06.09.16

LAMB OF GOD - VII: Sturm und Drang

LAMB OF GOD - VII: Sturm und Drang

2015 Nuclear Blast Records

čas: 48:17
styl: thrash/groove/core metal

"Není nad naši Pankrác. Ta je jinak stavěná, víme..", prohlásil policejní rada Vacátko ve známém českém seriálu. Své o stavební dokonalostí pánkrácké báně už ví i frontman LAMB OF GOD, Randy Blythe. I díky mnohrát propírané Blytheově vezěňské anabázi vychází nová deska amerických beránků až letos. Možná teď dám v plén trochu krátkozrakou myšlenku, ale podle mě vyždímal Randy ze svých nemilých příhod úplné maximum. Jednak byl osvobozen, druhak se mu dostalo nepřeberného materiálu do spousty rozhovorů, kreseb, blogových příspěvků, pohnutých (pseudo)filosofických vyjádření, nabraných životních mouder a v neposlední řadě i textů pro aktuální album. Nehledě na fakt, jak moc se o LoG začalo zase mluvit.

Až se mi místy zdálo, jestli se z oprsklého týpka nestává napravený světec. Naštěstí lze konstatovat, že čersvé dílo není oním směřováním zasaženo v nepřijemné míře. Očekával jsem pokusy o srdceryvné deklamace v duchu poslední desky MACHINE HEAD (mimochodem, s odstupem jedno velké, slizké fuj). Dokonce jsem se obával i intermezz v podobě mluveného slova. Nic z toho se nekoná a naboosterovaný thrash/groove metal není ničím zbytečně rušen. On hlavně Randy na mě působí spíše jako velké, dredaté, chodící fuck off, než vypravěč a myslitel.

Z úvodních odstavců je myslím celkém patrné, že tvorba a výraz které LoG ctí, nepatří mezi mé srdcovky. Ano jejich začátky vypadaly slibně, ale byly postupně zabity nánosy klišé, omletých retro postupů a neo-panterovského náklepu ve spreji. Zkrátka typické nešvary "emerického" metalového středního proudu, které mi dokáží otrávit poslech.

"Sturm und Drang" mě ale nesmírně překvapila. Světe div se, ona zní nejen nařvaně a agresivně, ale i inteligentně a promyšleně. Naposled se mi podobnou směs povedlo od pánů zaznamenat na dvojce "As the Palaces Burn" . V první řadě drtí horká novinka posluchače našlapané záležitosti "Erase This", "Anthropoid", nebo "Still Echoes". Sekané pasáže se střídají s plochami kytar. Randy deklamuje velice srozumitelně, bez polykání koncovek a bez zbytečných zastření. Do auta, na párty k nakopnutí po ránu naprosto bez problému. Když se do chutného koktejlu přidají s druhým gardem i promyšlenější a složitější kompozice typu "Footprints", "Torches" s Gregem Puciatem (THE DILLINGER ESCAPE PLAN) a vynikající "512",  necítím téměř vůbec potřebu přeskakovat songy a album odbýt, jako jsem činil s minulou "Resolution". Rytmika páně Adlera pulzuje na výbornou a profesionalita všech členů čiší z každé noty.

Kromě řečených písní občas vystrkují i růžky i kousky, které zrovna nemusím. Díky bohu v počtech opravdu minimálních. Jak jsem předeslal, od LAMB OF GOD kvituji s nadšením výrazivo typu "512"  a nikoliv pokusy o sladkobolné cajdáky a emoční výlevy ("Overlord", refrén "Embers"). Boys na ně podle mého názoru zkrátka nemají a obecně v tomto žánru se mi podobné kousky zajídají. Dobrý groove'n'thrash pro mě vždy symbolizoval rytmicky proměnlivé písně s implikovanou hrubostí a drajvem (ne ale bezduché hoblovačky) a taky kapku té kytarové dovenosti , technické vymakanosti a drtícího zvuku. Zde rozhodně není na škodu, neřešíme old school black.

Thrashera a pogujícího fanatika ze mě asi už žádná kapela a album neudělá. "Sturm und Drang" k tomu ale má místy nebezpečně blízko. Přesto, že pochybuji o zařazení LAMB OF GOD do mé osobní "Hall of Fame", rozhodně doceňuji poctivou metalovou práci a uchopení tvorby správným směrem. Obzvláště když už jsem byl slušně nalomen předchozí bídou. Nedá se pořád utápět v mrazivých riffech a donekonečná býti hudebně "grimm and frostbitten". Občas situace velí po protáhnutí sluchovodů údernou řežbou. Při množství skupin, které člověk poslouchá, už není ale čas ztrácet chvíle průměrem. A i proto rád znovu sáhnu po "Sturm und Drang". Protože ona průměr rozhodně nepředstavuje. Naopak symbolizuje poctivou a chytře podanou muziku, plnohodnotné písničky bez kompromisů, ve většině stopáže absenci klišé a nudy (!!), vynikající výkony protagonistů a v neposlední řadě charismatického a originálního frontmana. Za srdce přímo nevezme a své mouchy určitě neskryje, ale zas až tolik mi to tentokráte nevadí.

sestava: Randy Blythe – zpěv, Willie Adler – kytara, Mark Morton – kytara, John Campbell – baskytara, Chris Adler – bicí, hosté: Greg Puciato – zpěv v "Torches", Chino Moreno – zpěv v "Embers"
produkce: Josh Wilbur
1. Still Echoes