Vinyly - Recenze

UCHÁZÍM - Marnostroj

UCHÁZÍM - Marnostroj

2011 Papagájův hlasatel

čas: 33:16 + LP bonusy
styl: punk/hardcore

"Hraješ to blbě.…, ale zní to docela dobře." (know how by Ucházím)

Prachatičtí UCHÁZÍM můžou být leckomu neznámí, ale jde o velmi dlouholetou kapelu, která existuje už bezmála dvacet let. Zhruba patnáct sezón působili trochu nenápadným až utajeným dojmem, kdy se o nich vědělo hlavně v rámci lokálně spřízněné hardcore-punkové scény, poslední dobou se jim ale daří čím dál výraznější průnik za hranice regionálního i žánrového plotu. Není žádného divu, protože ačkoliv ideově jde o vcelku jednoznačný punk či hardcore, po stránce hudební je prezentovaný velmi zeširoka a nahlížející do nejrůznějších prapodivných zákoutí.

Zde skutečně nejde o nějakou tolik typickou punkovou jednoduchost a přímočarost, ani její poněkud zdrsnělou hardcorovou podobu. Oba tyto rysy jsou patrné, zároveň však vydatně brázděny ledasčím dalším. Zatímco ty nejdrsnější momenty koketují s crustem, metalem a možná dokonce i grindcorem, jemnější pasáže mají naopak lehce folkový nádech. Za zcela evidentní nutno označit také typický odér alternativního rocku. Jestliže samotná skupina přiznává, že si v jedné z písní vypůjčila zpěvovou linku od FUGAZI a jinde mezihru UŽ JSME DOMA, minimálně vliv těch druhých se zdá být výrazný, nicméně v jejich historii možno popojít až k F.P.B., potažmo specifické rožnovské scéně okolo kapely TELEFON. Pokud někdo v tom všem dokáže vypozorovat i kupříkladu PRVNÍ HOŘE, není nijak daleko od reality. Přičemž regionální náklonnost k souborům GRIDE, DEZINFEKCE či SVINĚ! je naprosto jasnou známkou toho, že v tomto pojetí nejde o žádný televizní "rybičkovský" pseudopunk, nýbrž jeho velmi syrovou, upřímnou, sympatickou a v nejlepším smyslu špinavou polohu.

Současně třeba konstatovat, že chytře promyšlené skladby překypují vskutku ohromující kompoziční důmyslností, výrazovou pestrostí, tempovou proměnlivostí a také vokální rozmanitostí, která sahá od civilního zpěvu až po rozličně zabarvený drsnější řev. Přestože kreativní potenciál míří mnoha směry, výsledkem je sevřený a celistvý, hlavně však neobyčejně vzrušující propletenec, který na jednu stranu míří do jakéhosi bezmála až chaosu či instrumentální disharmonie a těží z obrovského množství velmi prudkých a nečekaných rytmických zvratů nebo netradičních pasáží, ale zároveň prokazuje smysl pro výraznou melodiku a hitovost. To vše se děje při vysokém stupni nejen kytarové intenzity, která tomu všemu dává ohromující dávku interpretační přesvědčivosti.

Neméně chvalitebná je také schopnost vyjádřit ostrý a přitom vyspělý názor, jenž dokáže být patřičně mrazivý, ale místy disponuje i určitým nadhledem. Obal vedle textů nabízí drobné příhody ze studia či odjinud, o něž se pánové rozhodli podělit se svými posluchači. Vinylová verze skvělého alba obsahuje nejenom dva bonusy, které již vyšly na předchozím kompaktním splitu s BLACK SPIRIT ROSE, ale také výživnou šestatřicetistránkovou literární přílohu "Marnostroj ve slovech aneb Vám lidem se to mluví", obsahující vlastní prózu i poezii, jež tímto způsobem dává nahrávce další zajímavý umělecký rozměr. Toto pozoruhodné dílo tak budí nadšení svou mnohotvárností.

Závěrem si dovolím osobní politování nad tím, že jsem se k tomuto počinu dostal tak pozdě. Jde totiž o jedno z nejlepších domácích alb minulého roku, minimálně v rámci punkové scény, a možná vůbec nejlepší českou punkovou desku za hodně dlouhou dobu.

sestava: Paaya - kytara, zpěv, Pépé - kytara, zpěv, Bodza - baskytara, zpěv, Willie - bicí, host: Evva
odkaz: bandzone.cz/uchazim
1. Rezignace
2. O zvířatech a lidech
3. Malá noční válka
4. Odsouzení k doživotí ve tmě (pouze LP)
5. Malá osobní revolta
6. Cyklofrenie
7. Marnostroj
8. Kolovrat systému
9. Kdo se směje naposled (pouze LP)
10. Strach
11. System?
12. Řeka
13. Šalamoun (s hovnem v krku)
14. Styx

Prachatická kapela UCHÁZÍM hraje už dvacet let a koncem loňského roku jí vyšlo šesté řadové album, tentokrát však krom CD konečně i na vinylu. Zajímavostí je určitě fakt, že LP verze obsahuje navíc dvě bonusové skladby ("Odsouzeni k doživotí ve tmě" a "Kdo se směje naposled"), které vyšly o dva roky dříve pouze na split CD s BLACK SPIRIT ROSE a teď se tedy dočkaly i zvěčnění ve vinylových drážkách. (Pro více informací o kapele doporučuji si pořídit fanziny Trhavina č. 3 a Hlasatel 2011, ve kterých vyšly hodně obsáhlé rozhovory, včetně podrobné biografie).

Hudba na tomto albu je těžko uchopitelná, osobitě originální a špatně zařaditelná do jedné škatulky. Není to album na první poslech, avšak každý si v něm něco najde. Ale je potřeba hledat. Základy tvoří punk a hard core , ale i alternativa nebo metal. Je to takový mix kapel FUGAZI, PSÍ VOJÁCI, UŽ JSME DOMA, THE DILLINGER ESCAPE PLAN a spousty dalších. Prostě precizně sestavená skládačka, ve které jednotlivé díly opravdu sedí. Zároveň tady lze vypozorovat od předešlé tvorby hudební vývoj. Skladby jsou zase o něco tvrdší a instrumentálně vyzrálejší. Je zde spousta zvratů, kdy rychlou až psychedelickou pasáž vystřídá klidnější, aby pak vše vygradovalo do pořádné hardcore palby nebo punkové hopsandy.

Stejně tak rozmanité jsou i vokální party, ať už zpívané, navzájem se přeřvávající nebo okořeněné recitací, šepotem či hostujícím dívčím zpěvem. Hned úvodní skladba "Rezignace" ("Ještě jsem se nenarodil a svojí smrt už jsem měl za sebou") je jasný hit, stejně jako rychlá punkovka "Cyklofrenie" ("Na příliš tenkým ledě tančíš, pod ním srdce zakletý, z tý krusty ledu místy čouhaj, tvoje rozepsaný pamflety"), až rockově alternativní titulní "Marnostroj", "Kdo se směje naposled" ("Supi si tě dají k večeři, my si dáme k snídani ty supy, tma se blíží, oběť nevěří, svět je džungle, připravme si zuby") nebo závěrečná "Styx".

Ostatně, i po textové stránce je cítit zlepšení a troufám si tvrdit, že tímto albem se autoři textů zařadili mezi tuzemskou špičku. Jsou to taková malá literární dílka. Navíc zvuk, který byl živě zaznamenán v Trhových Svinech za dohledu Ludi Špilauera, je taky perfektní. A aby bylo vše dotaženo k dokonalosti, je tady i pěkný obal se všemi potřebnými informacemi a malbou opět od Romana "Hlavoheada" Janouška.

"Skály neroztančíš, právě přišel den,
kdy posunutý práh psychický bolesti
byl překročen,
sevři dlaň toho, kdo dýchá pro tvůj sen,
slzy nerozpustí cit,
kterej je na vše připraven.
(…)
Ve tvojí kůži si hoví ďábel,
ty ses podvolil, tak je to jednodušší,
dík tobě sbírám střepy z rozbitejch zrcadel,
a možná právě proto jsem ten silnější."

Přesahem do nehudebních kulturních směrů je literární příloha "Vám lidem se to mluví", o kterou je LP doplněno a jež se dá k CD verzi samostatně dokoupit. Na 36 stranách formátu A4 najdete Paayovy dekadentní básně a Bodzovy čtyři slohové práce-povídky. Album "Marnostroj" je po všech směrech dokonale dotažené do konce a vřele ho doporučuji všem, co se nebojí hledat originální kapely.

hodnocení: 90 %
Tomáš "Bury" Baran

80 %