06.09.16

06.09.16

2015 Nuclear Blast

čas: 45:04
země původu: Finsko
styl: melodic death/groove/power metal

Po více než dvaceti letech na hudebním poli se komerčně úspěšné kapele těžce mění zajetý styl. Divoká dětská finské scény si prošla mnohými etapami, ale dá se říci, že se od svého trademarku neodklonili téměř nikdy. Pouze s ním více či méně hazardovali. Téměř všichni posluchači zřejmě budou souhlasit, že prvním třem albům COB se příliš věcí vytknout nedalo. Na scéně se skvadra objevila jako divoký uragán, vařící originálním způsobem melodický death, black (ze začátku), power a heavy metal. Vrchní strunobijec Alexi Laiho platil už kolem sých dvacetin za zásadního hráče. Stále velká základna fans ještě v poklidu sjela desku "Hate Crew Deathroll", na které se kapela obrátila vstříc thrash/groovovým rubanicím a celkový sound nabyl hutných a nabasovaných rozměrů.

Já osobně bez problému respektuji i "Are You Dead Yet", vydanou l.p. 2005 a načichlou feelingem LAMB OF GOD a vůbec soundem zámořského, mainstreamového metalu. Ovšem velká část původních fans ukázala chlapcům záda. Vyčerpávající turné a hektolitry chlastu se v daších letech zákonitě projevily na skladatelském umu a v očích mnohých posluchačů zavřely CHILDREN OF BODOM do škatulky srágora. A právem. Buranská "Blooddrunk" a obludně blbá "Relentless Reckless Forever" se staly nemilým pomníkem umělecky umírající kapely, která se snažila býti věrná svým kořenům (jen vzpomeňte ty promo řeči) a zároveň znít odlišně a sofistikovaně. Výsledek působil hajdalácky a nahraně z velké nutnosti. Nevím nakolik vzali členové nelibost věrných k srdci, ale minulá "Halo of Blood" vsadila na poslední zbývající kartu, jménem retro. V duchu letošní novinky PARADISE LOST, se i bodomští vrátili ke kořenům a se vší bezelstností nahráli "Hatebreeder" číslo dvě. Logicky méně kvalitní než originál, ale krátce po releasu se nahrávka těšila četné chvále ze všech stran. S odstupem na ni shledávám méně interesantních věcí, než v době vydání, ale stále se drží škatulky pohodový poslech. Což se dá ve zkratce říci i o novince "I Worship Chaos".

Jestliže minulá fošna upomínala na časy zeleného kosáka, tak čerstvé dílo lze nazvat "Are You Dead Yeat, part 2". Se vším dobrým i zlým, co podobný krok s sebou nese. Vzdušné preludie a souboje kytar s klávesami ustoupily těžkým, podladěným riffům. Zdušený řev Alexiho maximálně vyniká v pomalých pasážích, které vůbec představují ozdobu celé kolekce. "All for Nothing" patří do kategorie bodomských balad a poprvé od "Angels Don't Kill" konečně cítím výborně fungující náladovku. Až mi jako staříkovi nad hrobem ukáží žlutý přebal se spálenou zemí a zatmělým sluncem, vybavím si hned "All for Nothing". To samé v bledě modrém lze tvrdit o houpavé "Prayer for the Afflicted", opentlené také trochu inteligentnější lyrikou, než je běžný Alexiho standart, plný motherfuckerů. Nikdy bych v minulosti neřekl, že mě na albu CHILDREN OF BODOM dostanou nejvíc pomalé věci. Do třetice zapamatování hodných skladeb řadím titulní zářez se skandovaným refrénem. Mohutná energie a naléhavost.

Netuším, nakolik vynucený odchod Roopeho Latvaly ovlivnil Alexiho chuť do rychlých písní. Osobně se mi zdá že celkem dost, neboť pokaždé když "I Worship Chaos" přidá do obrátek, tak mám nutkavý pocit lepení neúplných fresek a silné hudební bezradnosti ("I Hurt", "Suicide Bomber", "Horns"). Jako by se pánové vyšťavili na "Halo of Blood" a v momentálním rozpoložení se jim povedl jen jeden rychlopalný nápad v závěrečné "Widdershins". Na druhou stranu oceňuji absenci křečovitých snah o sofistikovanou desku s mega složitými sóly. Historie nás poučila, že zde parketa COB již mnoho let neleží. Spíše střední tempo, nenásilně vložené vyhrávky, decentní klávesy a hustě drcená atmosféra ("My Bodom..."). Pak má finská sebranka šanci na další důstojné muzikantské existování a nikdo jim nebude plivat do ksichtu ani je obviňovat ze sebevykrádání.

I když se mi po prvních ukázkách "I Worship Chaos" pranic nelíbila a považoval jsem ji za ztracenou (a vybavil se mi "Blooddrunk"), nakonec se dá v pohodě strávit a v pomalých okamžicích působí dokonce velice dobře. Zatímco horká novinka SOILWORK mě nejprve pobavila a až potom znudila, u CHILDREN OF BODOM zaznamenávám fenomén opačný. Fandové prvních děl si své najdou spíše v naspeedované "Halo of Blood", žlutý chaos zapadne mezi introvertnější (prosím brát s velkou rezervou) části diskografie. Zavedená mainstreamová kapela vydala profesionálně zmáklou, typicky mainstreamovou desku, kterou díru do světa neudělá a nic nového nepřinese, leč do auta či na bezstarostný poslech se hodí naprosto ideálně. Taková typická "pětašedesátka"

PS: Verzi CD s třemi cover verzemi jsem dodatečně prohnal ušima. Zcela zbytečná věc.

sestava: Alexi Laiho – zpěv, kytary, Janne Wirman – klávesy, Henkka Seppälä – baskytara, dopr. zpěv, Jaska Raatikainen – bicí
produkce: Mikko Karmila