06.09.16

GHOST - Meliora

GHOST - Meliora

2015 Loma Vista Recordings

čas: 41:32
styl: heavy/doom metal/atmospheric rock

Od chvíle, kdy spatřilo světlo světa album "Opus Eponymous", unáší bezejmenné démony švédských GHOST jeden velký turbulentní vír plný slávy a úspěchu. Vzpomínám si na jejich začátky, kdy byli "bezejmenní" skutečně jen nejasným otiskem undergroundu a nikdo vlastně nevěděl, odkud se tento závan dávných časů vzal. Jejich cesta vzhůru byla ale strmá a jakmile se jednoho dne ocitli v pozici odpolední stadiónové předkapely IRON MAIDEN, dostalo se jejich tajemné okultní kouzlo na seznam ohrožených druhů. Dnes mám navíc dojem, že ani na albu "Meliora" nenajde tak snadno nové útočiště.

Když se během léta internetem prohnala první reklama na "Melioru" v podobě singlu "Cirice", žádné velké zemětřesení rozhodně nezpůsobila. Povedený byl klip připomínající filmového Vymítače i lahodný refrén, jehož hypnotická melodie nebezpečně kolébala, ale od lákadla na nové GHOST jsem prostě čekal něco víc než jen mix starých postupů v novém melodickém balení. Nezbývalo tedy, než si trpělivě počkat na celé album. Na něm ale kluci ukázali, že ještě ani zdaleka nevyložili na stůl všechny své trumfy.

Ohledy na očekávání fanoušků příliš nebralo už album předchozí, ale teprve "Meliora" jako by se přestala stydět za všechny choutky, které kapela alespoň v muzikantském ohledu evidentně má. Bez jakéhokoli omezování je v jednu chvíli zkroucená jako sedmdesátkový kouř, jindy zase kouzlí s návykovými melodiemi po vzoru ABBY a nakonec vše jediným rázným střihem vymění za přísně rytmický metalový stroj. "Meliora" je jinými slovy extrémnější ve svých krajních polohách a zároveň chudší v atmosféře. Není v ní už zdaleka tolik psychedelie ani okultismu, ale o to více se prosazují rytmičtější polohy na pomezí heavy/doom metalu. Moc hezky je to slyšet ve skladbách "Mummy Dust" a "Majesty", jejichž strojové tempo ještě vylepšuje rytmika frázování. První jmenovaná má v sobě i cosi z patosu legendárních QUEEN, ale ze všeho nejvíc je dramatickým hororem, u kterého se chcete bát pořád dokola.

Kouzlo a umění GHOST ale nespočívá pouze v chytrém manévrování metalovými vodami. Kapela by rozhodně nebyla tam, kde aktuálně je, kdyby neměla tak vytříbený čich na skoro až popové melodie. Jako by v sobě nesla odkaz zmiňovaných švédských hudebních legend, servíruje nám neokoukané melodie s takovou samozřejmostí, že je bere za své i jinak "tvrdá a přísná" základna metalistů. Vlastně se ani nestihneme rozkoukat a už v tom lítáme jako naše mamky na diskošce, když ještě taneční parkety drtila ABBA. Jakmile zazní refrén "From The Pinnacle To The Pit" vidím černá křídla, jak se vznášejí nad městem. Skoro bych šel na ulici zamávat, tak návyková a podmanivá je to linka. Balada "He Is" zase jako by byla psána perem Simona & Garfunkela. Připomínám, že jsme před lety začali okultním psychedelickým blouzněním a teď jsou tady skladby tak dospělé a plné hudebního bohatství, že nám při nich vyvstávají na mysli největší jména hudební historie.

Minulé album mělo jednu obrovskou slabinu. Zvuk. Byl prostě zašlý, mdlý a bez sebemenší jiskry. "Meliora" je v tomto smyslu pravým opakem. Andy Wallace (SLAYER, NIRVANA a milion dalších stars) stvořil mix dokonale padnoucí, rázný a dynamický – ani moc naleštěný ani protivně zahuhlaný. Tím pádem ale nechal černého Petra opět kapele, která ho do balíčku "Meliory" ukryla pod kartu "Absolution". Nemám rád banální cajdáky a toto je přesně jeden z nich. Nevadí mi popový nádech alba ani přímočarost metalové složky, ale "Absolution" je podle mě prázdnou skladbou, která by snesla výrazný tuning.

GHOST tedy na novém albu "Meliora" ztrácejí něco ze své jedinečnosti a působivosti, ale zároveň přidávají odvahu a hudební volnost, která jim podle všeho opravdu svědčí. V roce 2015 tak nejen že vyhráli spor o své ztracené jméno (nově už bez protivného B.C.), ale zvládli také obávaný třetí krok do neznáma. Z lehké nejistoty předchozího alba se vymotali naprosto suverénním způsobem, a přestože teď stojí jednou nohou v okultním podzemí a druhou nohou v mainstreamu, činí tak naprosto rozhodně a s obrovskou porcí elegance. Hledám důvody, slabiny, zádrhely, ale nová tvář GHOST mi prostě zase sedí taková, jaká je.

sestava: Papa Emeritus III − zpěv, Nameless Ghouls – všechny nástroje
produkce: Klas Åhlund
1. Spirit