Vinyly - Recenze

MÖRKHIMMEL - Zloskřivec

MÖRKHIMMEL - Zloskřivec

2012 Insane Society

čas: 28:00
styl: metal/hardcore

Pražská kapela MÖRKHIMMEL původně fungovala v dvoučlenné podobě a nahrála demo, jež se o pár let později dočkalo i vinylové edice. Mezitím se utvořila částečně mezinárodní sestava, která zplodila debutové album, ale žel neměla dlouhého trvání. Po zhruba roční nečinnosti se ale vyrýsovalo zbrusu nové složení, kde z původních členů zůstal jen vokalista Slávek, kolem nějž se objevili členové skupin jako THEMA ELEVEN, MOTHER a několika dalších. A právě tento překotný personální vývoj se výrazně promítl také do aktuálního hudebního směřování souboru.

Přestože již předchozí nahrávky se vyznačovaly silně metalovou potemnělostí, především byly vcelku jednoznačnou součástí hardcore-punkové subkultury. Tu soubor nijak neopouští ani nyní, naznačený příklon k metalovému znění se však ještě více prohloubil. Dřívější punková dravost zůstala zachována, byla ovšem zahalena do mnohem kovovějšího znění, jež má patrně ze všeho nejblíže k blackmetalové ponurosti a thrash-deathové syrovosti, to vše navíc v dosti obstarožním provedení, které v posledních letech opět nabírá na undergroundové popularitě. Ve výsledku jde sice o silné zvukové zmetalovění, nicméně jdoucí v duchu aktuálních hardcorových zvyklostí. Jestliže se metalová a hardcore-punková subkultura k sobě intenzivně přibližují, toto album je soundtrackem těchto zásnub. A to snad i přesto, že toto album docení hlavně metalem odkojení hardcoristi, zatímco čistokrevní metalisti se o tom asi zřejmě ani nedoví, zvláště pak ne ti, kteří nedisponují gramofonem.

Středně dlouhé či nepatrně delší skladby neoslňují žádnou bombastickou produkcí ani instrumentací, natožpak výrazovou pestrostí či kompoziční nápaditostí, ale o nic takového zde nejde. Ačkoliv se vše odehrává v poměrně úzkých mantinelech, v nichž převažují rychlejší či střední tempa, spíše drobnější rytmické zvraty, zvuková hutnost a záhrobně znějící vokál, a to způsobem, kdy někdo může mluvit až o jednoduchosti a monotónnosti, přes veškerou tuto sevřenost se dostavuje neodbytný pocit čehosi, co dává smysl. Někdy i přímočaré a nepříliš proměnlivé pojetí zřetelně postačuje k tomu, aby převážil dojem přesvědčivosti a zlem prodchnuté občasné atmosféričnosti, občas se přibližující snad až kamsi k post-metalovému teritoriu. Což v případě muzikantů s částečně emocorovými kořeny není jistě nic neobvyklého, neboť subkultury, komunity, scény a žánry se slévají.

České či anglické texty vycházejí z hardcorových kořenů a "Hromada mrtvých krav" je toho známkou, vedle náznaků vyjádřených myšlenek však disponují i jakousi ponurou poetikou, kdy slovům vládnou "stromy bez listí, chladný vítr, smuteční chorály, povadlé růže". Nejde rozhodně o nic mimořádného či objevného, ale funguje to uspokojivým a chvalitebným způsobem.

sestava: Slávek – zpěv, David – kytary, zpěv, Eva – kytara, Andy – baskytara, Hawran – bicí
1. Insomnia
2. Nothing