Vinyly - Recenze

THALIDOMIDE - Thalidomide

THALIDOMIDE - Thalidomide

2010 Papagájův hlasatel / Rapidas Grabaciones

čas: 35:26
styl: hardcore-punk

Ve stavu, kdy česká punková scéna trpí nadprodukcí melodypunkových kapel, co si rády zahrají někde v Moravské Třebové na Festu Pod parou či ve Slaném na Rocku na Valníku, přichází nepochybně vhod jakékoliv osvěžující vybočení. Pražští THALIDOMIDE sice existují již sedmnáct let, ale moc nahrávek se jim dosud realizovat nepodařilo. O to více tak stojí za pozornost ta aktuální, přičemž důvodů je hned několik. Počínaje obalem, pokračujíc vinylem a konče hudbou.

Vnější obal je sice značně jednoduchý a v podstatě nenabízí téměř nic jiného než lícový název kapely a rubové názvy songů, obojí v sytě žlutém zbarvení. Vyloženým pošušňáníčkem je ale vnitřní booklet, který čítá dvacet pestrých stran velkého elpíčkového formátu. Na jeho přední straně se nachází jakýsi složitý graf druhů anarchismu, uvnitř jsou pak roztodivné barevné koláže, kombinující texty skladeb, různé informace či odevšad vystřižené kresby, fotky, nápisy či články, což vše pospolu tvoří nesmírně působivý chaos, balancující přesně na hraně humoru a varovně vztyčeného prstu, korespondujícího také s textovou náplní. Přestože jsou slova převážně anglicky, i z těch několika českých lze poměrně jasně rozpoznat inteligentně kritické zpracování punkově obvyklých témat. To samozřejmě platí také pro oba příspěvky z repertoáru odumřelé legendy KRITICKÁ SITUACE, tedy pro texty "Ex-kamarádovi" a "Český punx". A je pozoruhodné, jak třeba ten druhý platí dodnes. Nesmírně luxusní booklet uzavírá přehledně nepřehledný graf personálního vývoje souboru a ptačí podobizny jeho současných členů. Každopádně, celý tento sešit je studiem pro několik večerů, čímž výrazně překonává i někdejší obal jediné desky obskurní kapely DIVNEJ PACH. Za tímto vším však vizuálně příliš nezaostává ani samotná deska, provedená coby nádherně žlutý vinyl s červenými cákanci.

Nahrávka je jakýmsi dlouze připravovaným a tudíž časosběrným shlukem skladeb z let 2002 až 2010, přičemž jejich autorský původ je velice pestrý, takže vedle již zmíněných coverů dojde i třeba na něco málo od DEAD KENNEDYS. Žádná z těchto skutečností však nijak nenarušuje soudržnost celé kolekce. Rychlý a úderný punkcore sice vychází z modelu osmdesátých let a jako takový postrádá originalitu, přesto jde o suverénní, přesvědčivou a zvukově solidní nahrávku, jíž lze věřit. Zvláště pak tehdy, je-li závan punkující monotónnosti občasně rozmetán nějakou tou hardcorově drtivou rychlopalbou, jež se přežene rychlostí blesku a mírně rozvíří okolní stojaté vody. Ale navzdor menším nedokonalostem, tohle je rozhodně pojetí punku, jež dává smysl.

sestava: KZL - zpěv, O.M. – kytara, zpěv, Jean K. – kytara, DKN – baskytara, zpěv, Hefr - bicí
1. Brainwash
2. Paradoxe Sur Le Comédien