují do budoucna vydávat materiál v menším časovém horizontu, než tomu bylo doposud, což působí, jak jsem psal výše, u kapely tohoto kalibru velice úctyhodné, vezmeme-li v potaz, že její členové chodí běžně do prací.

Současné album zní, podobně jako to minulé, přímočařeji, což jde vidět na 43 minutové stopáži a počtu osmi skladeb. První dvě písně "Blue Moonlight" a "Ignorant Rain and the End of the World" lze považovat za návrat k screamo hardcorovým kořenům, což určitě ocení posluchači, kterým tvorba z "Recitation" přišla unylá. Líbí se mi, že ačkoliv rytmicky skladby zní velice povědomě, tak melodicky působí riffy nápadité a nenudí, na začátek alba dobrý energický rozjezd. Poté následují dle mého nejpovedenější a nejlepší dvě kompozice z celého alba "Shining Finger" a "Ticking Time and String", ve kterých jde slyšet, z jakého důvodu považuji ENVY za tak unikátní a v čem excelují oproti jiným žánrově podobným spolkům. "Shining Finger", jemná postupně gradující post-rockovější píseň překvapí naprosto nádhernými melodickými zvonivými klávesami, které umocňují k závěru epické orchestrální smyčce. "Ticking Time and String" se lyne v pomalém emocionálním tempu a díky silným zdelayovaným kytarám a charakteristickým Tetsuyovým řevem působí hodně naléhavě, a při prvním poslechu mě hodně silně chytla. Trošku mě mrzel závěr písně, kde jsem při prvním poslechu čekal, že se ještě víc rozjede, tak jako u obdobných skladeb ze starší tvorby. Následují lehce uvolněnější "Footsteps in the Distance" a "An Insignificant Poem", které mi nejvíce připomínají tvorbu z minulé desky "Recitation". Po nich pak přichází nejtvrdší a nejrychlejší píseň z celého alba "Two Isolated Souls", která oproti prvním dvěma vyniká zajímavou gradací. Poslední skladba "Your Heart and My Hand" navozuje klidnou atmosféru, ovšem je trošku repetitivní. Vyzdvihnout musím výkon vokalisty Tetsuy Fukugawy, který dle mého názoru disponuje v žánru jedním z nejcharismatičtějším řevem, který krásně  přirozeně sedí do hudby, a nenudí, protože Tetsuya řevy střídá buď s recitativy, nebo čistým nenásilným jemným zpěvem.

Po zvukové stránce je deska kvalitně zpracovaná, každý nástroj jasně vynikne, ovšem v některých písních zní zvuk trošku sterilně a nepřirozeně. Víc se mi líbil sound z alb před "Recitation", kdy nahrávky zněly více syrově a emoce z hudby tak lépe vyzněly. Když srovnám aktuální tvorbu s předchozími alby, tak "Atheist's Cornea" se mi líbí více, než "Recitation", ovšem starší desky nepřekoná. Líbí se mi ovšem, že ENVY dokážou každou deskou příjemně překvapit a jsem velmi zvědavý, co nám předvedou na dalším albu. Osobně by se mi líbila menší přímočarost, ale nechám se překvapit.

Richard Podmela

sestava: Tetsuya Fukagawa - zpěv, sekvencer, Nobukata Kawai - kytara, Masahiro Tobita - kytara, Manabu Nakagawa - baskytara, Dairoku Seki - kytara
produkce: Takashi "Patch" Kitaguchi