Vinyly - Recenze

PIPES AND PINTS - Found & Lost

PIPES AND PINTS - Found & Lost

2012 People Like You Records / Supraphon

čas: 33:51
styl: punk

Pražští PIPES AND PINTS, za jejichž mikrofonem však stojí Američan Syco Mike, se za nepříliš dlouhou éru svého fungování velmi rychle vypracovali do výrazného popředí zdejší mladší punkové generace, přičemž v její melodičtější odnoži dokonce plní bezmála vůdčí roli. Soubor zaujal již svým debutovým albem "Until We Die", jimž naznačil značné možnosti, zúročené také intenzivním cestováním po velké části Evropy. Aktuální druhé album vyšlo u německého punkového labelu a zároveň u sice obstarožní, ale momentálně zřejmě nejlépe fungující tuzemské velkofirmy.

Nemůže být sporu o tom, že hlavním poznávacím znamením kapely jsou skotské dudy, jež obsluhuje Vojta Kalina. Pánové tím občas dostávají nálepku keltského punku, konkurujícího i některým světově proslulým jménům typu DROPKICK MURPHYS, lze však potvrdit, že se s tímto údělem snaží vypořádat tak, aby prospěli sami sobě. Zmíněný nástroj se tedy pokoušejí začlenit co nejfunkčnějším způsobem, aby pouze nekopíroval kytarové motivy, ale opravdu vytvářel nějakou přidanou hodnotu. Někde ony dudy hrají mírně dominantní roli, jinde stojí v pozadí či chybějí zcela. Nestrhávají na sebe pozornost, většinou nevyčnívají, ale spíše slouží písním, které pozvedávají.

Album oproti prvotině charakterizuje malinko méně přímočarosti a více kompoziční propracovanosti, ovšem při plném zachování převažující svižnosti, syrovosti a především melodické pronikavosti, velmi často zvýrazněné zpěvností sborových vokálů. Hlavně úvodní "She's The One", "Never Let You Down", titulní "Found & Lost" nebo "Fear Is Just A Feeling" jsou poměrně svěží popěvky, současně však třeba připustit, že kolekce působí nesmírně vyrovnaným dojmem. Možná by neškodilo ještě více živelnosti či výrazové proměnlivosti, případně alespoň částečné vymanění se z přece jen svazujících punkových stereotypů, přesto lze tvrdit, že pozitivní rysy převažují natolik, že celé toto přesvědčivé a produkčně výborně zvládnuté snažení posouvají chvályhodným směrem.

Pokud se nějaký konzervativec domnívá, že soubory jako VISACÍ ZÁMEK, PLEXIS, ŠANOV 1, SPS, E!E či N.V.Ú. jsou ještě pořád vrcholem českého punku, měl by se probudit v čerstvé realitě. Některé z nich sice v posledních letech nahrály jakžtakž dobrá alba, jenže z těch starých klasiků drží krok s dobou už snad jen ZEMĚŽLUČ. Také generace mladších kapel čerpá z toho tradičního punkového pojetí, přesto působí o cosi energičtějším, údernějším a životaschopnějším dojmem. Formace s dudami představuje tu méně ortodoxní větev této scény, řadí se však na její vrchol.

Album bylo v březnu oceněno cenou Anděl v nově vzniklé žánrové kategorii Punk & Hardcore, což je volba sice lehce konzervativní a sporná, nicméně respektovatelná.

sestava: Syco Mike - zpěv, Tomáš Novotný - kytara, vokály, Vojta Kalina - skotské dudy, vokály, Ondřej Balvín - baskytara, vokály, Lukáš Vincour - bicí, vokály
produkce: Darian Rundall