Vinyly - Recenze

MORTIFILIA - Fate

MORTIFILIA - Fate

2012 Magick Disk Musick

čas: 31:22
styl: death

Sušická MORTIFILIA má ve své nejtěsnější blízkosti vrchního tuzemského vinylátora, proto není divu, že se čím dál intenzivněji přemisťuje k historicky základnímu a nejlepšímu hudebnímu nosiči. Zatímco původně soubor fungoval pouze v prostředí malých stříbrných kotoučků, v posledních čtyřech letech zaznamenal mnohem více gramodeskových zápisů. Nejprve to byla kompilační účast, vzápětí barevný picture singl, nedávno starší demosnímek na červeném vinylu a nově se k tomu všemu připojilo třetí řadové album, oproti těm minulým šířené hlavně pro gramofony.

Na adresu předchozího alba "Embrace" jsem před čtyřmi lety napsal: Nepatrně se lepšící MORTIFILIA nadále tvoří poměrně rychlý, dostatečně energický a současně melodikou lehounce načichlý deathmetálek, který splňuje základní požadavky, leč mimo ně nenabízí nic moc navíc. Je to slušně interpretovaná rutina, jíž je však schopen kdekdo. Skladby mají velmi solidní spád a neméně vysoký stupeň propracovanosti, možná také leckteré riffy jsou hodny zvýšené pozornosti, žel v celkovém vyznění nezůstává nic, co by utkvělo v mysli nebo přimělo k vícenásobnému poslechu. Pokud soubor více zpestří svůj styl, ocitne se na dobré cestě.

Cosi velmi podobného lze tvrdit i nyní, včetně pocitu opět nepatrného zlepšení a touhy po zpestření. Nové album budí dojem, jako kdyby bylo namícháno přesně podle návodu ze slavné filmové pohádky "Byl jednou jeden král", kde Werich a Burian připravují lívanec pro celé království a některé suroviny přidávají s komentářem "přiměřeně, přiměřeně". Přetrvávající zaměření na lehce zastaralý, ale zatím ještě naštěstí nezpráchnivělý klasický death metal vede k úvahám o žánrové, aranžérské a kompoziční jednotvárnosti, vše ostatní se však nese právě v duchu přiměřenosti.

Přiměřeně kvalitní zvuk je přiměřeným základem pro přiměřeně tvrdé, přiměřeně rychlé, přiměřeně syrové, instrumentálně přiměřeně zručné, přiměřeně melodické, ale především přiměřeně nápadité skladby, jimž svědčí také jejich velmi rozumná a přiměřená délka, přibližně kolem tří minut. Nemůže tak být žádného nepřiměřeného divu, že přiměřeně přesvědčivé kompozice pospolu tvoří vyrovnané, ve své přiměřenosti nepřekvapivé, přesto přiměřeně obstojné album.

Jak se stává zvykem, oba vydané nosiče, tedy LP a CD, jsou vyrobeny z odlišného zvukového masteru. Zatímco v případě kompaktního disku jde jen o skromnou papírovou pošetku, nabízenou samostatně nebo jako součást vinylu, mnohem důstojněji vypadá gramofonová deska. Sice jen černá, ale vložená do rozevíracího obalu, jak jinak než v přiměřeně pěkném provedení.

Celkově vzato, je to uspokojivé, leč oproti třeba takovým HYPNOS přece jen malinko níže, na úrovni TORTHARRY však rozhodně ano.

sestava: František Knetl – kytara, zpěv, Petr Turek – kytara, Stanislav Makrlík – baskytara, Pavel Vrba – bicí
produkce: Miloš Bešta