Vinyly - Recenze

MOTHER - Through This Disappearing Land

MOTHER - Through This Disappearing Land

2010 Insane Society

čas: 40:11 (LP)
styl: sludge emo hardcore

Jestliže se královéhradecká THEMA ELEVEN stala vrcholným představitelem tuzemského emotivního hardcoru, který postupem času mísila s čím dál intenzivnějším stupněm drsnosti a temnoty, její zánik nebyl tečkou pro většinu zainteresovaných. Tři čtvrtiny staré sestavy navázaly na to, v čem přestaly, přemístily se do Prahy a s novým členem vdechly život názvu MOTHER. Nové uskupení se sice značně podobá tomu předchozímu, přesto je však v čemsi malinko jiné.

Na počátku nebylo slovo, nýbrž bezejmenný singl. Vyšel loni v létě a vůči následnému albu plní úlohu jakési ochutnávky či upoutávky. Obsahuje totiž dvě verze skladby "Through This Disappearing Land", jež se později stala tou albově titulní. Zatímco part první je zcela regulérní temně hutnou kompozicí, part druhý předkládá vcelku poklidné, ale dobře se poslouchající akustické brnkání. Rozdílné podoby kupodivu nevyvolaly dojem stylového rozdvojení, neboť každému snad muselo být jasné, že následná velká deska se ponese v tvrdojaderném duchu. A tak se také děje.

Dlouhohrající počin navazuje na singl hlavně tím, že možnosti opět zařazené a dokonce titulní skladby "Through This Disappearing Land" vedle již osvědčeného prvního partu rozšiřuje také o part třetí, jenž vychází z akustičnosti toho druhého, ovšem s připojením zpěvu a tím i zvláštní podmanivé atmosféry. Jedinečný výsledek pak zdůrazňují ostatní songy, z nichž hlavně "Warm Spell", "Man Behind The Sun" nebo "On Sleep" patří k těm obzvlášť vydařeným, odkud vlastnosti jako riffová údernost či melodická naléhavost sálají ve skutečně mimořádné intenzitě.

Je opravdu jedno, jak to kdo nazve. Historické emocorové kořeny jsou zjevně ovlivněny modernějším sludge zněním, leč stejně tak se lze spokojit s prostým prohlášením za hardcore nebo dokonce punk. Pod tímto pojmem si ale nikdo nesmí představit nějaké očírované asociály, nýbrž myšlenkový přístup k tvorbě, která nese veškeré znaky podzemní upřímnosti, syrovosti a neučesanosti. Základním rysem se jeví zdrcující kytarová tvrdost a hutnost, postavená na převážně pomalých, zpomalovaných a ještě pomalejších tempech, v klidnějších momentech obnažených až někam na tu nejhlubší basovou dřeň. Podmaňující melodickou výraznost podporuje přiléhavě vypjatý řev, pouštějící do světa strohá slova, jejichž poetickou mrazivost stvrzuje naprosto excelentní zvuk. Výsledkem je cosi, co lze označit třeba jako soundtrack ke zkáze světa či podobně laděnými přízvisky.

Oba tituly vyšly na černém vinylu a s velice dobře zpracovanými obaly, přičemž velká deska obsahuje navíc velký skládaný booklet. Vypadá to vše skvěle, leč ještě lépe zní to, co se line z gramodeskových drážek. Přestože se hardcore-punková komunita snaží tvářit antiautoritářsky, ve skutečnosti i ona má své vůdčí persony či přední kapely. Tito pánové tvoří jednu z nich.

sestava: David – kytara, zpěv, HT – kytara, zpěv, Dav – baskytara, Havran - bicí
odkaz: myspace.com/wearemother
SP: