AMORPHIS - Under The Red Cloud

AMORPHIS - Under The Red Cloud

2015 Nuclear Blast

čas: 49:56
země původu: Finsko
styl: melodic folk/death metal

Poslední dobou se recenze na desky AMORPHIS píší hůře a hůře. Šablona jednotlivých písní začala být postupem času natolik předvídatelná, že se hledání originálních momentů změnilo v úplně obyčejnou dřinu. Ještě před vydáním novinky "Under The Red Cloud" jsem se proto zařekl, že pokud nebude další album akustické, nezmíním se o něm ani čárkou. Skoro mi to vyšlo. Až na jeden drobný zádrhel. Nové, opět plně elektrifikované album je nakonec tak zajímavé, že jsem jeho recenzi nosil v hlavě už několik dnů po vydání…

Typická zkušenost s posledními deskami AMORPHIS vypadala nejčastěji takto: bezpečně odzpívaná povinná sloka - hrozně moc chytlavý a vstřícný refrén - bezpečně odzpívaná povinná sloka - sólíčka, mezihry - dvakrát tak chytlavý poslední refrén - a konec. Tuto písničkovost a přímočarost ale dotáhli kluci k dokonalosti už na albech "Eclipse" a "Silent Waters". Na ně navazující "Skyforger" byl sice velmi povedený, ale už pouze čerpal ze svých předchůdců. Vše následující šlo více méně dolů kopcem. Minulé album se sice snažilo o změnu kurzu, ale právě to byl nakonec jeho problém. Snažilo se. A moc. Úplně nejvíc se přitom snažil jinak nedostižný Tomi Joutsen za mikrofonem. Čím víc byl však jeho chraplák hluboký a mocný, tím víc mi připadal buranský, prázdný a naprosto nepřirozený. Jako by bez chrapláku hlubokého jako pouliční kanál nebylo album dost metalové. Zatímco na "Eclipse" byla kombinace vokálů absolutně přirozená a obohacující, na posledních albech působil zpěv jako povinné cvičení o dvou opakujících se tématech.

Na první poslech nedělá novinka "Under The Red Cloud" vlastně nic jinak. Nepřináší tolik vzývané akustické cvičení, neboří zažité písničkové schéma, ani neposouvá zpěv na nepoznanou úroveň, ale přesto se mu daří znít v rámci historie kapely revolučně. Předně neobsahuje ani jediný chytlavý nebo jinak neodolatelný refrén. Velice uvolněné album se kolem mě prohání nenuceně a bez pocitu, že plní jakékoli údernické závazky. Místo toho působí jednoduše, radostně a energicky. V čele s ukázkově šlapajícím trojlístkem "Under The Red Cloud", "Bad Blood" a "Dark Path" přináší jednu výraznou a soběstačnou pecku za druhou. Ani jedna z nich vás sice nedonutí zpívat sborově jako při "House Of Sleep", ale za to jsou všechny nacpané tunami nádherných kytarových linek a harmonií, které neplýtvají silami v povinných refrénech, ale s obrovskou chutí malují do vzduchu fantastické sloky a dokonce i celé písně. Skladby mají zase jednou švih, jiskru a obrovský šmrnc. A protože vše podstatné nekoncentrují do zpěvných refrénů, jsou též o poznání trvanlivější a zajímavější při objevování drobných překvapení. Takovým je kupříkladu neobvykle harmonická pasáž jinak razantní dvojky "The Four Wise Ones", ve které k nám promlouvá dokonce tajemný hlas vodní víly (Aleah Stanbridge). Podobných perliček ale najdeme na albu mnohem více. Jejich hnízdo bude zřejmě ve skladbě "Death Of A King", uvozené chytlavými arabskými motivy. Postupně v ní totiž zazní flétna z kapely ELUVEITIE i perkuse v rukou Martina Lopeze (ex-OPETH).

Samozřejmě že dokonalí AMORPHIS by nás měli načít skvělou slokou a definitivně zničit nezapomenutelným refrénem, ale dokonalý svět bývá jen krátkým zábleskem. Rozhodně nemívá dlouhého trvání. Záblesk dokonalosti AMORPHIS navíc už tak trval výjimečně dlouhý čas. Dnes jsou tady ale AMORPHIS s novým albem, které může být jejich druhou soukromou renesancí. Může být stejně důležitým albem, jakým bylo přelomové "Eclipse". Určitě ne tak dobrým albem, ale možná stejně důležitým. Dokonce i Tomi na novou vlnu zareagoval lehkou korekcí vokálů, a přestože své doširoka otevřené víko chrapláku nepřivírá ani tentokrát, obě polohy jeho hlasu se na albu doplňují s o poznání větší samozřejmostí, než tomu bylo ještě na minulém albu "Circle". Právě z něj si ale přinesl jednu zajímavou inovaci - výše položený chrapot, který ale na novém albu ještě lépe zapadá do celkového konceptu (refrén "The Four Wise Ones"). Kdyby tak ještě o trochu méně tlačil na pilu a kdyby melodie textu lépe kopírovaly melodie skladeb, připadal bych si jako v nejlepších časech kolem roku 2007.

Teď se ale nacházíme v roce 2015, kdy sice kapela nenahrála žádný bezkonkurenční trhák, jímž by psala dějiny hudby, ale kdy přinejmenším vydala velmi povedenou desku, která může psát jednu z nejdůležitějších kapitol v dějinách kapely samotné. A stejně jako člověk, který přijde o zrak, posílí své ostatní smysly, tak i AMORPHIS, kteří evidentně ztratili schopnost napsat další hymnický refrén, výrazně posílili na všech ostatních frontách a jejich hudba je teď paradoxně plnější. Pracuje mnohem efektivněji s tradičními kytarovými linkami, rytmickou souhrou nástrojů i božským Tomiho hlasem. AMORPHIS možná udělali to jediné, co mohli, ale to neznamená, že to bylo snadné. Naopak. Tohle album podle mě chtělo skutečnou odvahu.

sestava: Tomi Joutsen - zpěv, Esa Holopainen - kytara, Niclas Etelävuori - baskytara, Tomi Koivusaari - kytara, Santeri Kallio - klávesy, Jan Rechberger - bicí
produkce: Jens Bogren
1. Under The Red Cloud