Vinyly - Recenze

THE FIALKY - Kapitán 77

THE FIALKY - Kapitán 77

2011 Papagájův hlasatel

čas: 44:46 (s CD bonusy)
styl: punk

Pražské THE FIALKY to s útokem na přední místa tuzemské punkové scény myslí zcela vážně. Přestože lze kontaktovat, že to skutečně nejzajímavější v této oblasti se děje spíše někde na Rožnovsku, kde to pojetí žánru má však poněkud specifičtější nádech, popřípadě lze podotknout, že ten nejopravdovější punk dnešní doby se nachází hlavně v prostředí ortodoxního hardcoru, současně lze připustit, že stále existuje velice početný zástup těch, kteří vycházejí z těch nejklasičtějších kořenů melodického punku. Jenže těch, kteří by to činili na opravdu zaznamenáníhodné úrovni, mnoho není, navíc jde dosti často o ta nejstarší, nejprofláklejší a nejednou již lehce vyžilá jména, byť v poslední době až nebývale činná ohledně tvorby nových nahrávek. Že je však mládí s ohrožováním pozic starců na dobré cestě, o tom svědčí skutečnost, že třetí deska zde hodnocené formace se vyrovná posledním titulům kapel N.V.Ú., PLEXIS, ŠANOV 1 a VISACÍ ZÁMEK či dokonce předčí E!E a SPS.

Jak již svým názvem naznačuje přímočarý titulní otvírák "Kapitán 77", pánové zajisté nečiní vůbec nic objevného, nicméně se o to ani nesnaží. Naprostým základem jejich produkce je ten zcela nejběžnější punk, jaký jen u nás hrají desítky dalších kapel. Kdo se chce v daném teritoriu pozitivně odlišit, má jen omezené možnosti, jak toho docílit, to se však v tomto případě naštěstí podařilo. Jednou z cest může být schopnost vymyslet melodicky vskutku výrazné a chytlavé popěvky, jež se zahnízdí v mysli a nějak se nedaří je odtud vypudit. Do této kategorie patří zejména "Začni myslet srdcem", "S tebou", "Svět" a mnoho dalších songů, včetně několika málo těch, které se nebojí ani ostřejších temp. Dalším bodem vedoucím k dobrému výsledku bývá schopnost drobných zpestření či vybočení. Přestože přítomnost kláves či skromné dechové sekce není nijak spásonosná a ani skapunkové "Gangy ze základky" určitě nejsou ničím žánrově překvapivým, právě ony náleží mezi ty naprosto nejlepší položky této kolekce. Reggae "Beach club" se sice moc nepovedlo a je tak trochu na obtíž, vypovídá však alespoň o tom, že se soubor nezdráhá opustit stylové mantinely a nakouknout jinam.

Jestliže punkové zvyklosti jsou nakloněny ostře jedovatým protispolečenským textům, kapela v tomto směru plní předpokládanou roli, přestože si počíná možná až zbytečně zakřiknutě. Schopnost vyjádřit patřičně kritický názor rozhodně nechybí, ale děje se tak poměrně umírněnou formou, v jejímž rámci pouze výjimečně problesknou neobjevné, ale v kontextu alba výrazné slogany typu "To jsou gangy ze základky, doma se bojí matky, ale za zdmi školy se pěstí kápo volí".

Prvořadým bonusem je povedená píseň "Praha Hoří", původně šířená jako MP3 singl, přičemž jen asi detailista se může ptát, proč zmíněné hlavní město Hoří s velkým H. Pouze kompaktní verze obsahuje také nepatrně starší songy, které původně vyšly na vinylovém sedmipalci, zde již dříve recenzovaném. Třeba taková "S.C.É.N.A." představuje hudebně a textově docela výrazný kus, který ovšem dominuje méně přesvědčivému zbytku, což si lze vyložit i tak, že v mezičase mezi oním singlem a novým albem kapela učinila malý, ale zjevný a tudíž chvályhodný pokrok.

sestava: Jan "Kečup" Dvornák – kytara, zpěv, Marcel "Green" Janeček – kytara, zpěv, Oto "Otokára" Černohous – baskytara, zpěv, Tomáš "Tom" Calda – bicí, zpěv
produkce: Kečup, Tom
1. Kapitán 77