PARKWAY DRIVE - Ire

PARKWAY DRIVE - Ire

2015 Epitaph

čas: 48:24
země původu: Austrálie
styl: metalcore

Jedna modrá planeta, na ní asi sedm miliard lidí a snad milion kapel, které hrají nebo se alespoň pokoušejí hrát metalcore. Spočítejte tetování na tělech jejich muzikantů a získáte počet obyvatel České republiky. Je tady ale jeden odlehlý světadíl a na něm jedni jediní PARKWAY DRIVE. Ano, taky mají tetování a ano, taky hrají metalcore, ale jako jedni z mála ho hrají po svém a solidně díky tomu vyčnívají z davu.

Parkway Drive se toho prostě nebojí. Nebojí se být přátelští a melodiční, zatímco se celý metalcore mračí a rozhazuje rukama v siláckých gestech. Dokonce ani netlačí na pilu, jako by na jejich výkonu závisel osud všech obyvatel jižní polokoule. Přitom už to začínalo vypadat, že na svůj unikátní plán začali zapomínat. Namísto velké pohodičky od korálových útesů předváděli na poslední desce upracovanou snahu o technickou stavbu desetiletí a jejich smysl pro strhující melodii se kamsi vytratil. S novinkou "Ire" se však Australané vracejí ke svému nejlepšímu zvuku a už zase jsou to oni, kdo z nekonečného davu vyčnívá přinejmenším o hlavu.

Při rychlém poslechu hrají PD samozřejmě metalcore jako mnoho jiných před nimi, ale stačí dát albu další šanci a zjistíte, že je toho v něm víc. Tak předně jejich kytarový rukopis je mnohem víc melodický než technický a v podstatě je docela dost "heavy". Důkazem je druhá polovina úvodní skladby "Destroyer", okouzlující vymazlenou melodií ve stylu legendárních IRON MAIDEN. Podobně je na tom i koncertní jistota "Vice Grip", ale k výrazným kytarovým linkám přidává ještě odvážnější prvek: sborové skandování a melodicky "odzpívané" popěvky. Přesně o tom mluvím, když chválím odvahu PD dělat věci líbivě. Zatímco na "Deep Blue" už svou líbivost místy lehce přeháněli, tady se jim povedlo tvrdost, techniku a hitovost skloubit o něco lépe. Skladba totiž nikdy nestojí a nepadá s tím, jak je melodický její refrén. Ten pouze všechno dokreslí, podtrhne a naservíruje.

A potom je tu ještě jedna úplně speciální ingredience. Umění naaranžovat melodickou pasáž tak, aby se stala doslova zlatým hřebem celé písně a pozvedla ji o level výše. Poprvé se něco podobného daří v úvodní skladbě "Destroyer". Znovu potom v hutné čtyřce "Crushed". Ta svou melodickou zbraň na začátku jen tak poodhalí, aby ji mohla s velkými emocemi jako epické finále vytasit v poslední čtvrtině skladby. Když k tomu přidáme ještě nápadité techničtější pasáže (skladba "Dedicated") a bicí, které prostě nechtějí hrát jen tak do počtu, mám v ruce jednu z nejzábavnějších novinek roku.

Líbivost s sebou ale vždy přináší i nebezpečí snadných řešení. Těch se PD dopouštějí hlavně tehdy, když se jejich melodické linky vracejí až příliš ochotně do historie a vytahují na světlo zlaté okamžiky melodického death metalu z přelomu tisíciletí ("Dying To Believe") nebo tahají z hrobů lehce okoukané melodické linky heavy metalu ("Vice Grip"). PD mají vlastně velké štěstí, že umějí přidat taky slušnou moderní nástavbu, která nenechává holé melodie tak úplně na větru. Takový vichr ale naopak rychle semele jejich texty. Ty jsou totiž místy až příliš naivní a lacině burcující.

Recenzi alba "IRE" chci ale zakončit tak, jak na mě celé album působí - tedy pozitivně. Pomůže mi s tím odvážná stadiónová hymna "Writings on the Wall". Na albu se totiž vyjímá jako taková malá čistá oáza, ve které doplníte energii na všechno, co ještě album přinese. Přináší chvíle bez tlaku bicích, řevu i tvrdě pracujících kytar a do popředí místo nich staví zpěvnou melodii, skandování a napínavý vývoj směrem k typickému grande finale, jaké umí tak dobře vystavět právě PARKWAY DRIVE. Přesně takové orientační body mi u hrozně moc desek úplně chybí. Abychom pro samou techniku a preciznost nezapomněli na to, že ještě pořád posloucháme hlavně hudbu. Tak či tak naše uši čekají na harmonii a tu se nám Parkway Drive nebojí dát. Vědí totiž dobře, že jakmile dozní líbivá melodie, vynikne jejich technická poloha o to lépe. Přesně v tom jsou opravdu dobří. PARKWAY DRIVE nehrají hudbu z jiného světa a ani technikou nedeklasují zbytek světa, ale to, co dělají rádi, umějí zatraceně dobře podat.

sestava: Winston Thomas McCall - zpěv, Ben Gordon - bicí, Jeff Ling - kytary, Luke Kilpatrick - kytary, Jia O'Connor - baskytara
produkce: George Hadji-Christou
1. Destroyer