06.09.16

Vinyly - Recenze

THE RESTARTS - Slumworld

THE RESTARTS - Slumworld

2011 Papagájův hlasatel

styl: punk

Východolondýnští THE RESTARTS to drhnou už od pětadevadesátého a po demu a několika vinylových splitech vydali v roce 2002 svou první dlouhohrající desku s názvem "Slumworld". A díky agilní tuzemské firmě PHR se tohle dnes už kultovní dílo letos objevilo v reedici na krásném splatter vinylu (rozuměj, pocákaném bílou barvou na průhledném podkladu) a s hodně povedeným barevným obalem.

Hudebně jde o punk klasického britského střihu, takže se střední tempo střídá s rychlým, k tomu pěkně tepe basa a punkrockové riffy jsou obohaceny o kvílivá sóla. Dva songy z první strany vyšly už o dva roky dříve na split 7"EP s další britskou kapelou LEFT FOR DEAD. Ale to se není čemu divit, protože celá tahle nahrávka byla zaznamenána už v roce 1998 a až o čtyři roky později prošla re-masteringem pro tohle album. Hned úvodní "Fuck That Shit" je jasným hitem a dává tušit, co bude následovat. Střídání zpěvů všech tří členů, které jsou každý jiný a vzájemně se ve vokálních linkách doplňují, navíc umocňují pestré sborové pasáže. Ostatně v textech toho mají THE RESTARTS na srdci hodně a dalo by se to shrnout jako pesimistické vize budoucího světa. Kapela se nebojí ani sem tam nějakého toho experimentu, jako třeba použití ska rytmu v chytlavé "Genetic Code" ("Je to součástí našeho genetického kódu - který nevyšel. Lidský druh ale tuto myšlenku pokazil.") nebo pomalého rozjezdu u celkově pochmurně se valící "Prophecy" (a to i textově). Na závěr A strany přichází pekelná předělávka od starého pouličního zpěváka Harryho McClintocka. Ale osobně si myslím, že klukům šlo víc o text, ve kterém se vypráví o pohádkové zemi hojnosti, než že by byli fandy amerického country třicátých let minulého století ("Bzučí tam včely a rostou cigaretovníky, z fontány prýští sodovka, v potoce teče limonáda. (…) Na Cukrkandlové hoře mají policajti dřevěné nohy, všichni buldoci mají gumové zuby a slepice snášejí vajíčka naměkko.").

Druhá strana nabízí stejně chytlavou jízdu jako ta první. I z této strany vyšly některé songy už dřív. Tentokrát to byly tři a šlo o splitko s connecticutskými BROKEN. Rychlá "Your World" ve fofr rytmu je jasnou vypalovačkou. Pro změnu následující "Same Old Shit" je úplně jiná, objevují se v ní hardcorově sekané riffy, kytarové vyhrávky a dokonce i klávesy. Nadčasový je text nasrané skladby "Jihad" (napsaný v roce 1998), který byl reakcí na krutosti Talibanců vůči ženám a homosexuálům ("Vaše rouhání versus tyranie. Odepření existence. Džihád, smrtícíválka. Zkurvené svaté fundamentalistické právo."). Další peckou je energií nabitá "Better Off Dead" ("Podívejte se, v jakých jsme sračkách. Tato planeta je hnízdem překypujícím lidskými termity. Rakovina ničí svého hostitele a lidstvo se potuluje bezduše v popelu."). Ale to už tady je závěr desky, o který se postará další ztřeštěnost, jíž je cover od ABBA, předělaný do klasické punkové odrhovačky ("Ty jsi tak vášnivá a dráždíš mě. A jsi smutná, ale nemůžu riskovat s takovým kuřátkem, jako jsi ty. To je něco, co nemůžu. (…) Ale můžu si s tebou povídat, dítě. Možná s tebou trochu flirtovat. Ví tvoje matka, že jsi venku?"). Ani by mě nenapadlo, že ta švédská čtverka měla i texty k zamyšlení.

Tohle je opravdu našlapaná deska, která i když obsahuje songy staré třináct let, pořád má co říct jak hudebně, tak obsahem textů. A vůbec nevadí, že ze sestavy, co nahrála tohle album, zbyl už jen basák Kieran, protože THE RESTARTS si tu svoji punkovou káru tlačí pořád dál s neměnnou energií.

sestava: Kieran - baskytara, zpěv, Mik - kytara, zpěv, Darragh - bicí, zpěv
1. Fuck That Shit
2. Legacy Of Bigotry