06.09.16

Vinyly - Recenze

UŽ JSME DOMA - Jeskyně

UŽ JSME DOMA - Jeskyně

2011 Papagájův hlasatel / Nikt Nic Nie Wie

styl: alternative rock

Původem teplická kapela UŽ JSME DOMA táhne svou hudební káru už od roku 1985. Za tu dobu stihli odehrát stovky, ne-li tisíce koncertů po celém světě napříč kontinenty, a že i v zahraničí se těší jejich originální hudba oblibě, dokazují četné reedice jejich alb.

V roce 2010 (sedm let po předchozím albu "Rybí tuk") vyšlo další plnohodnotné album "Jeskyně", které se letos dočkalo i vinylové verze. A právě velký formát LP dává vyniknout nádhernému obalu, o který se postaral dlouholetý spolupracovník kapely a vynikající výtvarník Martin Velíšek. Ten je mj. podepsán pod filmem Fimfárum Jana Wericha (lépe řečeno pod epizodami Franta Nebojsa a Fimfárum), za který si v roce 2002 odnesl Cenu Českého Lva v kategorii "Nejlepší výtvarný počin".

Na hudbě ke zmíněnému filmu se podílel i Miroslav Wanek, ústřední to postava a mozek kapely UJD. Ale přece jenom více prostoru pro jeho talent se dostává právě na albech jeho kapely, kde je výhradním autorem hudby i textů. Dokáže totiž zázračně průkopnicky namíchat alternativní psychedelii s punkovou syrovostí v až melancholickou intenzitu. Svižné pasáže jsou střídány vyklidněnými až přímo orchestrálními, ale přesto plnými energie. Svůj nemalý podíl na tom má trubka, která se s lehkostí prolíná celým albem. Stejně tak spousta hostujících nástrojů (pozoun, housle či akordeon). Toto nejsou obyčejné písničky, ale složité kompozice, které jsou zároveň krásně jednoduché a nesmírně líbivé.

Další devízou jsou rozmanité vokály v různých polohách, které mají na svědomí všichni členové kapely i hostující zpěvačka. Silné jsou hlavně sbory, při nichž až zamrazí. Jako třeba v hitové písni "Naviják". V kombinaci s někdy až operním zpěvem je to opravdu zabíjející. Navíc texty jsou spíše básně plné jinotajů ("Marii se zdá, že svět pospíchá, cíl se v mlze motá, loď už kotvy potápí. (…) Marie k zemi je schýlená, s náručí vyprázdněnou, že každá doba je šílená, když klečíš na kolenou."), jak se zpívá v mé asi nejoblíbenější skladbě z tohoto alba "Mariana".

Tahle recenze se mi opravdu nepsala snadno a to i přesto, že jsem si desku během jednoho měsíce přehrál snad stokrát. Kapelu UŽ JSME DOMA totiž můžete buď bezmezně milovat, nebo absolutně nenávidět. Znám lidi z obou těchto táborů. Já patřím do toho prvního, zatímco třeba moje manželka do druhého ("To zní jak hudba z Majora Zamana!", což se dá brát i jako kompliment, uvážíme-li, jak skvělý hudební skladatel byl Zdeněk Liška). Mně nezbývá nic jiného, než se těšit na další nahrávku a během času než vyjde, vzít zavděk alespoň živým vystoupením kapely.

"Pramínky otázek po zdi kanou, hledají puklinku otevřenou. (…) Otázky se svými otazníky mávají kolem sebe jako navigátoři, netuší, zda se jim podaří něčeho dosáhnout. (…) Spousta věcí může projít malou skulinou, každý však má jen tu svojí, která může jenom jemu průchod nabídnout…"

sestava: Miroslav Wanek – kytary, piano, zpěv, Pepa Červinka – baskytary, zpěv, Adam Tomášek – trubka, zpěv, Tomáš Paleta – bicí, perkuse, Martin Velíšek – štětce, barvy
1. Jeskyně
2. Kapka
3. Propast
4. Úkryt
5. Valounek
6. Naviják
7. Fascinace
8. Stropy
9. Mariana
10. Puklinka
11. Ukolébavka pro Anežku

Report: UŽ JSME DOMA, KOLO KOLO MLÝNSKÝ
10.11.11
Ostrava, Barrák

Na tento koncert jsem se upřímně těšil, protože mělo jít o mou první zkušenost s kapelou UŽ JSME DOMA naživo. Po příchodu mě mile překvapil na čtvrtek solidně zaplněný klub, který v létě prošel velkou rekonstrukcí (ex-Tančírna). Role předkapely padla na opavské KOLO KOLO MLÝNSKÝ (saxofon, oboupohlavní vokály a citelný vliv UJD), ale upřímně bych raději uvítal o hodně lepší rožnovské UŠTKNI.

Po krátké pauze nastupují hvězdy večera s novým bubeníkem, který předvedl opravdu energický výkon. Ostatně jako celá kapela, která koncert odehrála z notových partitur. To se jen tak nevidí. Kromě osvědčených starších hitů došlo i na songy z posledního alba, například "Naviják", "Mariana" nebo "Puklinka", které naživo vyzněly ještě o třídu líp. Celé vystoupení mělo neuvěřitelný náboj (občas až metalový feeling) a spád, čemuž prospěly krátké pauzy mezi jednotlivými skladbami, bez zbytečných komentářů (kromě skladby "Tříska", věnované památce Magora Jirouse, který toho dne zemřel). Naopak alternativně vylidněně působily písně, kdy Wanek odložil kytaru a usedl za klávesy (tak trochu PSÍ VOJÁCI). Po sedmdesáti minutách rozhodně nebyl konec a diváci se zaslouženě dočkali dvou přídavků, včetně kapelové hymny "Hollywood". Tohle byl opravdu vydařený koncert, na který spousta lidí určitě jen tak nezapomene! Nechápu, že jsem si koncert UJD nechával tak dlouho ujít.

95 %

51 %

hodnotilo: 28