LINDEMANN - Skills in Pills

LINDEMANN - Skills in Pills

2015 Warner Music

čas: 45:01
země původu: Německo/Švédsko
styl: industrial/electro metal

Už ani nevím proč, ale když se poprvé objevily zvěsti o spolčení zpěváka z RAMMSTEIN s Peterem Tägtgrenem, představoval jsem si něco jako metalový soundtrack k bitvě u Stalingradu. Pomalejší kytary s monumentálními a notně temnými orchestracemi na pozadí. Spolu s uvolňováním prvních ukázek ale vzaly všechny představy za své. "Skills in Pills" je totiž chytlavá a místy až taneční deska, jejíž skladby nemluví o žádných válečných příkořích, ale za to se předhánějí v pořádně ujetých perverznostech. Otázka tedy zní: bude to stačit?

Proti očekávání nám album přináší v podstatě jen čistý hudební mix RAMMSTEIN a PAIN, přičemž jeho hlavním heslem zůstává přímočarost ("Golden Shower"), chytlavost ("Fish On") a občas bohužel i totální banálnost a prázdnota ("Cowboy"). Ta však naštěstí zůstává v jasné menšině. Nemusíme být přitom žádní hudební vědátoři, abychom rychle odhalili typické kytarové prvky "lindemannovců" a Peterův tanečně-metalový rukopis PAIN. Podle německých notiček hraje třeba neškodná agitátorka "Ladyboy", ale rychle se k ní připojují také mokrá úchylačka "Golden Shower" a velmi upřímná singlová ujetina "Praise Abort". Všem jsou společné masivní a přísně rytmické kytary, které už před lety uvedly v pochod celou Evropu.

Tägtgrenův odboj vede titulní farmaceutická palba "Skills in Pills", následovaná skutečně výstavním tanečním hitem "Fish On". Kousek za nimi se krčí z poloviny vypatlaný "Cowboy" a úplně na konci naopak zpříma stojí můj vzývaný válečný epos o ruském vojákovy, parádní hymna "Yukon". Ve skutečnosti je to píseň o řece na Aljašce, ale to nevadí. Kouzlo zimy a jakési hrdinství z ní prostě sálá. Úplně jsem si vzpomněl na zlatý věk kapely DARK LUNACY. Všechny čtyři písně spojuje typické kouzlo Tägtgrenova projektu PAIN, kde krásu melodií nenesou kytary, ale obyčejné Casio-klávesy a výrazný melodický popěvek v refrénu.

Máme tedy před sebou sbírku "co se nevešlo na album RAMMSTEIN" a "na co nikdy nedošlo u PAIN"? To bych zase netvrdil. Ačkoli je album "Skills in Pills" opravdu dílem Kočičky a Pejska, kde Kočička přinesla podle očekávání mlíčko a Pejsek pořádného buřta, je tu i něco navíc, co dává celému albu smysl a co mě zároveň nutí upozornit na něj všechny známé okolo. Možná je to hudební drzost, která už klasickým RAMMSTEIN trochu chybí. Možná přetlak hitovek, který by projektu PAIN vystačil tak na tři desky. Klidně by to ale mohly být i úchylné texty s úsměvnou anglickou výslovností na úrovni páté lekce věčných začátečníků. Na první poslech jsou prostě jen nechutné a zvrácené, ale zároveň mi připomínají Bukowského a jeho knihu Fuck Machine. Na účinnosti jim navíc přidává absurdní vážnost, se kterou je LINDEMANN předkládá. Díky tomu má album i to poslední, co bych od něj po odhalení prvních ukázek čekal: charakter. Ten charakter není Bůh ví jak vznešený, spíše naopak. Ale je to sakra charakter a podle něj už ho vždycky poznám.

Navíc – a to je pro podobně střiženou desku naprosto zásadní – mě LINDEMANN baví v podstatě od začátku až do samého konce. Baví mě dokonce tak, že mě nutí dupat nohama pokaždé, když zazní "Fish On", zpívat si s proudem bílé řeky "Yukon" a dokonce se nahlas smát uprostřed ranní tramvaje, když zazní poslední řádky monstrózní krasotinky "FAT".

"But your holes are hard, so hard to find,
It doesn't matter, I fuck you, fuck you from behind!"

sestava: Till Lindemann – zpěv, Peter Tägtgren – nástroje
produkce: Peter Tägtgren
1. Skills in Pills
2. Ladyboy
3. Fat
4. Fish On
5. Children of the Sun
6. Home Sweet Home
7. Cowboy
8. Golden Shower
9. Yukon
10. Praise Abort
11. That's My Heart

Když se ramsteinovský obr Till Lindemann pustil do spolupráce s Peterem Tägtgrenem, vyskočil jsem metr do vzduchu. Radostí a očekáváním. Oba protagonisté působí v ikonických kapelách elektro metalu, oba nejsou žádnými nováčky v oboru a jejich vzájemná spolupráce slibovala mnohé. Už jen promo fotky byly přesně tak WTF, jak jsem čekal. K samotnému materiálu lze pak poznamenat několik signifikantních věcí. Zaprvé, Tillova angličtina vyznívá afektovaně germánsky a přesto pomáhá vytvořit iluze zvráceného kabaretu. K ním přispívají i povedené a různorodé texty. Ne filozofii opravdu nečekejme. Od pilulkových extází, přes ladyboye a obézní dámy se propracujeme až ke zlaté sprše. K onomu svižnému songu bych moc moc prosil druhý videoklip (zároveň se té představy trochu bojím). "Pussy" od RAMMSTEIN by se pak mohla jít zahrabat. Závěrem se dotýkáme i něžnějších variací, například ve skvělém couráčku "That's My Heart". Zkrátka a dobře, po stránce lyrické a kabaretní, nemám jedinou výhradu.

Bohužel samotná muzika výše řečeným složkám nestačí a většinu času jim jen jednotvárněji sekunduje. Skladatelský vklad Petera Tägtgrena působí opravdu minimálně. Respektive lze konstatovat, že Peter napsal další desku RAMMSTEIN. Což o to, známý workoholik by zřejmě zdatně zhudebnil i melancholické bzdění. Jenže šíře, velikost a možnosti projektu LINDEMANN dávaly k dispozici nesmírný prostor pro manévry a pro rozmetání smrádku v elektro/industriálně metalovém mainstreamu. Neděje se ani v nejmenším. Přímočaré skladby v úvodu evokují průměrnější kousky RAMMSTEIN ("Rosenrot" naskakuje hodně často), prostředek placky pak působí opravdu vycpávkově. Dojem se zvedá až v závěrečném trojbloku, kdy již zmíněnou baladu "That's my Heart" (vrchol CD) doplňuje klipovka "Praise Abort" a mrazutvorná "Yukon".

LINDEMANN mě sice svým způsobem baví, ale stejně jako u MASTER'S HAMMER ona zábava leží téměř výhradně v doprovodných srandičkách, feelingu a textové stránce. Hudební kvalita osciluje v průměrných a žánrově pouze řemeslných stupnicích. Zdaleka nenaplněný potenciál. Samotná dekadentní stylizace si ale zaslouží minimálně osmičku a i proto "Skills In Pills" rozhodně radikálně neodsuzuji. O TOP místech ale také mluvit nemohu.

hodnocení: 65 %
Ivo Otcovský

75 %