06.09.16

LEPROUS - The Congregation

LEPROUS - The Congregation

2015 Inside Out Music

čas: 65:36
styl: progressive metal/rock

Loňský rok přinesl spousty skvělé muziky. Ze všech možných koutů světa jsem byl schopen sestavit TOP deset (dvacet..třicet). Moje oblíbená norská scéna se rovněž umísťovala, ale v menším množství, než jsem obvykle zvyklý. Letošní rok ale přináší skutečné masivní žně z norského království a přímé hudební rány na solar. Ať už pozitivní (DHG, SOLEFALD, ENSLAVED), či negativní, leč emoce vzbuzující (ARCTURUS). A zdaleka letos nekončíme, severská země chystá ještě mnohé útoky na mé uši (BORKANAGR, Ihsahn, IN THE WOODS atd..) Mladí adepti progresivně metalového řemesla LEPROUS si přichystali rovněž svoji trošku do mlýna. A ne ledajakou. Podvědomě jsem se již dopředu připravil na kvalitní desku a zajímavou práci, jak už bývá od Ihsanových dětí pár let zvykem. A právem.

Posílení konečně o bubeníka první třídy Baarda Kolstada (šílený, čtyřiadvacetiletý workoholik, krom LEPROUS momentálně zastávající bicí sesli v BORKNAGAR, GOD SEED, OCEANS OF TIME a na živo i v SOLEFALD) se vrhají hned od začátku do mysli posluchače. Nečekejme výraznější úkrok od doposud předvedeného stylu. Progresivně metalové vlny se misí dohromady s rockovou neučesaností. Všudypřítomné klávesové plochy dávají vydechnout a zabírají své místo v podobě odlehčených meziher. Recept LEPROUS působí jednak moderně a neotřele, ale zároveň i tradičně a (ač se mi onen obrat trochu příčí) "bigbíťácky". Ovšm v nejlepším slova smyslu. Mladí páni umějí uchopit svoji muziku jednak z náročnější, chcete li intelektuální podoby, tak i z poctivého rockování na druhou dobu. Materiál slyšený "The Congregation" rozhodně nezabíhá do extrémně progresivních zákoutí, které vyžadují náročné a mimořádné soustředění. Síla písní jako " The Price", "The Flood", "Third Law" , neb fantastické tryzny "Down" zkrátka nepotřebuje samoúčelné sólování, nebo ostantativní preludie. Plynou naprosto přirozeně a zároveň vybízejí k nekončící řadě poslechů a dokáží vyvolat mnohé emoce. Troufnu si dokonce tvrdit, že právem vychvalovaná a oceňovaná, přelomová trojka "Bilateral", našla po hudební stránce svého přemožitele. Podobně koncipované, inteligentní a mimořádně zábavné muzice nedokáži po právu prakticky nic vytknout. Že by tedy další plná palba ?

Nikoli. Frontman a klávesák Einar Solberg disponuje rozhodně zajímavým a na první poslech rozlišitelným vokálem. Na novince se ale pouští do poloh, výšek a táhlých tónů ("ááá"), na které i jeho rozsah přestavá stačit. Tento nešvar se vyskytoval i na všech starších deskách LEPROUS, ale v míře o chlup menší a hlavně ne tolik rušivé. Zpěváci-kastráti a splašení vlci mi dokázali zkazit už mnohé hudební zážitky (zdravím pana ICS Vortexe). Nechci přímo tvrdit, že dnes došlo k dalšímu pokřivení dojmu a odpisu nahrávky. Viz bodování. Některé místa leč nedokážu plně zkousnout a dokáží mě celkem nepřijemně vytrhnout z meditace a naprosto soustředěného poslouchání, které "The Congregation" dokáže vyvolat. Kdyby si do čela LEPROUS stoupnul například Vintersorg, Garm (zajímavá představa), či jiný pěvec bez ječivých výšek, opravdu by mi na mysl nepřišla jediná výtka. Einarův projev musím zařadit mezi profesionální, techicky bezchybné, ale nehodící se.

Klíčová otázka tudíž zní. Dokáže přítomnost místy nepřijemného zpěvu zkazit hudebně mimořádně vyzrálé a po muzikální stránce prakticky dokonalé dílo? Velice nerad rozseparovávám nahrávky na kusy, zastávám pozici nedělitelnosti hudby, zpěvu, textu, projevované ideologie členů skupin a tak dále. "The Congregation" si v mé mysli ale dvě známky rozhodně zaslouží. Praktickou devítku za hudbu a slabší sedmičku za vokální projev. Takže budeme průměrovat..

Ale což. Ať už si o Einarově výkonu myslíte cokoliv (někomu třeba sedne), nelze popřít, že jsme svědky nesmírně ustáleného a maximálně vyzrálého, muzikálního vývoje. Dokonce si myslím, že označovat bandu stále za naději a mladíky na scéně působí krátkozrace. LEPROUS právem patří mezi již zavedenou světovou špičku progresivního metalu a "The Congregation" představuje jen pětašedesát minut potvrzení řečeného. K poslechu rozhodně doporučuji.

sestava: Einar Solberg – zpěv, klávesy, Øystein Landsverk – kytara, dopr. zpěv, Tor Oddmund Suhrke – kytara, dopr. zpěv, Baard Kolstad – bicí, hosté: Simen Daniel Borven - baskytara
produkce: Jens Bogren, Ihsahn, Ihriel
1. The Price