PESTE NOIRE - La Chaise-Dyable

PESTE NOIRE - La Chaise-Dyable

2015 La Mesnie Herlequin

čas: 44:23
země původu: Francie
styl: avant-garde black metal

Jestli existuje něco jako venkovský black metal, tak francouzští PESTE NOIRE jsou jeho hrdými vlajkonoši. Začali sice jako klasičtí černí mlátiči, ale nejpozději na albu L'Ordure à l'état Pur přišli s naprosto originální novou fasádou. Svůj původně černočerný barák ozdobili trikolorou, na jeho dvůr vpustili pašíky a sami se vydali na barikády s burcující trumpetou v ruce. Jejich čerň byla najednou plná punku, hravosti a barev. Od té doby ale PESTE svůj nádherně splašený povoz vlastně jen brzdí. Jako by se zalekli svého vlastního neřízeného počínání.

Nové album La Chaise-Dyable přichází ani ne dva roky po svém předchůdci a možná i to z části určuje jeho osud. Během tak krátké doby se prostě hudební kára většinou na nový kurz neodkloní. Famineho kytary znovu řežou dusnou atmosféru jako zubaté pilky, po dvorku se prohánějí traktory, ve vzduchu se vznáší hrozba černé smrti a kytary opět vyprávějí melodické linky, jako když vám děda po večerech líčí zážitky z války. Famine při tom opět zneužívá všech dostupných kytarových výrazů od španělky až po řádně přiškrcený krk blackových kytar. Jeho cit pro kytarové vypravěčství i letos udává tón celé desky a pomalu se v tomto ohledu stává etalonem třídy.

Pokud už ale ve vzduchu cítíte nějakou tu zradu, instinkt vás tentokráte neklame. Množstvím exkluzivních nápadů a zběsilostí nesahá svým dvěma předchůdcům nové album více než po pás. Je sice hezké (a moudré), že se Famine rozhodl napotřetí nedojit stejnou kravku a vynechal většinu rafinovaných perliček, ale člověk zvyklý na bohaté úrody let minulých díky tomu letos poněkud strádá. Jednoznačně se urodilo méně mrkve, trumpeta už nežene chlapy z ulice na barikády a punkové srdce se změnilo v metalové. Zatímco dříve jsme se bavili nad střípky hiphopu, rytmickým brkáním nebo skvěle načasovanou přestřelkou, snaží se skladby na La Chaise-Dyable posilovat atmosféru spíše opakováním jedné výživné smyčky a (naštěstí) jejími celkem nápaditými modifikacemi. Velmi dobře je to slyšet v nejlepších skladbách "Le dernier putsch" a "Le Diable existe".

Právě tyto dvě skladby jasně dokazují, jak břitkým jazykem stále mluví kytary pod Famineho vedením. Ukázkově si pohrává se změnami tempa a na počkání napíše linku tak samozřejmě melodickou a nakažlivou, že se vám z ní budou vyhrnovat rukávy a plašit botky. Přesto už to ale není takový trhák jako kdysi. Vše je více ostrouháno do metalové podoby a skoro se zdá, že bylo na nahrání desky prostě méně času nebo peněz. Buď chtěl Famine ukázat, že je velice silným vypravěčem také jen s kytarou v ruce, nebo nebyl prostor pro všechny ty super zábavné hračičky okolo.

Abych ale nebyl více příkrý, než situace vyžaduje. Už to, že jsem se do recenze pustil, značí jednu zásadní věc. Album mě baví a poslouchám ho s chutí opravdu často. Nakonec jsem v něm našel i několik těch drobných žiletkových rafinovaností, které se berou jakoby odnikud, ale pokaždé s jistotou potěší. Třeba taková napůl akustická šestečka "Quand je bois du vin", již svým hlasem ozdobila také Famineho tradiční múza Audrey. Kromě překrásných kytar vás okouzlí úžasnou dikcí a zhruba před koncem třetí minuty také nádherným vypípaným zaseknutím, které velmi efektně zdůrazní celý rytmus. Dech mi ale z plic krade i dramatické vyvrcholení skladby "Le Diable existe". Už tak dokonalá melodická linka se tu potkává s odříkáváním fráze "Le Diable existe" a hustota atmosféry v tu chvíli dostupuje svého vrcholu.

Nedá se říct, že by Famine na novém albu vyloženě zklamal. Jeho tvorba má pořád zatraceně vysoký standard a taková ta pravá muzikantská řemeslnost z ní sálá na míle daleko. Jednoduše jí ale schází porce výtržnictví navíc. I přes lehký nedostatek strhujících nápadů ale stále platí, že si PESTE NOIRE s nikým na světě nespletete. I nadále zůstávají zábavnými a navýsost osobitými společníky, kteří nepokazí žádný nadějně revoluční večer. Příště už by to ale zase chtělo nějakou pořádnou zápalnou láhev. Jinak naše hudební duše nevzplanou.

sestava: Famine - zpěv, kytary, baskytara, texty, Audrey - zpěv, Ardraos - bicí, akordeon
odkaz: facebook.com/pages/PESTE-NOIRE/1442440056067406
1. Avant le putsch