29.09.16

06.09.16

06.09.16

2015 Nuclear Blast

čas: 47:52
styl: industrial/groovy metal

Továrna strachu patří mezi kapely, kterým člověk leccos odpustí. Nečekám od tvůrčího dua Cazares-Bell kdovíjaké stylové veletoče a úspěšně i igonoruji fakt, že Burtonovy čisté vokály jsou výsledkem studiových mašinek. Do nové desky FEAR FACTORY jdu vždy s očekáváním zábavného, hitového materiálu, pokud možno oděného do vkusných industriálních samplů.

Přeskok mezi zběsilým debutem a odlidštěnou, strojově nadupanou "Demanufacture" představoval největší posun v celé tvorbě kapely. Kluci se následně snažili zachytit i nu-metalovou vlnu ("Digimortal"), ale výraz a vyjádření FEAR FACTORY zůstane už navždy spjato s druhou plackou. Po přelomu milénia nastalo období bez Dina Cazarese. Továrna vyplivla dvě desky, hrubou hoblovačku "Archetype" a špatně přijatý pokus o experiment "Transgression". Po pětileté nečinnosti se přichystala půda pro reunion klasického složení. Trio Dino-Burton-Geen Hoglan překvapilo snad celý svět, když v roce 2010 naservírovali neurvalou jízdu skrze spáleniště post-industriální krajiny. Živé bicí dávaly placce "Mechanize" sílu a kytarová hra doznala nejsilnějších momentů od raných devadesátek. Dodnes dávám "Mechanize" za vzor toho, jak se má dělat smysluplný reunion zavedené kapely.

Namlsání úspěchem přinesli FEAR FACTORY po dvou letech následovníka, zvoucího "The Industrialist". Osobně jsem ho překřtil na datadisk k předcházejícímu majstrštyku. Jak rychle znovuzrozená banda zazářila, tak díky "industrialistovi" zase spadla do dokonalého matematického průměru. Vesměs nevýrazné a časem naplno odhalené, šablonovitě-jednotvárné, zaměnitelné písničky, s výjimkou v podobě djentově/elektronické jízdy "God Eater". Zde vede cesta ke smysluplného pokračování i v dalších letech, říkal jsem si tehdy. Ale omyl. FEAR FACTORY jsou příliš velcí klasici, než aby se vrhli směrem písně "God Eater".

Po prvotním poslechu aktuální "Genexus" jsem si říkal, zda má vůbec cenu vytvářet recenzi. Vždyť by stačilo si přečíst názor na "The Industrialist" a udělat copy+paste. Nezajímavé písničky, hrozný obal a nulová atmosféra. Ale už druhý poslech ukázal, že se přeci jen trochu pletu. Obal zůstane nejméně povedeným. Leč síla a smysl ukrytý v drážkách nosiče se přeci jen objevuje. Sporadicky, nevychrstne na posluchače, ale přítomny ony aspekty jsou. I když úvodní "Autonomous Combat System" mohla zůstat letmým a neprovedeným nápadem v šuplíku. Největší rozdíl mezi "Genexus" a "Mechanize" (o "Demanufacture" nemluvě) spočívá právě ve chvílích, kdy takto kategorizuji hned první čerstvou píseň do složky zbytečná. Což "Genexus" zbytečně sráží, jelikož hned dvojka "Anodized" je výborným hitem. Vycizelovaný refrén (z čistých "sing with me" momentů rozhodně vrchol desky), podsekané kytary, živé bicí (!) a s nimi spojená hybná energie decentních samplů. "Bez poznámek!", řekl by Evžen Huml.

"Dielectric" staví na v podstatě stejné struktuře jako dvojka, s tím rozdílem, že zpěvná část mě za uši spíše tahá, než aby jim lahodila. Již několik dní dopředu vypuštěná dvojice "Soul Hacker" a "Protomech" opět hrají roli Jeckylla a Hydea. První zmíněná přestavuje výtečnou rubanici vibrující HC feelingem a obejde se bez cherubínských vložek. "Protomech" jede v o něco nudnějším gardu, kdy Dino sází 0-0-0-0 a extra zážitek se nekoná (navíc refrén našroubovaný celkem mimo kontext). Mám-li být upřímný, ona schizofrennost novinky mě místy pěkně míchá. Jako by staří pardálové nezvládali ukočírovat své skladatelské dovednosti a fajnově rozjíždějící se muziku po pár minutách utnou nudnou částí, nebo celým singlem. V celém díle se dají celkem dobře vystopovat všechny části kariéry FF, a přesto se přímo nejedná o desku sumarizační. Nejvíce mi naskakují nesmělé reminiscence na "Obsolete" ("Church of Execution"), absence vyslovených prasopalů a snaha o co nejlíbivější chorusy.

Vlastní ksicht vystrčí "Genexus" až v závěrečných okamžicích. Chytře vystavěnou "Battle for Utopia" prostupuje melancholický podtext, který naplno vytryskne se závěrečnou "Expiration Date". Industriální tryzny a balady od FEAR FACTORY chovám vůbec v oblibě. Jejich kontrast a role závěrečných vydechnutí na konci stopáží se mi zkrátka zamlouvají. A "Expiration Date" představuje fantastický zářez, popově nakažlivá melodie, decentní samply a vynikající atmosférka. Kdyby se ona píseň umístila jako hlavní tahák soundtracku k novému Terminátorovi (s náhodně podobným podtitulem, jako je "Genexus"), vůbec bych to nikomu neměl za zlé. Naopak sedla by jak zadnice na hrnec.

Kolem a kolem, jako samostatně stojící dílo od neznámé kapely by "Genexus" celkem v pořádku obstál. Nelze ale opominout protagonisty stojící za deskou, ani jejich mnohonásobně lepší počiny minulost. Když přihlédnu k rozpolcenosti a místy až naivní repetitivnosti, nemohu hodnotit doopravdy pozitivní známkou. Na druhou stranu továrna má ve svém rejstříku i horší desky. Silné momenty (převážně ty melodické a pomalejší), které se hromadí hlavně v posledních minutách, tak nakonec zaručují u mě lepší šedesátku.

sestava: Burton C. Bell – zpěv, Dino Cazares – kytara, baskytara, samply, Mike Heller – bicí; host: Deen Castronovo
produkce: Burton C. Bell, Dino Cazares, Rhys Fulber
1. Autonomous Combat System