06.09.16

Lorne Balfe - Terminator Genisys

Lorne Balfe - Terminator Genisys

2015 Skydance Productions

čas: 71:41
styl: soundtrack

Letošní rok předznamenává spoustu sentimentálních shledání. A mega úspěch Jurského světa naznačuje, že to bude pro Hollywood jedna z cest, jak diváka podojit skrze nostalgii. Jurský svět se povedl, byl sympatickým splněným snem John Hammonda, ale příchozí Terminátor Genisys na mě z trailerů působí dost unyle. Zatímco Jurský svět odkazy na starší bratříčky naznačoval staromilsky, tak pátý Terminátor na nich evidentně staví. Přijde mi to jako točení v kruhu. Zatím nemohu posuzovat kvality, na to počkám až do kina. Snad to aspoň dopadne lépe než trojka a Salvation. Není to tak dlouho, co mě zklamaly i první ukázky na Jurský svět a nakonec to překvapilo. O čem si ale mohu obrázek udělat je soundtrack Lornea Balfea, který se stává čtvrtým skladatelem v terminátoří sérii po Bradu Fiedelovi, Marcu Beltramim a Danny Elfmanovi. Balfe nahradil prvně zamýšleného Christophera Becka. Otázkou je, zda to bylo ku prospěchu, protože Beck má přeci jen větší zkušenosti s velkoprodukcí.

Nebudu napínat. Pětka je co hudby celkově zajímavější než díly tři a čtyři. Na stranu druhou se dá prohlásit, že jde vyloženě o generické dílo, které Zimmer a spol vyhazují po desítkách za rok, takže soundtrack sám o sobě vlastně nikoho nezaujme a díru do světa neudělá. Motivy jsou vedlejší a jen minimálně se připomene ten původní. Což je asi na jednu stranu dobře a na tu druhou smutné, protože to nejzajímavější přinesl právě Fiedel a nikdo jiný už nebyl schopný ho napodobit. Když už jsem tu zmínil Zimmera, tak hudba je přesně tak nasekaná, jak by to udělal sám velký Hans ve své většinové podobě. Celé to má trailerové proporce, kde mi schází kontext mezi skladbami. Melodie se nevytrácí, ale po poslechu získáte ve většině pocit, že vás hudba absolutně neobohatila a spíše obývákem prošuměla jako mnoho jiných podobných produktů. Balfe často kombinuje elektroniku s orchestrem, což je samozřejmost vzhledem k tématu okolo strojů.

Co se mi líbilo, tak to, že Balfe se nevyhnul emocím a dokázal ve skladbě "Sarah and Kyle" vykouzlit slušné milostné téma. Nejsem si ale jist, zda tohle ortodoxním fanouškům bude po chuti, když si vezmu agresivní styl především prvních dvou dílů, které byly divácky nekompromisní a syrové. Tím se mi vytrácí jakási kontinuita jakou se nám snaží vnutit samotné trailery k filmu. Však přístupnost PG-13 na Genisys taky není zrovna ideální a vytrácí se tak temná nálada z jedničky a dvojky, což deklaruje i milý úsměv Emili Clarke, která má sice hezčí zadek než Linda Hamilton, ale tím to zde končí. Stále zůstává v hlavách myšlenka, jak by to celé vypadalo, kdyby u série zůstal Cameron, který se nyní utápí v CGI guláši jménem Avatar.

Pokud od hudby a filmu očekáváte něco velkého, tak bych brzdil. Soundtrack nepřináší absolutně nic nového a rychle zmizí z diváckého povědomí. Generické bušení nikoho dnes neomámí. Občas zaujme slušná melodie protkaná syntetikou, která je v kombinaci s orchestrem bezchybná, ale u filmu za takové prachy bych čekal něco víc. Je na vás, zda tomuhle výtvoru dáte šanci a bude vám vyhovovat směr, kterým se hudba dala. Hlavní téma si užijete v plném provedení s úpravou v samotném závěru při skladbě "Terminated", v náznaku už v "Better Days". Balfe tedy nezklamal, ale ani nepřekvapil a takový bude asi pro většinu i film. Nemám věšteckou kouli, takže má slova berte s rezervou. U soundtracku přimhouřím oko a napálím mu poctivou sedmičku, protože... protože je to Terminátor a nostalgie je svině. Sám za sebe ale říkám, že by si série zasloužila prostě něco většího, lepšího, syrovějšího a to nejen mezi soundtracky.

sestava: Lorne Balfe - komponování
produkce: Hans Zimmer
1. Fate and Hope