LEAVES' EYES - King of Kings

LEAVES' EYES - King of Kings

2015 Nuclear Blast

čas: 43:08
země původu: Norsko/Německo
styl: symphonic/folk metal

Když na mě přijde podzimní zasněná a melancholická nálada, sáhnu rád (krom různých funeral doomových a avangardně-blackových chlívů) po symfonických a melodických počinech se zpěvačkou v čele. Každý rok tak činím a každý rok se mi zdá, že se hrabu čím dál více v minulosti. Téměř všechny výdobytky frontwoman symfonic metalu mladší 10-ti let, jdou po většinu času mimo mě a raději sahám po starých klasikách beauty'n'beast. Ano stále se najde růže mezi trním (viz vyrovnaná a pořád zajímavá diskografie EPICY), ale u dalších kapel mám pocit, že již dávno nemají čím oslovit v dlouhodobější horizontu. A bohužel svůj podíl na tom má i moje absolutní favoritka, Liv Kristine. Pro mnohé nevýrazná a ukníkaná zpěvule, pro mě krásný, éterický, vílí hlas, který dokonale pasuje do výše zmíněného žánru. Však také staré, melancholické desky THEATRE OF TRAGEDY patří mezi mé absoutní favority.

Kariéra sympatické Norky se po odchodu ze své alma mater ubrala směrem žánrově podobným, leč poněkud lacinějším směrem. Se svým manželem Alexem Krullem (ATROCITY) vytvořili uskupení LEAVES' EYES. A hned první zářez, ucamraný atmosferický rock/metal s názvem "Lovelorn", mě nikterak nenadchl, jedinou zajímavou devizu představovala opět pouze Liv. Dvojka "Vinland Saga" působila o trošku lépe a trojka "Njord" si zase sáhla na dno naplněné pseudogotickým patosem. Abych děl pravdu, jediné opravdu zajímavé album se zrodilo v roce 2011, zove se "Meredead" a krom typického symfonického nábalu v sobě neslo i folkové cvrlikání. Což se ukázalo jako správná a nesmírně osvěžující volba. Konec konců, doposud jako jediné dílo LEAVES', se "Meredead" u mě dostalo přes hranici 65%, která oddělujuje pomyslné zrno od plev. Když se nad tím zpětně zamyslím, mnohem raději jsem si pouštěl sólové placky Liv, jenž nabízely (a nabízejí) nenáročný a bezelstný, melodický pop/rock.

Letošní novinka "King of Kings" se neobejde bez spousty doprovodné omáčky, ostatně jako každé dílo ze stáje Nuclear. Na "klubovou" velikost LEAVES' EYES relativně ambiciózní projekt, zahrnující orchestr, sbory, hostující vokály a koncepční příběh o prvním norském králi, Haraldu Krásnovlasém. A přestože jsem od první minuty po oznámení alba cítil velký sladkobolný průšvih, jsem s odstupem času mile překvapen. Minulá "Symphonies of the Night" přetékala výpravným, romantickým slizem a "King of Kings" se mu až na několik vyjímek zcela vyhnula. Vzdor ryze epickému zaměření. I stopáž se drží rozumné třičtvrtěhodinky. Snaha osvěžit dílo lidovými motivy se jeví vcelku účinně ("Haraldskvæði")  a ukazuje, že dobré dojmy z "Meredead" nebyly dílem náhody. Klidně bych do budoucna uvítal čistě akustické album v režii Alex+Liv.

Krom folku a symfoniky se tepe i poctivý heavy metal a taková pochodovka "Edge of Steel" vysloveně nakopává hard'n'heavy zadky . Simone Simons jako host dodává potřebný říz a kontrast s výškami a až opernímí polohami Liv Kristine. Growl Alexe Krulla je v písních použit tak akorát a přiměřeně, nedochází chváloabohu k šablonovitému rozdělení slok a refrénů. "Blazing Waters" obohacuje Lindy-Fay Hella (WARDRUNA) a samotný song představuje rozhodně vrchol celé kolekce. Jednak stopáží a druhak vynikajícím prolnutím kytarových vyhrávek, buracejícíh sborů, vokálních představení a šamanských intermezz. Kdyby dosáhla této úrovně celá placka, mohli bychom se bavit téměř o žánrovém milníku pro nové desetiletí. Ani titulka "King of Kings" rozhodně neuráží a dává v nejlepším vzpomenout na starší tvorbu NIGHTWISH. "Halvdan the Black" pracuje s elementem zasekaných riffů v opulentních výbojích klasických nástrojů a kontrastních slok.

I když ne vše zlato ne odráží v zapadajícím slunci. "The Waking Eye" by se měla spíš jmenovat "blinking eye", neboť při podobných šablonovitých "gothic" hitovkách mi už opravdu cuká v očích. Zbytečný kousek,poplatný klipu, který vůbec nezapadá do konceptu výpravné desky. Ani hopsačka "Vengeance Venom" nezvedá ze židle, jak by napovídal název. U závěrečné "Swords in Rock" bych si dokázal představit buď totální petelici a nebo naopak uklidňující meditační závěr. Sverd i fjell, památník tří mečů u Stavangeru, by si zasloužil lepší hudební zobrazení, než jaký kapela předložila. Obzvláště v závěru alba.

Asi každému čtenáři došlo, že i když chválím a z "krále králů" mám docela radost, tak se nejedná o přelomové, kroniky atakující či kdovíjak extraordinérní dílo, které přetrvá věky. Spíše si v ideálním světě představuji standart, který by měly symfonicko metalové kapely plnit. Vybroušená pěnice, nápadité riffy co neopakují tři akordy a navíc něco odlišující od zbytku scény. Svět ale není dokonalé místo, dle našich představ, a proto "King of Kings" oceňuji i přes nedostatky, kterým se nevyhnul. Dobrá část totiž na nahrávce rozhodně převládá. I v roce 2015 se dá nahrát epické výpravné, melodický žánr ctící CD, aniž bych se za něj jako posluchač musel stydět. Své přání o budoucí ryze akustické tváří kapely jsem již vyslovil a nezbývá mi, než recenzi zakončit pozitivně, pozvánkou na pražský koncert 29. října. Já i díky "King of Kings" budu přítomen.

sestava: Liv Kristine – zpěv, Alexander Krull – zpěv, klávesy, samply, Pete Streit – kytara, Thorsten Bauer – kytara, Joris Nijenhuis – bicí, hosté – Simone Simons – zpěv, Lindy-Fay Hella – zpěv, London Voices – sbor, Christian Roch – dudy, píšťaly, flétna, Katrin Schlumpf – harfa, Christoph Kutzer – violoncello
produkce: Alexander Krull
1. Sweven
2. King of Kings