06.09.16

PARADISE LOST - The Plague Within

PARADISE LOST - The Plague Within

2015 Century Media

čas: 50:27
styl: gothic/doom/death metal

Veterání pochmurného gothic metalu zanedlouho oslaví třicet let na scéně. Za tu dobu si prošli velice originálním vývojem, postavili několik pomníků svému žánru a také se několikrát řádně utnuli. Minulost kapely již byla mnohokrát řešena, přesto si dovolím kratičkou exkurzi alespoň do nedávné minulosti. Po famózním "Symbol of Life" a jemněji pojatém albu titulním se pánové vytasili s dvěma deskami, nesoucími se v pokusu o moderní interpretaci vlastní retrospektivy. Dlužno říci, že výsledek nedopadl nikterak oslnivě a vaření z vlastní kuchyně po x letech prostě nefungovalo. Teprve až třetí "Tragic Idol" se dokázala odpíchnout a přinést opět kolekci čerstvých a více méně originálních, rockovějších písní. Kdo čekal udržení se ve výše zmíněném směru, má opravdu velkou smůlu. PARADISE LOST se rozhodli učinit obrat do skutečně záhrobní minulosti, oživit ducha debutu "Lost Paradise" a nahrát nefalšované a neskrývané metalové retro, za doprovodu hrubého vokálu Nicka Holmese.

Jak já podobné návraty do vlastních letopisů nechovám v lásce. Stávají se jakousi pomocnou berličkou pro kapely, kterým došly nápady. Viz letošní dílo ARCTURUS, které se v mých očích stalo podivnou karikaturou sebe sama. Či vzpomeňme loňský počin THE HAUNTED, popřípadě LINKIN PARK. A nebo příklad nejvýraznější, post-vězeňská metalová alba BURZUM.  Zkrátka a dobře, zachytit původní vibrace se podaří opravdu málokdy. Připočteme-li přibývající křížky na krku protagoiostů, dobíráme se často až tristních výsledků. V této rovině se ani novinka ztraceného ráje nedokáže vymanit z vlastního stínu. Esence něčeho, co již proběhlo éterem před mnoha lety, je zkrátka všudypřítomná. Má to ale háček. "The Plague Within" představuje (přes veškerý svůj patos a zpátečnictví) dobrou a zábavnou desku.

Recept přitom působí až triviálně a primitivně. Vyhrávky z dřevního death metalu počátku devadesátých let, namixované s gotickou melancholií a okořeněné neméně prehisotrickým doomem. Vše vyšperkováno mručivým vokálem Mr. Holmese. OK, neříkám že Nick podává kdovíjaký výkon, jeho hlasivky již slyšitelně zažily hodně zim. Na druhou stranu mi nakřáplý projev, střídaný s čistými pasážemi ("Sacrifice the Flame") prostě k vizoru humusně se táhnoucí desky sedí. A když spustí vypalovačka "Flesh From Bone", nedá se neslyšet loňský výtvor BLOODBATH, popřípadě Gregových VALLENFYRE. Inspirace a učinkování klíčových postav ztraceného ráje v podobně old schoolově laděných projektech poznamenalo "The Plague Within" opravdu hodně. I typické střednětempé "paradisovky", jako  "No Hope in Sigh", či "Terminal" (jen podané v hnilobnějším a metalovějším hávu), zapadají do celkového vyznění na jedničku. Malinko upozaděné pak působí melancholický přesah, který se profiluje většinou ve formě čisté sloky, nebo zajímavého úlomku klávesových melodií ("Return to the Sun").

V opačném gardu musím jmenovat i neduhy. Zaprvé se jedná o trochu nedotažený prostředek, "Beneath Broken Earth" ani čtyřka "Punishment Through Time" se nezalesknou v budoucí síni slávy PARADISE LOST. Skladatelská síla kvintetu se zkrátka soustředí více na jednotlivé momenty, silné refrény, popřípadě hutná sóla, než na celek. I to odlišuje horkou novinku od již klasických děl typu "Gothic". O skvělých experimentech přelomu tisíciletí nemluvě. Zadruhé se nabízí otázka, co hledat za "vnitřním morem". Porovnám-li aktualitku s minulým "Tragic Idol", upřednostnil bych v dlouhodobém měřítku nejspíše právě zmíněného předchůdce. "Tragic Idol" nabídl větší šíři schopností, vícerozměrnost a troufnu si říct, že i větší trvanlivost.

"The Plague Within" nepřináší kdovíjak velké umění, neposouvá kapelu nikam a přebírá pozici "té retro fošny co vyšla v roce 15". Jenže přes veškeré neduhy mě prostě baví. Baví mě promakanost určitých částí. Našláplý rytmus a dokonce nesmělé pokusy o sypačky. Baví mě, jak se Nick snaží, být ještě jednou tím zlounem. Baví mě. si každé ráno po šesté hodině pustit placku cestou do práce a kochat se drtivou depresí a zároveň očistnou tvrdostí, kterou nabízí. PARADISE LOST se vytasili se starou školou, která zřejmě nepromluví do dějin kapely (nebo žánru) výraznějším způsobem, ale bylo by velice nefér jí odstřelit jen pro její podstatu. Dobrá deska pro dobrou zábavu.

sestava: Nick Holmes – zpěv, Greg Mackintosh – kytara, klávesy, Aaron Aedy – kytara, Steve Edmondson – baskytara, Adrian Erlandsson – bicí
produkce: Jamie Arellano
1. No Hope in Sigh