Vinyly - Recenze

DISSOLVING OF PRODIGY - Time Ruins Also Beauty

2013 Pařát

čas: 84:00
styl: doom

"Já jsem jen osamělý strom stojící v širém poli, který nemá srdce a přec ho bolí."

Jako by to bylo minulý týden, co za mnou přišel kámoš, že se potkal s "nějakým týpkem, který hraje v nějaké kapele". Tak jsme vyrazili na okraj Ostravy hledat garáž, ve které zkoušeli jistí BIGOTRY, později přejmenovaní na DISSOLVING OF PRODIGY. Dodnes s úsměvem vzpomínám na nedaleko bydlícího chlápka, který rozzuřeně vtrhnul dovnitř a s nasazením života kladivem rozmrdal všechny zásuvky, protože se chtěl vyspat před noční. Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že o 20 let později budu psát recenzi na jejich kultovní album, které se původně mělo jmenovat "Burried Dreams". Navíc pořád ještě plný dojmů z jejich posledního koncertu v kariéře, odehraného ve skoro původní sestavě.

"Já žil, abych miloval, tvé kouzlo v paměti si uchoval."

Herdronovi z Pařát magazínu se opět povedl brilantní kousek. Po té, co v roce 2010 vydal na CD demo DISSOLVING OF PRODIGY "Echoes Of My Sadness", je tady v reedici album "Time Ruins Also Beauty" na vinylu. A rovnou jako double LP. Výsledek je opravdu parádní. Plnobarevný rozevírací obal a vnitřní kapsy s texty i překlady. Nádherný motiv z dílny malíře Martina Sitka díky velikosti krásně vynikne. Opravdový sběratelský kousek pro fajnšmekry, kterého bylo vylisováno pouhých 275 kusů.

V 90. letech byla Severní Morava kolébkou českého doom metalu a právě DISSOLVING OF PRODIGY byli jedním ze stěžejních pojmů a zakladatelů této scény. Charakteristickými znaky této kapely byly neskutečně pomalá muzika, záhrobní murmur střídaný útrpným vokálem plným žalu a atmosféru navozující housle a flétna. Tohle byla jasná odpověď na britskou vlnu a kapely jako MY DYING BRIDE nebo PARADISE LOST. Prostě se tomuhle stylu u nás opravdu dařilo a vznikly nahrávky přinejmenším srovnatelné s těmi zahraničními.

"Mé srdce pláče, když mé oči hledí k nebesům. Mé duši chce se křičet, ale čas už nikdy nevrátí."

Není asi třeba toto album pitvat do hloubky, jsou to prostě ponuré písničky. Nejvýstižněji to popsal basák Hadgi kdysi v rozhovoru pro Parambucha zine: "Takhle asi ještě nikdo nehraje. Je to sice utahané, ale zároveň i krásné. Najdeš tam spoustu melodií, a když to budeš pozorně poslouchat, tak v tom vždycky najdeš něco nového". Od úvodní "The Land Of Bird´s Spirit" přes "Dažbog's Heart" nebo titulní song až po závěrečnou "In Memory" je to pravověrný ´snail metal´.

Díky délce alba (60 minut) bylo od začátku jasné, že se tento materiál na samostatné LP nevejde, ale dvě desky nezaplní. Tak co dát na čtvrtou stranu? Možností se nabízelo několik. Už dříve vyšly třeba cover verze skladeb "Pád modly" od MASTER´S HAMMER a "Padlý chtíč" od TÖRR. Nebo tam dát nějaký nový materiál? Nakonec přišla správná volba s úplně první nahrávkou, tehdy ještě podnázvem BIGOTRY, "Step To The Grave". Ta vyšla v roce 1993 pouze jako demokazeta. Ponurý doom/death metal připomínající (hlavně kvůli kytarovým sólům) "Gothic" od PARADISE LOST, to mě před těmi 20 lety napadlo a i dnes si to myslím. Až mě zamrazilo. A hádejte, která kapela se pojmenovala podle skladby "Love History"?

"Čistá láska umírá, jen příběhy věčné lásky přetrvávají a vyvolávají v nás naději. Jsem pouze matným paprskem v temné historii lásky."

Tohle LP je krásné rozloučení se světem pozemským a uzavření jedné velké knihy s názvem DISSOLVING OF PRODIGY. Čas zase jednou zničil i krásu. Odpočívejte v pokoji.

sestava: 1997: Michal "Pichloč" Blejchař – zpěv, René "Fusaty" Kristyn – kytara, doprovodný zpěv, chorály, Richard Minx – kytara, akustická kytara, Martin "Hadgi" Stoklosinski – baskytara, Xenie Rajdusová – flétna, Andy Koptáková – housle, Jan Kristyn – bicí; hosté: Kateřina Mozolová – klávesy, zpěv, Dita Eibenová – chorály, Milan Sýkorský – chorály, Norbert Lichý – chorály ; 1993: Michal "Pichloč" Blejchař – zpěv, René "Fusaty" Kristyn – kytara, Richard Minx – kytara, Martin "Hadgi" Stoklosinski – baskytara, Jan Kristyn – bicí
produkce: DISSOLVING OF PRODIGY a Marek Červenka
odkaz: bandzone.cz/dissolvingofprodigy
Side A