Vinyly - Recenze

GRIDE - Záškuby chaosu

GRIDE - Záškuby chaosu

2011 Insane Society (LP) / Obscene (CD)

čas: 43:54 (včetně CD bonusů)
styl: crust/grind

Prachatické komando GRIDE po patnácti letech intenzivní činnosti zplodilo sice teprve druhé opravdu plnohodnotné album, nicméně kdo se v této sféře pohybuje, ten samozřejmě ví, že to není známkou nečinnosti, neboť soupis veškerých samostatných i dělených sedmipalců a dvanáctipalců této kapely již dosáhl dvouciferného čísla, což rozhodně není málo.

Neochvějnou skutečnost, že soubor ve svém žánru náleží minimálně k evropské špičce, dokládá další příval neskutečně intenzivní smrště, operující sice v nepříliš úzkém prostoru mezi grindem a crustem, ale prezentované s již jasně rozpoznatelným vlastním ksichtem. Tento takzvaný gride core je ale úzce spjatý nejen s ortodoxně hardcorovou, ale v podstatě i extrémně metalovou scénou, v jejímž rámci se mu dostává rovněž značného ohlasu. Není divu, protože zvukově velmi solidní nahrávka není žádným primitivním náhulem, nýbrž slušně promyšlenou a strukturovanou palbou, nabízející vícero rozličných výrazových odstínů, melodických náznaků či netradičních kytarových motivů, když kdesi nad tím vším úřaduje již dostatečně charakteristický sebezničující řev a křik.

Od vstupní a jednou už vydané položky "Hvězdy, monstra, jasná noc" se roztáčí rychle a drtivě rotující vír kvalitně a vyspěle prezentovaného extrému, v jehož strhujícím proudu lze vystopovat i potenciální hitovky typu "Jako kruhy na hladině" či "Úděl prvočísel". Nechybějí hutnější a zatěžkanější kompozice "Dlouhé dny v nejistotě" a hlavně "Nahota, ochablost, disfunkce", zaujmout může i industriální závěr songu "Kolaps - poslední minuta". Když už se zdá, že veškeré to běsnění spěje ke konci, přichází ještě cover od FILTHY CHRISTIANS, další neméně povedená záležitost.

Tradiční přidanou hodnotou jsou Inyho značně inteligentní texty, v nichž se schopnost vyjádřit názor a postoj nepojí s pubertální černobílostí, ale naopak s velkým nadhledem podpořeným dlouholetými zkušenostmi. Za pozornost stojí třeba píseň "Na louce v horách pod lesem", vystavěná na kontrastu obyčejné krásy světa a ekonomických jevech v něm probíhajících:
"Na louce v horách pod lesem obyčejné dějí se věci, stříbrem se třpytí kapičky rosy, nebe bez mraků, den se probouzí, brousíme kosy.
Inflace, deprese, recese, ekonomické krize obsese, v úřadu nový prezident, v Bruselu zasedá parlament a my dál brousíme kosy.
Na louce v horách pod lesem obyčejné dějí se věci, včely se činí, pasou se krávy, záplava květů ve vůni trávy na louce v horách pod lesem."

Vinyl vyšel ve dvojím provedení. Vedle normální edice na červeném vinylu existuje i limitovaná verze na desce stejné barvy, ovšem se žíháním, navíc doplněná o množství dalších tiskových materiálů. Kdo tuto rozšířenou variantu stále nemá a přitom by ji chtěl, již může být v klidu a nedělat si těžkou hlavu s jejím sháněním, neboť je zcela a beznadějně rozebraná.

Pouze kompaktní disk obsahuje navíc bonusy, které však v minulosti všechny bez výjimky na vinylech již vyšly. Vlastní věci na sedmipalci s LYCANTHROPHY, covery českých kapel na stejném nosiči s LAHAR a cover od PHOBIA na kompilaci "Posloucháte Jižní Čechy 2". Škoda jen, že chybějí další kousky z této kompilace, stejně jako ty z "Play Fast Or Don't", splitu s THEMA ELEVEN či zcela raritního bonusového singlu k předchozí desce. Třeba něco z toho bude připomenuto někdy příště. Každopádně to, co bylo přihozeno nyní, je již vesměs dobře známou klasikou, ať jde o kostelní šlágr "V kundě Panny Marie" či pradávné hardcorové hity od TELEX nebo SERIOUS MUSIC. Lze tak skvěle stopovat, odkud se vyvíjela tuzemská extrémní scéna a kam až se v současnosti dostala.

sestava: Iny - zpěv, Paaya - kytara, Pufffy - kytara, Michal - baskytara, Čert - bicí
1. Intro
2. Hvězda, monstra, jasná noc
3. Jako kruhy na hladině
4. Ufoni jsou tady
5. Tohle je definitivní
6. Na louce v horách pod lesem
7. Dlouhé dny v nejistotě
8. Zahlcení
9. Podmínka vývoje
10. Kolaps - poslední minuta
11. Torza souvislostí
12. Vítězství eliminace vychýlení
13. Úděl prvočísel
14. Cestou k jámě
15. Nahota, ochablost, disfunkce
16. Go your own way (FILTHY CHRISTIANS)

Bonus tracks (pouze CD):
17. V kundě Panny Marie
18. Závody chrtů
19. Jakoby nic
20. Nenávist
21. Skřípot
22. Blood sport (PHOBIA)
23. Lidi, děti… (TELEX)
24. Nejsme Vy (LAHAR)
25. Inverze (UCHÁZÍM)
26. Až najdou svůj střed - bude mír…!? (SERIOUS MUSIC)
27. Vlakin / Pouzar mix (PLASTIC GRAVE / INGROWING)

GRIDE působí na české scéně jako pěst na oko. Zatímco větší část úspěšnějších kapel sází na co nejširší záběr, často i mimo scénu samotnou, GRIDE jdou na to přesně naopak. Tady se nedočkáte ani kompromisů, ani pokusů o otevřenost všemi směry, natož jakýchkoliv známek stravitelnosti – jen rychlého, nasraného a překvapivě náročného hardcore/grindu, který kašle na všechny meze a naservíruje vám to bez jakýchkoliv serepetiček.

Na albu "Záškuby chaosu" se GRIDE posunuli přirozeně o kus dále, aniž by se jakkoliv otočili ke svým kořenům zády. Dočkáte se patnácti zuřivých tracků, které nijak nezaostávají za dřívější tvorbou. Žádné vyměknutí se nakoná, deska je naopak mnohem náročnější na poslech. Zpočátku může působit značně chaoticky, slabší povahy možná bude ze "Záškubů chaosu" bolet hlava. Ale o to silnější je výsledný dojem. Jestli potřebujete důkaz, že i rychlá, úsečná muzika může taky pěkně potýrat mozek, tady je.

Ale nad tím není třeba hned přemýšlet. Prostě "Záškuby chaosu" zkuste a pravděpodobně vás po prvotním odporu vtáhnou do sebe. Potenciál na to rozhodně mají.

hodnocení: 80 %
Jakub Němec