WOLFHEART - Shadow World

WOLFHEART - Shadow World

2014 Spinefarm Records

čas: 46:25
země původu: Finsko
styl: death metal

Finský pořízek Tuomas Saukkonen přináší další nálož své signifikantní muziky, kterou si v drtivé většině celou sám vymýšlí a nahrává všechny nástroje. V jeho bohaté kariéře, plné projektů a kapel, aby se čert vyznal. Tudíž si pojďme recenzi uvést lehkým shrnutím. Přímočarý, jednoduchý a hitový melodeath přinášel se svoji původní formací BEFORE THE DAWN.  Časem mi tato Saukkonenova poloha dosti zevšedněla. Raději upřednostním BLACK SUN AEON, produkující o třídu zajímavější melancholický death s nádechem všepožírajího doomu. Skladatelský přetlak a přítomnost písní v šuplíku pak mistr kapelník vyřešil v bočních projektech ROUTASIELU a DAWN OF SOLACE. Placka "The Darkness" pod hlavičkou DAWN OF SOLACE je, dle mého názoru, dosavadní vrchol Tuomasovy práce. Už se ztrácíte? Já docela ano a asi i sám protagonista, neboť před několika lety se rozhodl činnost všech kapel ukončit a vyrukoval s jedinou regulérní formací jménem WOLFHEART.
Původní myšlenka obsahovala esenci všech ukončených projektů svařených do jedné desky. Osobně jsem u předloňského nepřekvapivého, leč velice solidního debutu "Winterborn" (na body 70%), přivítal převahu zasmušilé a mohutně atmosférické muziky nad skočným melodickým deathem. Stručně řečeno, tvorba WOLFHEART je sice místy nasypaná a drtící, ale nejblíže se podobá BLACK SUN AEON. Což vzhledem k prvnímu odstavci kvituji. Samozřejmě jsme se u první fošny pohybovali v jasně daných žánrových mantinelech, tudíž jistá dávka oposlouchanosti se i u "Winterborn" časem dostavila. Přesto jsem se nesmírně těšil, jakým směrem zamíří Saukkonen dále. Uměleckého prostoru a času má, nyní s pouze jedním aktivním projektem, snad nejvíce v celém svém životě workoholika. První sigl "Aeon Of Cold" by se mohl bez jekéhokoliv studu ocitnout na jakémkoliv díle severského všeuměla a zapadl by. Obsahuje totiž vše, co dělá jeho muziku zajímavou a vyčnívající nad tunami zaměnitelných finských melodeathů. Piánko, klídeček a pak nástup sedmistrunné bouře, podpořené artikulovaným growlem (ani stopa po "finské angličtině", která zní našinci občas směšně).

"Zero Gravity" sype od začátku, Tuomas řve jako vzteklá šelma a vše doplňuje chytlavý, melodicky vystavěný refrén. Obecně nabývám dojmu, že WOLFHEART razatně přišlápli plyn a hlavně přidali na dynamice. Viz nejlepší položka celé kolekce jménem "Nemesis", ve které se děje regulérní blastbeat. Obohacený o švitořící kytary a atmo-podmaz kláves. I přes výrazné zrychlení se nekoná nuda a nekopírují se postupy starých BEFORE THE DAWN. Atmosféra mrazu a vynikající melodie první placky WOLFHEART zůstaly zachovány. Čili win-win. Oceňuji rovněž rychlé změny kytarové rytmiky, jelikož v melodickém deathu neexistuje nic horšího, než jednotvárné tempo skladeb, ať už rychlé neb houpavé (třeba že melodické aspekty jsou u mnoha skupin kolikráte na jedničku). Jen si poslechněte, kolik nápadů a poloh se vešlo do "Resistance". Pokud bych měl hledat chyby, mohu hovořit snad jen o poslepované "Storm Centre" a občas přílišnému množství zpěvu. Některé okamžiky by si zasloužily běžet pouze instrumentálně.

Pomalé a zasněné chvíle zastupuje akustika v  "Last Of All Winters" (trochu schizofrenní  a na poměry kapely zajímavě roztěkaná skladba) a rodný jazykem zpívaná "Veri". Což je zase  vynikající reprezentant na závěr desky, kdy pomalý nástup vygraduje ve valící se monolit (opět mrazí z melodie) a nečekané utnutí přechází do klavírního outra. Jednoduché a působivé. Jako celá " Shadow World". Nenechejte se přátelé zmást mým květnatým popisem a chválením různorodějších forem, na desce použitých. Rozhodně na vás nevybafne progresivní muzika. Naopak se o tradiční metal, finštější než Finsko a pracující snad se všemi žánrovými klišé. Už jen lyrická náplň a názvy skladeb jsou jeden velký patos. Jenže i s patosem se musí umět pracovat a hlavního protagonistu považuji v tomto ohledu za naprostou špičku scény. Ten mráz zkrátka cítíte.

WOLFHEART ctí do posledního tónu škatulku melodického deathu a přesto se nebojí řešit věci po svém (např. absence čistých vokálů - pro devět z deseti žánrových souputníků nemyslitelná). "Shadow World" mi sedla velice dobře do nálady, je plně klasická, nebourá zažité stereotypy, nepřekvapí a přesto mě nesmírně  baví svou energií a kompoziční "plnotučností". Album je kompaktní, akorát dlouhé a dostačně rychlé. Leč zároveň melodické a úspěšně zbavené vycpávek či skladatelských kolizí z minulých let. Pokud bych měl letos vypíchnout jedno mainstreamové metalové CD, volím bez diskuse "Shadow World".

sestava: Tuomas Saukkonen – zpěv, kytara, Mika Lammassaari – kytara, Lauri Silvonen – baskytara,dopr. zpěv, Joonas Kauppinen - bicí
produkce: Tumas Saukkonen
odkaz: facebook.com/WolfheartRealm