06.09.16

GORGOROTH - Instinctus Bestialis

GORGOROTH - Instinctus Bestialis

2015 Soulseller Records

čas: 31:13
styl: black metal

Tak se příznivci pravého blackového zla konečně dočkali. Norská sebranka GORGOROTH vydává nové album. A to by nebyli bergenští, aby vydání neprovázely mnohé odklady, nesrovnalosti a dohady. Tentokráte se dlouho hledala posila v podobě zpěváka. Nakonec se jím stal celkem neznámý slovodrtič srbského původu, vystupující pod nickem Atterigner. Vokalista Pest, který obohatil začátky kapely a také minulou desku z roku 2009, byl odejit a následné živáky se lepily, jak se dalo. Zajímavou volbou představoval Hoest (TAAKE). Kdyby vydržel i studiově, šlo by se s body ještě o kus nahoru. Ale o tom až za chvíli.

Přistoupit k práci GORGOROTH je poměrně složité. Dodnes totiž nedokážu vstřebat, zda si kapela dělá svým způsobem z posluchačů legraci (a používá dobře schovanou nadsázku), či myslí své poselství vážně. Na rozdíl od takových DARK FUNERAL nebo MARDUK se ale obávám spíše druhého. Uplatňujíc krédo, že pokud chcete mimo-hudebně zaujmout raw black metalem, je třeba mít na obličeji vápno a slova plná satana, chcíplých zvířat, ohně, smrti a apokalypsy. Každému co jeho jest, ale ani tradiční black nemusí obsahovat úplně klišovité texty (viz TAAKE nebo novější IMMORTAL). Podle mého názoru podobnými infantilnostmi trpí hudební složka GORGOROTH, která hlavně počátkem nového tisíciletí ukázala, že nepatří do odpadkového koše. Ať už experimentální "Incipit Satan" (osobně řadím nejvýše), mrazivé klepačky "Twilight of the Idols", či melodická a překvapivě přístupná "Ad Majorem Sathanas Gloriam.". Situace se slušně řečeno pokakala až odchodem Gaahla s Kingem. Dlouho vařená "Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt" je opravdu hrůzyplná kravina.

"Instinctus Bestialis" se s ničím nepáře a od úvodních vteřin drtí jako zběsilá. "Radix Malorum" se stane zřejmě trvalou ozdobou živých blasfemií. Studiový bubeník Tomas Asklund žene svoji bicí baterii na plné koule, kytary bzučí, Atterigner štěká, jak kdyby ho sám Satan popichoval vidlemi. Musím uznat, že se nováček projevuje opravdu sympaticky, ač mu schází větší rozsah a variabilita projevu. Například již zmíněný Hoest ukrývá v hrdle celé hejno havranů a dokáže dát svému krákorání mnohem více barvy. Obdobné tvrzení platí i o Gaahlovi. Vizor desky se ale rychle láme a už dvojka přináší mnohem více thrashových kytar a trochu tupějších, středně tempých houpaček. Ty naplno vynikají ale až v další písni. "Ad Omnipotens Aeterne Diabolus" ukazuje, do jaké šíře se dá roztáhnout tvorba GORGOROTH, když protagonisté zapojí i více než jeden, dva riffy a rozšíří svůj záběr o rozmanitý zpěv a melodie. Jednoznačný vrchol letošních třiceti minut (optimální, střízlivá a vzhledem k obsahovému charakteru naprosto perfektní délka).

V prvních třech skladbách se naplno odhalí veškeré možnosti CD a zbytek už jen variuje tyto tři dobře známá témata. Zničující dvouriffová rychlost, středně svižné thrashovky a občasný útržek melodií. Velice solidně sype hlavně závěrečná "Awakening" a hutná mantra "Kala Brahman" (až na tu lyriku, "Satan-brahman", opravdu dětské zlo-pískoviště hadr). Ve své podstatě se v podobných modelech naplno odhaluje jednorozměrnost GORGOROTH. Kde rivalové a pohrobci GOD SEED vytáhnou industriální ruchy, plíživé a oddechové mezi skladbičky a rozmanitost, tam otec zakladatel Infernus sází na zdrcující jednoduchost a old school jak prase. Občas něčím baví, ale většinou spíš mírně nudí, co chvíli vyvolá kroucení hlavou nad texty. V těch několika zajímavějších místech dostávám chuť házet hlavou do rytmu a jít obětovat nějakého toho křesťana, jindy zase mívám tužby hodit spíše něco těžkého po kapele.

Prvotní dojmy "Instinctus Bestialis" dopadaly opravdu tragicky, nedokázal jsem placku doposlouchat. Po důkladném prohrabování se v mrtvole nakonec soudím, že GORGOROTH se asi už nezmění nikdy. Dokázali ale vytyčit rok 2015 v ještě poslouchatelném gardu (mohlo být MNOHEM hůře) a nakonec si k nějaké práci či bezmyšlenkové relaxaci "Instinctus Bestialis" klidně pustím. Pochybuji ovšem, že mi vydrží kdovíjak extra dlouho.

PS: fanoušci skupiny automaticky deset procent navrch

sestava: Atterigner – zpěv, Infernus – kytara, Bøddel – baskytara, Tomas Asklund – bicí
produkce: Infernus, Tomas Asklund