06.09.16

Vinyly - Recenze

MASTER'S HAMMER - Vracejte konve na místo

2012 vlastní náklad

čas: 44:41 (CD)
styl: black

MASTER'S HAMMER – orkestr komorní a promenádní, taktéž smuteční pochody skladem, praví vnitřní obal novotou vonícího opusu orkestru kultovního tolik, že kultovnějšího ve zdejší krajině nevidět. Psal se rok 1999, kdy Franta Štorm v průvodním slově projektu "A Tribute To MASTER'S HAMMER" označil starou tvorbu za ubohý materiál, jehož tehdy čerstvými úpravami se dobře baví. Pod pojmem hudba si už představuji něco docela jiného, dodal v návaznosti na tvrzení, že v těch nejblbějších letech mladí jedinci musí dělat rámus jako paviáni v zoo. U koho to však vydrží i po třicítce, hovoříme o mentální zaostalosti.Načež trvalo celou další dekádu, než typograf z Domanína mentálně zaostal natolik, že se stal přímým aktérem asi nejpřekvapivějšího návratu dějin. Ještě v knize "Asi jsme byli z jinýho těsta!", vydané koncem roku 2008, tvrdil Necrocock, že žádný comeback určitě nehrozí. Už o rok později však bylo všemu jinak. Chtěli jsme se pobavit na účet fanoušků, prohlásili pánové poté, co pustili do světa cenově předražené, přesto již zcela vyprodané album "Mantras".

U čadící petrolejky ježibaby kolozubé, chtějí kozly, chtějí bejky, při tom křičí: Belzebube, pojď si pro nás!

Po více než dvou sezónách od nečekaného až šokujícího návratu nastal čas další kolekce. Ze hřbitova vypůjčený název nového alba působí dojmem výsměchu blekmetálové urputnosti a v tomto směru jej lze označit coby naprosto jedinečný. Uchvacuje také proto, že zatímco předchozí názvy byly většinou mezinárodně srozumitelné, tentokráte zahraniční příznivec nepochopí vůbec nic. Pokud by se mu to přece jen podařilo, narazí na texty plné natolik archaických výrazů, že s nimi může mít potíž i našinec. Obsahové sdělení ve spolupráci s onou originální formou vytváří tradičně nesmírně působivé a velmi osobité posmutnělé obrazy, které ožívají nejen vtipným podáním, ale také dřevorytovými kresbami. Pročítání textů má společně s jejich poslechem parametry prožitku, když zvláště třeba "Šumava", kde červotoč prolézá dřevěné kříže, oplývá atmosférou věru pochmurnou:

Chmurno jest na horách, chmurno je žít, Šumavan v brlohu nucen je pít, po kýblech bylinný likér tam leje, zatímco stará už na sabbat spěje.

Po stránce hudební lze na dílo nahlížet z několika úhlů pohledu. Zatímco minulá nahrávka, respektive její kompaktní verze, nabídla několik vybočujících bonusů bezmála až "šlágrovského" ražení, aktuální počin působí žánrově o něco sevřeněji a tím také jednolitěji. Hned úvodní "Nordfrostkrampfland" zní coby radikální prudký blekmetál, jakoby vystřižený z časů prvních dvou desek, přičemž ostatní skladby tento náboj potvrzují a žádné výraznější úkroky do odlišných sfér se nekonají. Tentokráte sice chybějí Voral, Monster a Silenthell, Necrocockův přínos je tak trochu symbolický, nově se zjevuje Joe Harper a minule programované bicí ožily skrze Jana Kapáka z AVENGER, přesto výsledek značně připomíná ty nejklasičtější monumenty z počátku devadesátých let. Lehce monotónní a nepříliš nápaditý kytarový rachot ale naprosto souzní s neméně přímočarým odříkáváním brilantních veršů, což pospolu vytváří jako vždy silně uchvacující celek. Kdo hledá nové progresivní postupy, bude zřejmě zklamán, kdo však očekává ducha starých nahrávek, může být přímo nadšen.

Před vobrazem stál, štětcem šermoval, mírně vrávoral, pak s příšernou grimasou děl: Podejte mi samopal!

Již v bookletu onoho tribute alba použil František Štorm sousloví cynický škleb a brutální kýč, jež našla své uplatnění také na minulé desce. Ta byla hudebně či výrazově pestřejší a barevnější, zatímco tuto charakterizuje větší ucelenost a příklon ke spíše tradičnímu znění. Přestože nelze vyloučit, že někteří blekmetáloví radikálové ani tohle nepochopí a nepřijmou, případně se o to ani nepokusí, krok vedený směrem k nim lze označit jako zřetelný. Naopak méně ortodoxní posluchač může být nemile zaskočen určitou jednotvárností, kterou výrazněji narušuje snad jen nedlouhé intermezzo "Dreaming Bulldog", vybavené chrápajícím psem Edou. Mírné zpestření představuje také netradičně znějící závěr skladby "Pantheismus dobra", zatímco "Flammarion Fatal Mix" se příliš neliší od zbytku a je pouze do počtu. Každopádně, rozdělení alba na strany či části "Nostalgia" a "Dementia" patří k dalším jasným znakům toho, že brát toto všechno smrtelně vážně opravdu nelze.

Výpočet brilantní jest hotov k ránu, vesmírných těles pohyb vystraší, povětroň těžký míří k Vatikánu, všechno tam rozdrtí na kaši.

Blackoshovým masteringem ošetřený zvuk těší syrovostí, kterou ještě více podtrhuje Štormův typicky skřehotavý, ale především naprosto osobitý vokál. Přestože úvahy o kompoziční jednotvárnosti nelze zcela zažehnat, opakované poslechy kupodivu nemusí vést k pocitu bezbřehé nudy, ale spíše dojmu dobrovolného vstřebávání nahrávky, kdy posluchač může čím dál více vychutnávat působivé vokální motivy, násobené neskutečným slovním perlením a všeobjímajícím zábavným záměrem. Orkestr sice tímto konáním nepřekročil svůj rubikon, ale plně potvrdil letitou pozici mezinárodního kultu. Tohle je skutečný originál, jemuž se právem klaní tolik pomatenců. Jestliže před dvaceti lety zmatení ubožáci mohli vyřvávat proslulý refrén o tom, že géniové bez pohřbu vcházejí, nyní mají možnost skrze titulní hitovku přijmout do svého repertoáru nové zásadní zvolání:

Okultisto, nihilisto, vracejte nám konve na místo!

sestava: František Štorm - zpěv, kytary, baskytara, syntezátory, Necrocock - zpěv, Joe Harper - brumle, zpěv, samply, Jan Kapák - bicí
Side / Part Nostalgia