Vinyly - Recenze

KRUCIPÜSK - Rodinnej diktát

KRUCIPÜSK - Rodinnej diktát

2012 vlastní náklad

čas: 38:37
styl: rock/crossover

Liberecký KRUCIPÜSK nemusí vonět každému, v rámci tuzemského rocku posledních dvou dekád však rozhodně patří k výrazným pojmům. Zvláště jeho nahrávky z druhé poloviny devadesátých let a první poloviny nultých let lze považovat za hodně povedené, především pak hity přetékající vrcholné album "Druide!" z roku 2004. Následující "Ahoj" sice vyznělo tak trochu rozpačitě, "Amen" však naznačil, že s touto kapelou třeba nadále počítat, čehož novinka důkazem.

Charismatický zpěvák Tomáš Hajíček si v posledních letech nejenže nechal narůst mohutný plnovous, takže vypadá jako něco mezi Krakonošem a Robinsonem Crusoe, ale zejména se stylově více otevřel. Zřejmě se inspiroval i vlastním sólovým albem "Kocour v troubě" a se svými kumpány připravil dosud možná nejpestřejší nahrávku. Stále jde o syrový crossover, přizdobený prvky funky, metalu či punku, oproti většině předchozích nahrávek však trochu ubylo tvrdosti a živelnosti a naopak přibylo hravosti. Soubor sice zůstává věren tvrdému rocku, v jeho rámci si však počíná svobodně a nesvázaně, včetně občasných úkroků do odlišnějších sfér. To vše se zárukou zvukové a instrumentální kvality, s níž dobře korespondují tradičně specifické a místy hůře pochopitelné texty.

Základem všeho jsou jednoduché, nicméně funkční kytarové riffy, které pospolu tvoří poměrně silné a chytlavé songy, někdy hraničící až s parodií na tuto schopnost. Hned vstupní pozdrav "Dobrej den" překvapuje záměrem "udělat hezký písničky, zamotat holkám hlavičky", v čemž pokračuje již názvem příznačný "Hit", vybavený značně nakažlivým ústředním motivem. Do této kategorie lze přiřadit také titulní "Rodinnej diktát" s krátkou cinkavou vsuvkou, popřípadě "Návod" a "Viva la Havana". Většinou solidní písně, jež ukazují, že český bigbít lze dělat i vcelku chytře.

Spíše na tu ostřejší strunu brnká skladba "Líbám rety tvý" a dále "Rákoska", která se místy rozběsňuje do decentně svižnějších temp, žel v tomto směru zůstává hodně osamocena. Zpestřením je bluesově nasáklá "Balada o krásném stewardovi" či lehce experimentální "D#Harmonic", s nečekanou a nejspíš záměrně dementní středovou pasáží. Ovšem vůbec nejdramatičtější vybočení představuje závěrečný "Zázrak", křehce folkový a smyčci protkaný duet s Natálií Řehořovou, jakož i sborem dalších žen. Něco natolik jemného by posluchač od tohoto souboru zřejmě nečekal.

Pánové se sice po celých dvacet let své existence koncertně paktují s kapelami jako KABÁT, ALKEHOL, HARLEJ či ŠKWOR, které v rámci české rockové scény tvoří komerční, ale ne zrovna kvalitativní vrchol, z této sebranky jsou však jednoznačně nejlepší, což na druhou stranu není tak těžké. Mají schopnost působit lidově a přístupně, ne však trapně. Disponují muzikantskou suverenitou, stejně jako zjevným vtipem a nadhledem, hýří nápady a jsou schopni se vyvíjet.

Největším překvapením je ale radostná skutečnost, že jde o vůbec první album této kapely, jež vyšlo také na vinylu. Což by ovšem měla být naprostá samozřejmost.

sestava: Tomáš Hajíček – zpěv, Jarmut Gabriel – kytara, zpěv, Richard Scheufler – baskytara, perkuse, zpěv, Vojta Douda – bicí, perkuse, zpěv
produkce: KRUCIPÜSK a Jan Brambůrek