06.09.16

SOILWORK - The Ride Majestic

SOILWORK - The Ride Majestic

2015 Nuclear Blast

čas: 49:50
styl: death/modern metal

Švédská melodic/deathová skupina SOILWORK patří mezi stálice scény. A jako každá stálice to nemá úplně lehké. První čtyři díla se bez diskuse řadí mezi zásadní přínosy gothenburgské školy (byť přišla později než například DARK TRANQUILLITY) a málokterý fanda, včetně mě, si troufne je odpálit jako zbytečná nebo opakující se. A stejně jako většina kapel s dlouhou kariérou, se i SOILWORK rozhodli svůj výraz za čas posunout. Po přelomu milénia (a zásadním CD "Natural Born Chaos") se pánové vydali cestou zvýšené hitovosti a zjednoduššením tvorby. Do svého kumštu začali nejprve nesměle zapracovávat sekané riffy a větší množství samplovaných podmazů ("Figure Number Five"). Následovaly explicitně zpěvné refrény a momenty na první signální ("Stabbing The Drama"), až chlapci skončili u neškodného, plastového metálku pro masově nenáročné publikum (" Sworn To A Great Divide"). O propracovanosti a vzteklé agresi prvních děl se zkrátka nedalo již více hovořit. V tomto období opustil kapelu i hlavní mozek, kytarista Peter Wichers.

Mnoho souborů by se v obdobné situaci zacyklilo, v pravidelných intervalech mířilo směr snadné peníze a plivalo identické desky o ničem. SOILWORK se ale vzmohli, Petera nalákali zpět (žel opět pouze na krátko) a obohatili nás plackou "The Panic Broadcast". Mimořádně podařenou a lehkonohou esencí všech etap své kariéry, provedenou ve feelingu starších kousků. OK, no problem. Jak již jsem předeslal, Wichers se v mezidobí čekání na další díl již podruhé (a nejspíš nadobro), poroučel. Po tříletém čekání přišla nečekaná sprcha v podobě dvojalba "The Living Infinite", které přirozeně rozdělilo obec posluchačskou na nesmiřitelné tábory. Kolega Mirek v recenzi stál na pesimistické straně, já jsem zůstal spíše optimistou. I když mírnějším než v době vydání. Předlouhý formát zajistil nebývalou životnost materiálu. Po dvou letech objevuji, že mě baví uplně jiné songy než zpočátku - je z čeho vybírat. Ovšem samotná kvalita a nápaditost, hlavně prvního disku, šla dolů.

"The Ride Majestic" by mělo navázat v tradičním duchu, typicky chytlavá a zároveň agresivní nahrávka od kapely, která ví co chce. Tak jsem si přeložil promo. Celkem zbytečně. Novinka totiž nabízí ještě mnohem schizofrennější tvář, než extra dlouhý předchůdce. Ve snaze zaútočit na první dobrou se prezentuje úvodní polovina alba jako přímočarý atak. Bohužel vesměs nudný a o ničem. Přestože má příjemce rozhýbat a nepoustit z osidel drsných slok a zpěvných reférnu, nečiní tak. Naopak působí hluše, nevýrazně a neosobitě (rychle se mi připomněl loňský comeback THE HAUNTED). Ničemu nepřispívá ani mdlý, plochý zvuk a rádoby tvrdé pasáže. Kde jsou drsné, zvonivé bicí z minulých let, ptám se já. Speed sice dokázal najít rezervu ve svých čistých rejstřících ("Enemies In Fidelity"), ale absolutně ničím jiným úvodní pětka písní nezaujme. Spíš mi připomene proklínanou "Sworn To A Great Divide", případně nejslabší momenty "Stabbing The Drama". Vážných pochyb jsem nabyl už u brzkého zveřejnění eponymního singlu, který se nakonec ukázal jako nejpovedenější část první poloviny. I to o něčem vypovídá. Inu mezi slepými..

Počínaje rychlovkou "The Phantom" se ale karta přeci jen o malý kus obrací. Druhá část "The Ride Majestic" se více mazlí s kytarovými linkami a dokáže konečně nabídnout i zajímavě vyhlížející části. Rockové pasáže " Whirl of Pain" ukazují, jak dobře dokáží SOILWORK pracovat s atmosférou, pokud si dají s písní potřebnou práci. Nejfajnověji vyznívá "Shining Lights", kde se snoubí rychlost a opravdu silné, melodické aspekty, díky kterým si kapela vybudovala svoje ostruhy. Boužel stojí dosti osamocena. Ani tradičněji pojatá, volnější závěrečná tryzna není zcela špatná. Přidal bych na naléhavosti a mohla by se stát druhou "Sweet Demise". Celé dílo je zaštítěno opravdu neškodným zvukem, který volnějším částem toliko nevadí, ale v rychlých momentech drasticky ubírá na dynamice. Velká škoda. Ani obal příliš nezaujme, rádoby klasická před(po) apokalyptická změť.

Když budeme účtovat, nemohu opět nezmínit schizofrennost s jakou "The Ride Majestic" vylezla na náš svět. Loni vydané EP "Beyond The Infinite" (v podstatě zbytky), působí daleko dravěji a chytlavěji, než svižná část novinky. Body se mi chce udělit hlavně za pomalejší úlomky a druhou polovinu, která si své chvíle slávy udrží a zaujme jimi. Album vesměs slabých písní a spíše několika dobrých momentů? Já "The Ride Majestic" vnímám přesně takto. Pokud jsem nepochopil ostřejší kritiku "The Living Infinite", tak letošní dílo si ji plně zaslouží a já sám se k ní přidávám. SOILWORK narazili na suché dno a nevím nevím, zda starou formu ještě opět najdou v plném rozsahu. Průměrné album několika silných okamžiků se zazděným potenciálem.

PS: Určité východisko bych viděl v pauze a srovnání si myšlenek, neboť během posledních dvou let vydali dvě dlouhé řadovky, EP-čko a DVD živák. Trochu klidu a rozmyslu pro příště.

sestava: Björn "Speed" Strid – zpěv, Sylvain Coudret – kytara, David Andersson – kytara, Marcus Wibom – baskytara, Sven Karlsson – klávesy, Dirk Verbeuren – bicí, hosté: Pascal Poulsen – zpěv, Nathan J. Biggs - zpěv
produkce: Jens Bogren, David Castillo
1. The Ride Majestic
2. Alight in the Aftermath