Vinyly - Recenze

PLEXIS - Vohul to

PLEXIS - Vohul to

2011 Papagájův hlasatel Records

čas: 39:04
styl: punk

Punková legenda PLEXIS má za sebou všelijaké stylové vylomeniny. Někdy před dvaceti lety se natolik ponořila do streetrockových a příbuzných vod, že ačkoliv si v nich nepočínala špatně, mnozí ortodoxní punkeři kapele dodnes nemůžou přijít na jméno. Tím spíše, že nejen tento časový úsek, ale i následný pokus o punkový návrat probíhal na převážně oficiálnější úrovni, takže příslušnou žánrovou komunitu nechával spíše chladnou. Petr Hošek většinou vystupoval jako DJ Mucho, zatímco jeho soubor dlouho ležel ladem. Po téměř nekonečných jedenácti letech, vyplněných jen relativně nedávnou výběrovkou k pětadvaceti letům, došlo konečně na nové album, a to překvapivě u nejpodzemnějšího vydavatele, u jakého dosud tato formace zakotvila. Ba co více, dokonce po osmnácti letech vyšel také vinyl, díky čemuž si člověk může doma vytáhnout také tři předchozí exempláře a společně s novým úlovkem si je položit pěkně do uceleného čtvercového tvaru.

Kdo by od novinky očekával vyměklý a bezzubý pop-punk, může být zklamán. Nebo naopak příjemně potěšen. Hned úvodní "Slepý náboje" míří spíše ostrými, v čemž pokračuje i většina ostatních songů, především skoro až metalově rollující vypalovačka "Černý vrány". Nemohou však chybět ani některé v kontextu souboru klasičtější melodické kousky jako "Síla v srdci" nebo "Kyselina", zároveň ale nutno podotknout, že schopnost napsat silnou píseň s chytlavým refrénem se týká víceméně celého počinu. Přispívají k tomu také pěkné kytarové vyhrávky, elegantně dokreslují pocit velmi solidní producentské i instrumentální rutiny. Přestože nechybějí některé slabší songy, například svému názvu věrná "Krize", jde pouze o nepatrné výkyvy, které nijak dramaticky nenarušují celkovou vyrovnanost kompletu. Více pestrosti by ale možná neškodilo, protože pokud lze vůbec mluvit o nějakém vybočení z jinak nepříliš proměnného rámce, pak víceméně jen v případě neméně svižného, ale trochu odlehčeněji znějícího "Blues starýho strejdy". Malinko lze zalitovat toho, že finální "Zkažený zuby" neumějí více rozvést svůj nadějný těžkotonážní rozjezd a naopak se propadnou do tuctovosti, kterou nespasí ani vskutku drtivý závěr, nemluvě o vyloženě nadbytečném dvouminutovém chrochtání.

Textově jde o spíše fráze v duchu umírněné kritiky, které příliš moc nezaujmou, neboť drtivá většina opravdu punkových kapel si v tomto směru počíná syrověji. To ovšem naštěstí nemění nic na tom, že soubor na stará kolena natočil svou možná nejrychlejší, nejdrsnější, byť zároveň výrazně melodickou desku. Těžko říct, zda se to Hoškovi dá věřit, ale ten jeho křičící výraz na obalu je natolik výmluvný, že zřejmě nezbývá nic jiného, než to dle návodu pořádně vohulit. Žádný kdovíjaký zázrak to sice není, ale jako důkaz nepatřičnosti do starého železa to zcela postačuje.

sestava: Petr Hošek – baskytara, zpěv, Dušan Lébl – kytara, zpěv, Martin Švec – bicí
1. Slepý náboje
2. Mezi cvoky