06.09.16

Vinyly - Recenze

CRUADALACH - Agni - Unveil What's Burning Inside

2011 Pařát

čas: 31:59 + LP bonus
styl: folk metal

Kolem tuzemské skupiny CRUADALACH se v posledním více než roce odehrává docela slušný poprask. Nebývale početný soubor, v němž působí i někteří bývalí členové SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, DISSOLVING OF PRODIGY nebo současný člen RETURN TO INNOCENCE, se hodně rychle vypracoval do pozice jedné z nejznámějších formací operujících v oblasti toho metalu, jenž bývá označován aktuálně tolik oblíbenými přídavnými jmény jako folk, pagan či celtic.

První oficiální počin vyšel rovnou třikrát. Nejprve coby příloha magazínu Pařát, vinou lidského faktoru uvnitř kapely žel v podobě nechtěných datových disků, jejichž zcela zásadním nedostatkem je fakt, že na drtivé většině přístrojů nejdou přehrát. Vzápětí tak následovala opravná verze v podobě běžného kompaktu. Ovšem aby toho nebylo málo, s menším zpožděním přišel také čas úhledné vinylové edice, která sice postrádá texty písní, ale nabízí alespoň jejich ztvárnění do jakéhosi poetického tvaru, jemuž jeho autor Aleš Vyhnánek dal název "Báseň vepsaná mezi noty".

Základní otázka, jestli kapela svou rostoucí popularitu podtrhla dostatečně zajímavou hudbou, nabízí žel rozpačitou odpověď. Přestože výsledek není nijak špatný, přes veškerou snahu o pestrost zůstává v tomto směru v půlce cesty. Zvukově průměrná nahrávka obsahuje skladby, kde metalovou syrovost sice zpestřuje celá řada flétnových či jiných motivů, jejich jistě osvěžující melodiku se však zatím příliš nedaří promítnout do skladeb jako celku. Chlapácké chorály neznějí špatně, jinak ale vokální stránka nezanechává nijak úchvatný dojem. Obsažené prvky folklórnějšího rázu jsou aranžérsky ku prospěchu věci, přesto pořád tak trochu svázané konzervativně metalovým přístupem klíčových členů souboru, jejichž převažující snaha o kytarový dusot brání většímu výrazovému rozletu. Ať mužská část souboru dělá cokoliv, zcela evidentně jde převážně o "metly".

Skutečnosti, že potenciál souboru je prozatím čímsi bržděn, napovídají rovněž téměř shodné stopáže skladeb, s výjimkou titulního intra "Agni" vměstnané do natolik úzkého časového rozpětí, že nejkratší song od nejdelšího dělí všehovšudy pár desítek vteřin. Žánrové zaměření přitom umožňuje mnohem výraznější kompoziční rozptyl, od kratších a jednodušších písňových popěvků až po daleko rozsáhlejší, výrazově pestřejší nebo bohatěji strukturované velkoskladby. Ony možné krajní varianty však chybějí, takže byť netřeba zpochybňovat snahu o tvůrčí různorodost, při povrchnějším vnímání spočívají větší rozdíly hlavně v tempové rovině, sahající od baladičtějších písní "Vrásčitá" a "Confession" po drtivější nářez "Heavenly Forge". Popřípadě v možnosti rozpoznat, že songy "Occident Sun" či "Golden Times" patří k těm zásadnějším, zatímco zpěvněji laděný "Pramen Epony" možno označit za největší hitovku. Opravdu znatelné rezervy však probleskují ze všech stran.

Polemizovat lze také s tím, zda tuto nahrávku považovat za album či pouhé minialbum. Prosazována je sice druhá varianta, oproti běžným minialbům však počin vykazuje bezmála albový rozsah, zvláště pokud se k tomu připočítá vinylový bonus v podobě starší písně "Cernunnos, zlatooký král". Nemluvě o tom, že vinyl vyšel ve formátu LP, nikoliv EP, přestože se v souvislosti s touto nahrávkou mluví o EP, kteroužto zkratku pro kratší počiny bez přemýšlení používají mnohé kapely, nejspíš aniž by tušily, co vůbec znamená. Každopádně, celý tento podotek může být oříškem pro archiváře a statistiky, naopak běžné konzumní posluchače samozřejmě nemusí zajímat.

Přestože lze debutový výtvor této kapely nazvat splasklou bublinou, jeho pachatelé si určitě nemusejí věšet svých devatero hlav. Pro začátek sice nenadchli, nicméně ani nijak zásadně nezklamali. Jestliže popustí uzdu větší tvůrčí kreativitě, můžou se zlepšovat.

sestava: Jan "Radalf" Vrobel – zpěv, Aleš "Ax" Cipra – kytara, zpěv, Petra "Ewenica" Jadrná – dudy, šalmaje, zobcové flétny, Lenka Jůzková – Čížková – dudy, šalmaje, zobcové flétny, Hanka "Honey" Slanařová – housle, Tomáš "Ante Mortem" Nejedlý – kytara, Filip Škrdlík – violoncello, Ondráš "Lazarus" Novák - baskytara, Michal "Datel" Rak – bicí
produkce: Fedor Furnadžiev
1. Agni
2. Occident Sun