Vinyly - Recenze

MALIGNANT TUMOUR - Overdose & Overdrive

MALIGNANT TUMOUR - Overdose & Overdrive

2013 War Anthem Records

čas: 38:30
styl: metal/crust/rock'n'roll

Je to celých osm let, kdy si ostravští chachaři MALIGNANT TUMOUR začali hrát na "the biggest band", největší a nejlepší kapelu celé planety, sluneční soustavy i přilehlého vesmíru, a kdy zvláště metaloví posluchači i recenzenti tuto hru poslušně a oddaně začali hrát s nimi. Po celé ty roky se také rozevírají pomyslné nůžky mezi protichůdnými pohledy na tuto kapelu. Na jedné straně stojí právě ona armáda nadšených fanoušků a hlavně metalových pisálků, kteří zcela správně pochopili veškerý odtud sálající obrovský vtip a nadhled a v původcích toho všeho vidí zdejší největší nadbohy metalového rokenrolu. Nicméně i v této sféře se nepochybně najde řada takových, jimž toto pojetí připadá sice zábavné, ale současně neoriginální, příliš přímočaré a snadno předvídatelné.

Na opačné straně se pak nachází neméně početný zástup zhrzelých hardcoristů, crusterů či grinderů, z nichž někteří nemůžou vydýchat přerod z undergroundově špinavého crustu a grindu ve srandovní rokenrol, poukazují na riffy okopírované od MOTÖRHEAD či leckoho dalšího, bombasticky hvězdnou prezentaci a koneckonců i rapidně navýšené honorářové požadavky. Určitou roli v tomto všem sehrál také nesmírně vtipný a nápaditý klip "Earthshaker", v Břitvě vyhlášený jako videoklip roku i desetiletí, ale zejména natolik kontroverzní, že urazil některé Sparťany a vyvolal četné a vesměs legrační diskuze o buranech z Ostravy či moravských komplexech méněcennosti.

Protože dlouho chystané DVD z oslav dvacátého výročí se stále nedaří dát dohromady, bylo posunuto na později a raději připraveno nové album, po téměř třech letech navazující na Andělem oceněného předchůdce. Skutečnost, že jej znovu produkoval slovutný Andy Classen ve svém neméně slovutném Stage One Studiu, je sice hezká a zvuk rozhodně kvalitní, nezdá se ale, že by nějak zásadně převyšoval to, co lze docílit i v některých domácích studiích, například Šopa, Davos či Hellsound. Navíc asi daleko levněji, takže se třeba ptát, zda je nutné jezdit kamsi do Německa.

"Ostrafská mlátička" nadále provozuje svůj energický crust'n'roll, tolik důvěrně známý z předchozích tří desek. Nejen startovní "Bucks & Roll", ale také "At Full Throttle", "Stagestorm" a některé další kusy jsou typické motörcrustové pumelice, plné strhujícího nasazení, jiskrných kytarových sól či občasných náznaků hitového potenciálu. Jako možný vrchol se jeví titulní "Overdose And Overdrive", kulometně nezadržitelná palba vybavená velmi žhavými sóly a opět brilantním klipem, ztělesňujícím osvědčenou textovou náplň v duchu sloganu "sex, drogy, rokenrol". Podobně výbušně se jeví "The Secret Source", překvapující poněkud zpomaleným refrénem, v jehož duchu se nese i odlehčenější "Stay Over Night", spojující pomalejší tempo, metalovou hutnost a příjemně melodický nádech. Někde mezi tím vším se nacházejí skladby "Drinkday" a "Command To Headbang", popřípadě rytmicky důraznější "Shitfaced", kde je asi nejvíce patrný "the new hammer drummer" Bohdič, člověk na pravém místě. Naopak úplně zbytečným dojmem působí nudné nicneříkající outro "Final Delirium".

Měřeno optikou posledních čtyř desek, je to sice stále dobré, ale také částečně stejné a pořád dokola. Začíná to být únavné. Možná už přišel nejvyšší čas, aby po období carcassovském, agathoclesovském a motörheadovském konečně nastalo nějaké další. Pokud i příští čtyři desky budou stejné jako ty čtyři poslední, nebude to optimální. Chtělo by to alespoň malou změnu. Jakékoli oživení, které by přineslo vymanění se z čím dál více hrozících náznaků tvůrčího stereotypu.

Jak majitelé originálních nosičů dobře vědí, předchozí alba této kapely se vyznačují značnou pestrostí provedení, a to především pokud jde o limitované edice. Vzpomenout lze nejrůznější potištěné tašky, ohýbané obaly, fóliové průhledy, vysekávané obrazce, ba dokonce i jeden bonusový singl by se našel. Aktuální album v tomto směru navazuje zejména skrze kompaktní disk, jehož část nákladu disponuje papírovým obalem s netypickým předním záhybem, dále vylepšeným vysekávanou částí již klasického ozubeného motivu. Naopak vinylová verze představuje nepatrné zklamání. Sice jde prvně o rozevírací obal, s tím ale v dnešní době přichází leckdo a nejde tedy o nic osobitého, natožpak nápaditého. Moc dobře nepůsobí ani skutečnost, že vnitřní motiv je téměř totožný s plakátovým, přesto však lze dodat, že po čistě grafické stránce se vše jeví poměrně dobře.

sestava: Bilos - kytara, zpěv, Korál - kytara, Šimek - baskytara, Bohdič - bicí
produkce: Andy Classen
1. Bucks & Roll
2. Overdose And Overdrive
3. Drinkday
4. The Secret Source
5. Shitfaced
6. Stay Over Night
7. At Full Throttle
8. Command To Headbang
9. A Great Turn Of Speed
10. Stagestorm
11. Horned Icon
12. Final Delirium

Druhý pohled

Jedněmi milováni, druhými zatracováni. MALIGNANT TUMOUR přicházejí po dvou letech s dalším albem a je to pořád dokola ten špinavý metalový kolovrátek motörheadovské školy. Není to kdo ví co nového ani originálního. Žádný stylový vývoj. Jistě, najde se spousta rýpalů, kteří budou vytýkat zaprodanost nebo stagnaci. Ale SLAYER taky hrají už třicet let v podstatě pořád to samé a všichni je uctívají. A pro změnu u KREATOR fanoušci moc neskousli stylové experimenty. Tohle je prostě postup do overgroundu. A ten se neodpouští.

MT si jen v posledních letech našli to, co chtějí hrát a s tímhle vlastním ksichtem si pohrávají a zdokonalují ho k nezaměnitelnosti a rozpoznatelnosti. Nejsou tady jednoduché hity jako na předchozích albech, ale poctivě propracované skladby. Nakonec i ty hity se po pár posleších najdou. Pro někoho to bude titulní song, i když hlavně asi kvůli sice kontroverznímu, přesto perfektně udělanému klipu. Pro mě je to hlavně pomale valivá "Stay Over Night" nebo šlapavě rock'n'rollová "Command To Headbang". Za vyzdvižení však stojí promakanější kytarová sóla, která nenásilně a s lehkostí umocňují atmosféru všech skladeb. Z těch nic nevyčnívá, nic extra nevybočuje, vše jede přímou cestou do cíle. Ale závěrečná utahaná instrumentálka "Final Delirium" mi zde přijde naprosto zbytečná (ledaže by album začínalo podobným intrem) a působí jako dvouminutový rušivý element v jinak kompaktním celku.

Najde se spousta těch, co budou tvrdit, že srovnatelný zvuk se dá pořídit i u nás za nesrovnatelně míň peněz. Tak proč jezdit do německého Stage One Studia? Protože tam sedí za mix pultem Andy Classen a pohled nezaujatého profesionála zvenčí je k nezaplacení. V textech je to pořád o chlastu a hraní metalu, ale je v nich skvěle zapracována určitá nadsázka, ironie i výsměch. Každému je přece jasné, že když hraješ v kapele, tak máš určitě spoustu ženských v každém městě a večírek probíhá každý den. Chymus, to je to jméno, které stojí za většinou z nich, a Bilos si je jen poupravil, aby seděly do muziky (a jak se říká, do huby). Od obalu a vůbec celkového grafického zpracování jsem možná čekal víc. Jde o obyčejný, přesto nadstandardní, gatefold s dvoupanelovým plakátem, v jakémsi ´retro´ stylu. K němu mi moc nesedí kontrast s plnobarevnou vnitřní kapsou na černý vinyl (vyšlo i jako klasické CD a pěkný ořezávaný digipack).

Myslím, že MT opět vyprodukovali kvalitní album, které obstojí ve světovém měřítku. Lépe řečeno, hlavně ve světovém měřítku. Protože doma nikdo není prorokem a zvlášť u nás se úspěch neodpouští.

hodnocení: 75 %
Tomáš Baran