Vinyly - Recenze

CULT OF FIRE - Triumvirát

2012 vlastní náklad (LP)
Demonhood Productions (CD)
In League With Satan Productions / Atomic Vision Productions (MC)

čas: 35:24 (LP) / 57:49 (CD/MC)
styl: black

Pražští CULT OF FIRE vznikli v půlce roku 2010 a již v dubnu 2011 debutovali vinylovým desetipalcem "20:11", obsahujícím dvě vcelku solidní kompozice. Tento nosič však vyšel v natolik velkém utajení, že přímo v té době jej zaznamenali snad jen ortodoxní černokněžníci z okruhu kapely, zatímco ústřední persony české vinylové scény teprve až se zpožděním několika měsíců. Kapela si patrně neuvědomila, že pokud si desku mají pořídit i nadžánroví vinyloví sběratelé, nestačí o ní dát vědět pouze v rámci své scény, ale je vhodné informovat také Vinyl Disk Musick či Pope's Ass. Obě tato největší shromaždiště českých vinylů se o tomto počinu dověděla až v lednu dalšího roku.

První dlouhohrající deska spatřila tmu světa v červenci 2012 a naštěstí už s trochu lepším povědomím v rámci tuzemské metalové komunity. Nejprve vyšel černý vinyl v rozkládacím obalu, jehož součástí je také velký černobílý plakát, na podzim pak přišly na řadu v Norsku zplozené kompakty a na Slovensku vydané kazety, v obou těchto případech doplněné o jednu skladbu navíc plus obě věci z desetipalce. Posluchači mají proto na výběr ze všech tří druhů fyzických nosičů.

Názvy songů jsou napsány nějakým nečitelně prapodivným písmem, ale naštěstí je lze dohledat jinde. Texty nejsou k dispozici, ony názvy však nasvědčují tomu, že jde asi o klasická blackmetalová témata a že se zřejmě netřeba obávat ničeho ideologicky pochybného. Zárukou toho by měl být i excelentní bubeník Tom Coroner, v minulosti známý třeba působením v LYKATHEA AFLAME. Také jeho zásluhou lze prohlásit, že zdejší temnočerná scéna má nový výrazný pojem, svou kvalitou ihned přiřaditelný do společnosti MASTER'S HAMMER, AVENGER nebo některých Morbivodových projektů. Přičemž pokud soubor na něco navazuje, pak především na tradiční černý kov přelomu osmdesátých a devadesátých let, zároveň však v poměrně současném pojetí, jež netrpí starobou.

Zatímco obě desetipalcové skladby ještě mají určitou rezervu, nové kusy prokazují zřetelné zlepšení. Sice ani na okamžik neopouštějí pevně sevřené žánrové mantinely a občas se některé motivy opakují až k nesnesení, ale to lze vyložit třeba tak, že album jako celek rozhodně drží pohromadě. Podstatněji působí skutečnost, že se daří navodit tu pravou blackmetalovou atmosféru, tedy černou auru čehosi opravdu mrazivého a současně ohnivě pekelného. Přestože převažují velmi rychlá a místy až únavně neměnná tempa, nejednou lze narazit i na zpestřující pasáže v podobě zvolňujících kytarových motivů či všudypřítomných a melodiku dodávajících klávesových podkresů.

Jestliže se komplet omezí pouze na šestici vinylových skladeb, příznivý dojem pak ještě více narůstá. Zdařile dopadá hned úvodní "Závěť světu", jejíž intro působivě narůstá do podoby černé vichřice a ta přechází v houpavější riff, kde ďábelský křik střídá temnější mluva. Drsnější "Černá aura" vrcholí lehce experimentálním způsobem, zatímco putování "Z jícnů propastí" probíhá v převážně středním tempu, v jehož středu překvapuje velmi poklidná mezihra. Závěrečná titulní instrumentálka "Triumvirát" pak představuje o poznání melodičtější a snad i prosvětlenější odlehčení.

Českou blackmetalovou scénu zasáhl "Kult ohně" již koncem osmdesátých let zásluhou skupiny TÖRR, jenže jak vidno z názvu zde hodnocené kapely, zasahuje ji znovu. Může být potěšitelné, že i po téměř čtvrtstoletí a ve zdejších podmínkách dokáže tento žánr přicházet s poměrně kvalitními nahrávkami, jejichž aktéři mají potenciál dalšího růstu. Některé méně ortodoxní temné soubory jako HEIDEN nebo MORGUE SON sice pokročily ještě o kus dál, ale i v tom konzervativnějším pojetí lze občas nalézt něco pro dnešní dobu zajímavého. Což se stalo právě v tomto případě.

sestava: Devilish – zpěv, Infernal Vlad – kytary, baskytara, zpěv, Tom Coroner – bicí
1. Závěť světu
2. Satan mentor