CRADLE OF FILTH - Hammer of the Witches

CRADLE OF FILTH - Hammer of the Witches

2015 Nuclear Blast

čas: 56:08
země původu: Velká Británie/Česká republika
styl: melodic gothic/black metal

Tento článek nepředstavuje mou klasickou práci (takže brblání na stopáž dnes nečekejte). Rozhodl jsem se (formou ohlednutí do historie a jisté úvahy) vzdát hold a zároveň poslat tak trochu sentimentální goodbye mé největší metalové srdcovce. Už jenom těch triček, co se mi doma válí po skříni. CRADLE OF FILTH formovali moje metalové mládí zcela zásadním způsobem, v podstatě se jednalo o první kapelu extrémního metalu, kterou jsem prohnal ušima. To je kurva zlej black metal, pomyslel jsem si, když jsem coby puboš poprvé slyšel "Cruelty Brought Thee Orchids". Následovala doba obřího nadšení a objevování všech starších desek. Ať už dřevního debutu či opulentnějších vampýřích eposů. Dodnes nejvíce přísahám na "Dusk... and Her Embrace". Zcela zásadní a i po dvaceti letech maximálně fungující učebnice klávesového gothic/blacku. Rozhodně si stojím za tím, že "krejdlíci" měli co nabídnout a triptych "Dusk - Cruelty – Midian" se stále může směle řadit mezi klenoty albových archivů.

Bohužel jedním dechem konstatuji, že nejlepší období má Filthova partička už za sebou a na 99,9% už na něj nenaváže. Ať se bude snažit sebevíc, v podobně striktně svázaném žánru se nepodaří. Na razatní úkrok stranou a povznesení své tvorby do dalších rozměrů, opanovávají metalová kolbiště dnes jiní hráči. Zároveň jsem ale bytostně přesvědčen, že kolébka si prošla i svým nejhorším obdobím. Pokusy o přiblížení se masám opravdu nevyšly, "Nymphetamine" a hlavně úděsná camrárna "Thornography" pošramotily duši skalního fandy na hodně dlouhý čas. S úzkostí jsem onohu času očekával nástupce a směr kterým se vydají. Příchod Martina za bicí předznamenal návrat k přímočařejší a drsnější stránce věci.

Marthusovská éra vyplivla tři alba, která naprosto redefinovala můj vztah ke CRADLE OF FILTH. Na první poslech jsem se vždy chytil, úderné rychlosti, bujaré orchestrace a místy i částečný návrat k nablacklým začátkům. Doba trvanlivosti a zábavnosti se stala ale rychle nepřímo úměrnou výpravnosti a opulentnosti alb. CRADLE OF FILTH totiž velice brzy odhalili průstřelnost svého štítu a kompoziční prázdnotu, kterou schovávali za řeči o návratu ke kořenům a vystavováním démonického divadla okolo. Hlavní viník - zřejmě Paul Allender. Svého času nepostradatelná součást kolébky, v posledních letech nejslabší článek, navíc zodpovědný za skladatelskou stránku věci. Když se banda rozhodla nahrát přímočaře jednoduché dílo s punkovým feelingem ("The Manticore and Other Horrors") tak poslech v dlouhodobém horizontu ještě ušel, ale resurekce výpravnosti a dlouhotonážních skladeb ("Darkly, Darkly Venus Aversa") se stávala spíše hrobem. V tomto ohledu jsem se zkrátka, vzdor velkému fandovství, časem naučil býti skeptikem a prvotní nadšení a řeči o nejlepších dílech COF braly za své. Do řad kapely se dostal další krajánek Ashok a utvořil zbrusu nový tandem s Richardem Shawem (technicky rozhodně nenadupanější guitar twins v historii COF). Za klávesy usedla Lindsay Schoolcraft, která jako jedina z milionu klávesaček, co se v řadách kapely posledních letech protočily, jevila větší zájem o dění a ne jen o živé hraní. Za bicími střelmistr Martin, na vokálu celkem solidně fungující Dani. Všechny brzdy poslední doby pryč. Promo opět zaslibovalo částečný návrat ke kořenům a melodicky-brutální dílo, opřené o všechny aspekty bohaté diskografie kapely. Samozřejmě s feelingem "Dusku..". A přesně tak "Hammer of the Witches" vypadá.

A já jsem stejně smutný. Smutný z toho, jak se před očima legenda stala předvídatelnou mašinou na "fajnové písničky". Partička muzikantů si celkem zdařile hraje na staré COF. Die-hard fanouška mého ražení zkrátka irituje slušný, fungující, odsýpající a decentní nadprůměr. Ať mě raději bombardují "Nymphetaminy" a já pak budu moci kapela prášit do kožichu jednu kritiku za druhou. Zde mi do ruky nepřistávají pádné argumety pro zdrcující sesekání zadku, ale ani pro extra pochvalné pohledy. Emocí prosté dílo, na kterém není ve své podstatě vůbec nic špatně! Kytary řežou, Dani kvílí, klávesy étericky rozčesávají stopáž ("Blackest Magic In Practice"), bicí jednou na rychlost příklepové vrtačky. Chybí i balada, deska drtí opravdu na vysokou rychlost ("Yours Immortally..."). Vše technicky naprosto bez chyby. Dokonce si myslím, že fans názory o nejlepším díle od "Midian", se stanou konečně oprávněnými. Já ale nechci rozebírat jednotlivé písničky, protože ve mně nevyvolávají prakticky žádné pocity. Radost, fajnový odpočinek, strach, rozjímaní nebo dokonce chuť rozdupat diskografii. Nic, nula. Jediný okamžik, kdy jsem se emočně zachvěl, představuje druhá půlka "Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddess".

"Goodbye. What have we done? And what have we become".

Do puntíku přesně mé pocity z momentální pozice a stavu CRADLE OF FILTH.Opouštějí nás mnohé věci. Přátelé se střídají, členové rodiny nás opouštějí, oblíbené činnosti nás začínají nudit, srdcová muzika se stává obyčejnou. Pro mě představuje "Hammer of the Witches", přes veškerou svou solidnost a papírové kvality, defintivní odpoutání jak od metalového mládí, tak i od věcí, které pětadvacetiletý člověk může nechat za sebou. Nakonec jsem se tedy při psaní a formování názoru dostal do opravdu hlubokých filozofických rovin. Tak že by přece jen nějaký citový a emoční dopad? To už nechám na všech čtenářích a hlavně posluchačích. Za sebe posílám už jen jeden pozdrav do nitra Suffolku. Díky Dani. Bylo to super fandit, nadšeně hltat každou notu a všechny aktivity kapely. Díky za ty časy.

Hodnocení předchozích dlouhohrajících desek CRADLE OF FILTH:

"The Principle of Evil Made Flesh" - 80%
"Dusk...And Her Embrace" - 100%