Novinky | Videa

ARCHEONIC

Video | 26.12.16

AWRIZIS

Video | 14.10.16

DYING PASSION

14.10.16

X-CORE

Video | 13.10.16

ROOT - Kärgeräs - Return From Oblivion

29.09.16

MALIGNANT TUMOUR

Video | 20.09.16

SLAYER

Video | 07.09.16

SUBROSA, SINISTRO v ČR

06.09.16

FEASTEM v ČR

06.09.16

JINJER

Video | 06.09.16

Více

Echoes

Live - nejbližší akce

Dabatáze neobsahuje žádný záznam

Rozhovory

ET MORIEMUR - Máme rádi pomalé rytmy a smutné a ponuré atmosféry

ET MORIEMUR - Máme rádi pomalé rytmy a smutné a ponuré atmosféry

Doom metalová kapela ET MORIEMUR koncem loňského roku vydala skvělé album “Ex Nihilo In Nihilum“, které si dokonce vysloužilo i nominace na cenu Anděl nebo v antianketě Břitva. Nejen o něm v následujícím rozhovoru povídají zpěvák Zdeněk a bubeník Datel.

Čaute! Hrajete doom metal, takže by mě zajímalo, co vás pořád drží u tohoto dnes už hodně okrajového žánru, který byl na vrcholu někdy před 20 lety a dnes je takřka mrtvý…

Zdeněk: Ahoj tobě a všem čtenářům Abyss zinu! Odpovím ti jako velký fanoušek hororů: i mrtvoly se občas vrací. Každý žánr byl jednou na špici a posléze nahrazen nějakým jiným, "novým" hudebním stylem. Tak to prostě chodí. A módy se vrací, takže kdo ví, jestli nás nečeká nějaká doomová renesance. Každopádně máme rádi pomalé rytmy a smutné a ponuré atmosféry, takže doom metal byl spontánní volbou.

Datel: Zdravím! Nemyslím si, že by byl doom metal mrtvý. Je pravda, že před těmi dvaceti lety hrálo doom metal v ČR hodně kapel, ale většině jsi to nevěřil, protože se vezly jen s vlnou. Naopak, jsem rád, že se to takto vyselektovalo. Dnes sice hraje v Čechách doom metal jen pár kapel, které bys spočítal na prstech jedné ruky, ale vše to jsou zarytí doomaři. A jinde v Evropě taky vycházejí velmi kvalitní desky, vem si třeba Rusko, které je asi momentálně funeral/doomu zemí zaslíbenou, ale i v Německu, Anglii, Francii…

Začneme asi stručnou historií kapely, představením členů atd.

Zdeněk: Kapelu jsem založil v roce 2008 a o rok později se mi do ní podařilo zlanařit Datla… my dva jsme také jediní, kteří zůstali z původní sestavy. To už naznačuje, že za ta léta EM prošli několika personálními změnami až do současnosti, kdy kromě nás dvou jsou v kapele kytaristé Aleš (SELF-HATRED) a Honza (PANYCHIDA) a basák Kabrio. Co se týče nahrávek, v roce 2009 jsme vydali první EP "Lacrimae Rerum", o dva roky později debut "Cupio Dissolvi" a loni druhou řadovku "Ex Nihilo In Nihilum". Objevili jsme se také na pár kompilacích. Odehráli jsme desítky koncertů a vystoupili na několika festivalech jako Brutal Assault, Gothoom, Czech Death Fest nebo belgický Darken The Moon.

Na podzim vám vyšlo nové album, které je podle mě daleko vyspělejší a kompaktnější než i tak dobrý debut. Jako byste se našli. Může za to fakt, že jste kompletně obměnili strunnou sekci? I proto vyšlo až po třech letech?

Zdeněk: Je to myslím směsice více faktorů. Jak říkáš ty, výměna členů kapely, kteří už necítili to nadšení s námi pokračovat, stabilní sestava při nahrávání (což v případě "Cupia" nebyla) a uvolněnější atmosféra ve studiu, dlouhá příprava a samozřejmě um Honzy Kapáka z Hellsoundu, který se pomazlil se zvukem a výsledek je podle mě slyšet.

Datel: "Ex Nihilo" se mělo vlastně nahrávat už o rok dřív, ale těsně před nahráváním nám odešla půlka sestavy, takže jsme tenkrát termín ve studiu zrušili. Podle mě bylo ale vše zlé nakonec k něčemu dobré, protože jsme dál na všech skladbách makali, předělávali a napsali další dva songy. Pro mě je to první deska, která mě nesere ani rok po nahrání.

"Cupio Dissolvi" vyšlo jako příloha Pařát magazínu. Co vám tato spolupráce dala, když nepočítáme, že se za mrzký peníz dostalo do každé metalové domácnosti. Kolik se našlo pochybovačů, že to CD vyšlo jen díky tomu, že Zdeněk je součástí redakce?

Zdeněk: Takoví samozřejmě byli, ale každý, kdo zná Herdrona, ví, že by nevydal něco, co se mu nezamlouvá. Navíc jsme se seznámili až poté, co si poslechl naše první EP a líbilo se mu. Až potom jsem začal spolupracovat s Pařátem a ještě později se nabídl, že nám pomůže a vydá desku.

Novinku už vydali ruští Solitude prod. V čem vidíte největší přínos této firmy? Předpokládám, že to asi bude hlavně kvalitní distribuce. Nebo je vaše spolupráce i v něčem jiném?

Zdeněk: Solitude má v doom metalu velké jméno a svou práci dělá s nadšením a dobře, své kapely podporuje a šíří, jak jen může. A to je vše, co si od labelu přejeme. Navíc nám nabídli skvělou smlouvu, takže nebylo co řešit.

Debut jste natáčeli u Dodo Doležala, ale tentokrát jste šli do Hellsound studia, což určitě byla skvělá volba. Nebyli jste minule spokojeni na maximum a cítili jste, že se potřebujete posunout zase o kus dál?

Zdeněk: Dodo nám s "Cupio" strašně pomohl. Tehdy jsme po odchodu kytaristů zůstali prakticky ve třech, desku složenou z už dávno složených písní jsme ale chtěli konečně natočit, abychom mohli jít dál. No a Dodo nám to umožnil, takže mu patří jen náš dík. Tentokrát jsme ale chtěli vyzkoušet Hellsound, o němž jsme slyšeli jen samou chválu. Hacienda je přece jen více rockově orientované studio, zatímco v Hellsound točí samé deathy a blacky… což pro nás byla taky výzva.

Datel: S Dodem jsem tenkrát přišel já, protože jsem u něj už pár věcí točil a strašně se mi líbil jeho přístup k točení. Já studia nesnášel, trávit třeba i 13 hodin denně za bicíma, protože tě tlačí čas, peníze, to u Doda neexistuje. Důležitá je hlavně pohoda. Ale jak už říká Zdeněk, Dodo je hlavně rocker a my se chtěli zvukově víc posunout k tomu funeral doomu a Hellsound nám doporučil náš kytarista Honza, který tam točil s PANYCHIDOU. Kapák sice ze začátku docela zíral, že jde hrát i tak pomalu, ale pak vykouzlil neskutečný zvuk, který se opravdu k EM hodí.

Když jsem poprvé slyšel skladbu "Dissolving", hned mě napadlo určité hudební ovlivnění kapelou DISSOLVING OF PRODIGY. Ostatně celé album je věnováno Fusateho památce… Jakou hudbu posloucháte? Nepředpokládám, že to bude jen stylově blízké tomu, co hrajete.

Zdeněk: Ano, "Dissolving" je pocta DOP, stejně jako celá deska za to, co pro doom metal v ČR a ve světě udělali a za to, že nás Fusatý a Valda od samého začátku podporovali. Co se týče druhé otázky, doma nejvíce poslouchám vážnou hudbu, jazz a etniku. Metal, přiznám se, si pustím jen občas, a když už, tak je to nějaký black nebo death, případně hardcore, doom opravdu jen výjimečně.

Datel: Mně je strašně líto, že se Fusatý "Nihila" nedožil… Když jsem byl týden u něho před posledním vystoupením DOP, pouštěl jsem mu tehdy předprodukční ukázky a byl z nich hodně nadšen s tím, že se na tuhle desku fakt těší… Navíc DOP asi jako jediná kapela držela celých těch 20 let prapor českého doom metalu a nikdy nikam neodbočila, věnování proto bylo nasnadě… Jinak doma toho hraje hodně, pravda, nejvíc ten doom, ale nebráním se ani HC, punku, dobrému popu…

Ovšem nejvíc se mi líbí závěr a kompozice "Black Mountain". Je to skvělé vygradování celého alba, včetně bonusového dovětku "Below". Pestré jako život, včetně všech útrap, který vyvrcholí smrtí a odchodem do lepších míst.

Zdeněk: Anebo do horších… anebo do žádných. Každopádně jsme nadšení, že se ti "Black Mountain" líbí, přiznám se, že je to i má nejoblíbenější na desce. A její konec je taky takovou poctou českému doomu a kapelám, které dokázaly spojit metal a lidovou hudbu, jako například právě DOP či SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY. Co se týče "Below", zaujalo mě v recenzích, jak ji někteří vnímají jako pozitivní závěr desky - přitom když si přečteš její text, je o člověku, který se v životě vzdal a podřezal si žíly.

Desku propagujete i díky videoklipu k "Liebeslied". Proč jste zvolili zrovna tuto skladbu? Nejvýstižněji představuje vaši tvorbu? Kdybyste měli víc peněz, šlo by o něco velkolepějšího, než pouhé záběry ze zkušebny?

Zdeněk: "Liebeslied" má bezútěšnou atmosféru spojenou se silnými melodiemi, a proto se nám zdálo, že dokáže poměrně věrně představit obsah celého alba. Proto naše volba padla na ni. Klip k ní je nízkonákladový, ale myslím, že velmi účelný a Pájovi Junkovi se podle nás skvěle povedl. Kdybychom měli více peněz, asi bychom jej udělali o něco jinak, ale osobně bych o hodně víc utratit nechtěl a peníze bych si nechal na studio.

Myslím, že s psaním textů si dáváš velkou práci a jsou pro tebe důležité. Doufáš, že tomu tak je i u posluchačů? Že je čtou, zajímají? Nebo je pro ně důležitá jen hudba? Nikde na vašich stránkách jsem je nenašel, takže když si album stáhnou (byť legálně), nepřečtou si je…

Zdeněk: Na textech si nechávám hodně záležet, i když samozřejmě ne všem to tak připadne. Vím, že to nejsou žádná mistrovská díla světové poezie, na druhou stranu se ale snažím vyjadřovat pocity trošku jinak a nechat přitom ve slovech pulzovat všechny emoce. Jsem ale přesvědčený, že většinu lidí stejně texty nezajímají, viz již zmíněná "Below". Já je ale píšu pro sebe: až když ve mně text dokáže vyvolat určitý pocit, který jsem měl na mysli, jsem spokojený. A to je často dlouhý proces.

Do textů jsou opět vloženy úryvky básní. Jak tě tohle napadlo?

Zdeněk: Dělám to už od našeho prvního EP. Rád vždycky použiju citát z díla nějakého mistra básníka, který dokáže vyjádřit určitou myšlenku nebo pocit takovým způsobem, že není co dodat. Takové věty pak rozzáří celý text, byť psaný mnou.

Asi budeš náruživým čtenářem, že? Kdo jsou tví oblíbenci? Určitě to budou Marina Cvětajevová a Giacomo Leopardi, kteří se objevili i na předchozím albu. Nebo Oswald Henke…

Zdeněk: Cvětajevová je fantastická, její básně jsou úplným vírem pocitů, vyjádřením bezmezné lásky k životu i bezbřehého utrpení. Leopardi je taky můj oblíbenec kvůli svému kosmickému pesimismu pramenícího ze soucitu se vším živým (podobný tomu, jenž razil Arthur Schopenhauer) a samotářské, introspektivní povaze. Oswald Henke je zpěvák GOETHES ERBEN, výborné německé gothic/dark-wave kapely, excelentní básník a fascinující interpret.

Proč jsou ty fragmenty ponechány v původních jazycích? To proto, aby se neztratilo něco v překladu? Sám čteš v originálech? Jaké jazyky ovládáš, popř. jak se snažíš docílit správné výslovnosti, frázování při zpěvu…?

Zdeněk: Je to jak píšeš, ponechávám v originále, abych je mým překladem nezprasil. Vždycky se snažím číst v originálu, anglicky a italsky mi to jde, když je to ale německy, francouzsky, rusky nebo v dalších jazycích, musím se zaměřit jen na určitou část, jinak bych to četl ještě teď. S výslovností mi pomáhá přítelkyně, která miluje jazyky a umí nebo jich studuje asi osm.

Můžeš tedy v krátkosti napsat, o čem jednotlivé texty jsou?

Zdeněk: Zní to triviálně, ale o lásce, naději, utrpení a smrti. Jako každý autor ale doufám, že se mi alespoň zčásti daří oživit tato odvěká témata skutečnými, konkrétními pocity.

Obalu vévodí bílá barva, které navozuje pocit naděje, čistoty, čili jakési světlo. To je přesný protipól barvy černé, která vyjadřuje smrt, prázdnotu… a je pro tento žánr typická.

Zdeněk: Ono je to rozporuplné, protože na východě je zase právě bílá barva symbolem smrti. Každopádně na tom nebylo nic prvoplánového, jednoduše se nám podařilo sehnat krásný snímek sousoší "Ex Nihilo" v Národní katedrále ve Washingtonu amerického fotografa Grega Jonese. K němu jsme pak doladili zbytek grafiky. V určitém smyslu ale máš pravdu, osobně neustále hledám světlo a čistotu. Problém je, že se nedokážu vzdát temnoty. Ono by to ale nakonec stejně nebylo žádoucí, spadl bych jen do opačného extrému.

Oproti tomu stojí fotografie kapely z kostela (není to klišé?) nebo skulptura Fredericka Harta na frontcoveru…

Zdeněk: Fotografie z kostela klišé sice jsou, ale, alespoň podle nás, ne tyto pořízené v kostele v Lukové se znepokojivými sochami Jakuba Hadravy. V tomto případě je kostel paradoxně symbolem ztráty víry a bolestného hledání. To místo má navíc neopakovatelné genius loci. A co se týče Hartova sousoší, měl bys ty osobně srdce vydat desku, která má v názvu "Ex Nihilo", a nepoužít graficky díla se stejným jménem?

Na obou vašich albech je poznámka, že podporujete práva zvířat. To je u metalové kapely docela překvapující, protože tohle téma je daleko víc viditelné v punk/hardcore scéně. Jak se v těchto věcech angažujete? Jste v tomhle v kapele za jedno? Co vegetariánství/veganství?

Zdeněk: Tato poznámka je čistě mou prací a kluci mi to trpí. Za kapelu také z mého měsíčně posílám peníze na účet organizace Svobody Zvířat. Já jsem vegetarián už 18 let, protože podle mě je třeba zmírňovat utrpení všech bytostí všude, kde to jen jde. Když maso nepotřebujeme k přežití, což je vědecký fakt, nač držet bezbranná zvířata celý život v lágrech a prolévat jejich krev? Co nám udělala, že je tak nenávidíme?  Máš pravdu, že tato tématika není zcela běžná na metalové scéně, právě proto jsem ale chtěl, aby zde byla zmíněna. Snad se nad tím alespoň někdo zamyslí, uvědomí si to nesmyslné utrpení a třeba taky přestane jíst maso jako například Barney z NAPALM DEATH, Mille z KREATOR, Tom z TRIPTYKON, Attila z MAYHEM, Paul Mazurkiewicz z CANNIBAL CORPSE nebo členové CARCASS.

Datel: Je to hlavně Zdeňkova parketa, ale zbytek kapely s tím nemá absolutně žádný problém. Já byl taky kdysi vegetarián a to dost radikální, ale můj život se pak nakonec začal ubírat jiným směrem, byť některé věci přetrvaly.

Členové kapely hrají i v jiných kapelách. Ve kterých dalších a co je u nich nového/blízké plány?

Zdeněk: Jak už jsem zmiňoval, Aleš hraje ve své doom/blackové kapele SELF-HATRED, která se chystá letos na podzim natočit první desku. Honza má svou PANYCHIDU, tam tuším připravují něco nového už teď na jaro, a Datel bubnuje také v CRUADALACH , kteří zrovna vydali nové album, a taky v SELF-HATRED.

Jak zvládáte tohle všechno skloubit? Samozřejmě tady je i soukromý život, práce… Navíc jste porůznu roztroušeni, takže jak často zkoušíte, stíháte koncertovat atd.?

Zdeněk: Hlavně je to o vášni. Když prostě něco člověka baví, tak je ochoten tomu přinášet i určité oběti. Člověk musí být ochoten věnovat kapele své večery, být celý víkend pryč, anebo investovat do hraní peníze, které se ti nikdy nevrátí, spíš naopak. Na druhou stranu to naše zkoušení není zase tak žhavé i vzhledem k tomu, že Datel žije a pracuje v Německu, takže se často všichni společně scházíme ve zkušebně těsně před koncerty.

Datel: O vášni a kompromisech. Jednak žiju mimo ČR, ale i kdybych byl tam, už bych si asi ve svém věku (úsměv) nedokázal představit zkoušet třeba 3x týdně… Mám fyzicky náročnou práci a představa toho, že bych šel po šichtě na zkoušku, po zkoušce to obligátní pivo a ráno zase na šichtu (v časech DOP se chodilo občas ze zkoušky zase rovnou do práce), by mě už asi nijak nenaplňovalo. Ale máme dnes dobu internetu, takže si pošlem po mailech nové věci, všichni si je doma připraví, strunná sekce si to pak sehrává spolu, a když se sejdeme všichni, tak to sehrajeme a pak už vymýšlíme různé detaily.

O komicích/hercích se tvrdí, že v soukromém životě to jsou většinou smutní lidé (nemusí být pravidlem). Jak je to u doom metalistů? Nepředpokládám, že budete uzavření melancholici. Ostatně Datla znám dlouho a různé pijatyky jsou až pověstné… Že by nějaká vtipná bulvární historka…?

Zdeněk: My jsme jedna veselá kupa, a když se sejdeme, je o zábavu postaráno! Různě se škádlíme a dobíráme si sami sebe i ostatní. Asi tím vyvažujeme ty slzy na pódiu.

Datel: Bury, kde jsou ty časy! Jestli jsou komici většinou smutní lidé, tak u doomařů je to pravý opak. DOP byla veselá kopa, SATURNUS, MOURNFUL CONGREGATION… vlastně jsem zažil jen jednu doomovou kapelu, na název si už nevzpomenu, ale ti seděli v backstagi každý v jiném rohu a zamyšleně hleděli do zdi… Nevím, jestli to byla póza nebo brali ten doom tak vážně.

Tak to by asi mohlo být všechno. Díky za odpovědi, ať se daří a závěr je váš…

Zdeněk: Taky moc díky za tvůj čas a poskytnutý prostor a měj se krásně!

Odkazy:
www.etmoriemur.com
bandzone.cz/etmoriemur
facebook.com/pages/Et-Moriemur/382342939251

Diskuze

Žádný komentář. Buďte první...!

Související články

Nejnovější diskuze

MECHINA - Acheron

Mirdas anonym
12.03.17 | 23:01:15

ETHEREAL PANDEMONIUM - Lost'N'Sound

Tomas anonym
10.02.17 | 09:56:59

MECHINA - Acheron

Jakub anonym
14.12.16 | 19:49:46

JOHN FRUSCIANTE - The Empyrean

pavel anonym
01.12.16 | 18:30:06

Aerodrome festival 2016

Garfield anonym
20.10.16 | 21:45:34

Aerodrome festival 2016

Hulvat anonym
20.10.16 | 15:49:39

Aerodrome festival 2016

Avram anonym
19.10.16 | 12:35:02

Aerodrome festival 2016

Banán anonym
09.10.16 | 09:33:42

Aerodrome festival 2016

Garfield anonym
30.09.16 | 22:43:18

Ian Glasper - The Day the Country Died: A History...

Darker anonym
30.09.16 | 08:10:43

Více

Audio

ZNOUZECTNOST - Beat Simplicitas

Čech Orba
Přehrát
Každý věk má hrdiny
Přehrát
Jedeme v autě
Přehrát

Beata Hlavenková - Theodoros

Ιανουάριος
Přehrát
Φεβρουάριος
Přehrát
Μάρτιος
Přehrát
Απρίλιος
Přehrát

DARK GAMBALLE - Zatím dobrý

Bon Pari
Přehrát
Netopýr
Přehrát
Svět za dekou
Přehrát

Více

Video

ARCHEONIC

26.12.16


AWRIZIS

14.10.16


X-CORE

13.10.16


MALIGNANT TUMOUR

20.09.16


SLAYER

07.09.16


Více

Facebook   MySpace   YouTube