06.09.16

Vinyly - Recenze

SORTS/CALES - Onset Of Twilight - A Tribute To Bathory

2012 Monster Nation/Corpse Records

země původu: Estonsko/Česko
styl: pagan black

Tributy čili pocty veličinám jsou obvykle koncipovány v podobě dlouhých kompilačních alb, kde vícero souborů předkládá své provedení celé řady songů. Mezi specifičtější případy patří ty, kdy jedna jediná kapela nahraje sbírku coververzí mnoha těles, což tuzemsky realizoval ARAKAIN a později Aleš Brichta s Pavlou Kapitánovou a hosty, popřípadě uměle sestavené seskupení vystaví pomník již nežijícímu zpěvákovi, jako tomu bylo v případě schelingerovského ZEMĚTŘESENÍ. Extrémní scénu kdysi zpestřilo u nás vydané album předělávek jediného songu amerických grinderů IMPETIGO. Velmi výjimečně se ovšem objevují i krátké singlové pocty. Loni kupříkladu vyšel zatvrzelými metalisty značně přehlížený sedmipalec japonských BORIS a českých SAADE, skrze vlastní skladby vzdávající hold typickému pojetí nejstarší fáze českého undergroundového metalu. A právě do těchto časů míří také společný vinylový počin těch, kteří se rozhodli uctít švédskou paganblackovou legendu BATHORY, jejímž jednoznačným vůdčím mozkem byl nyní již bezmála osm let nežijící Quorthon.

Estonští SORTS vybrali skladbu "Baptized in fire and ice" z alba "Hammerheart" z roku 1990. Podařilo se jim vystihnout základní a v tomto případě zcela klíčový melodický vokální motiv, jenže to je zhruba všechno. Celek představuje časově trochu zkrácenou snaživou nápodobu, které nepomáhá průměrný zvuk ani lehce monotónní ostřejší tempo. Hudební stránka postrádá atmosféru působivého originálu, jemuž se nemůže rovnat, přičemž aktuální verze nenabízí nic nového a ve výsledku ji proto lze označit pouze jako horší verzi toho, co kdysi fungovalo mnohem lépe.

Moravský CALES, který už má zkušenosti z tributů skupin METALLICA a DEBUSTROL, zvolil nářezovou skladbu "The golden walls of heaven" z alba "Blood Fire Death" z roku 1988. Blackoshův jednočlenný projekt nezapře fakt, že právě ke Quorthonovi bývá často přirovnáván, jeho skladbě však nedodal nic zajímavého. Přestože od rozpracování k dokončení uběhlo šest let, nové provedení značně potlačuje kytarová sóla, nabízí jen ubíjející palbu a ani hostující Franta Štorm z MASTER'S HAMMER tomu moc nepomáhá. Výsledek v lepším případě připomíná jen solidní rutinu.

Coververze jsou v podstatě velmi specifickým žánrem, který se v tomto případě příliš moc nepovedl. Předělávky dávají smysl zejména v situaci, kdy jsou opatřeny vlastním osobitě kreativním přístupem, nikoliv tehdy, kdy jen otrocky a navíc horším způsobem kopírují původní verzi. Oba projekty uchopily v originále skvělé skladby, jež ve své době spoluurčovaly vývoj evropského pohanského black metalu. Žel je realizovaly silně konzervativním způsobem, který nepochybně může imponovat těm příznivcům metalu, kteří za posledních dvacet let vývojově ustrnuli na místě. Jenže současně způsobem, který na původní songy pohlíží z uctivé vzdálenosti. Obě verze víceméně kopírují originály, ovšem znějí a působí méně poutavým dojmem a nevnášejí do nich nic zajímavého. Než o osobité nové provedení jde spíše o obdivný hold Quorthonovi, jenž by byl nepochybně potěšen tím, že jeho odkaz na rozdíl od něj stále žije. Pokud by ovšem on sám nebyl metalovým konzervativcem, jímž nepochybně byl, v hrobě musel tímto značně rozpačitým počinem učinit jednu menší otočku.

sestava: SORTS - Eric Syre - zpěv, Thon - bicí, Gates/Le Divin M
CALES - Blackosh - vše, host - Franta Štorm - zpěv

odkaz: myspace.com/sortsofficial, www.cales.mysteria.cz