Vinyly - Recenze

ZATREST - …poslední???

ZATREST - …poslední???

2013 vlastní náklad

čas: 30:00
styl: punk

Olomoučtí ZATREST nejsou na punkové scéně žádnými nováčky. Fungují od sezóny 1995 a třeba roku 2000 se zjevili na střílkovské kompilaci "Punk Session volume 2", oficiální řadová alba však vydávají až v posledních deseti letech. Zatímco ta minulá byla kompaktním diskem, to aktuální vyšlo výhradně na vinylu, navíc v číslované limitované edici pouhé stovky kusů. Zřejmě si jej nepořídí celá řada lokálních fanoušků, kteří to nebudou mít na čem přehrát, nicméně to vcelku svědčí o výrazně punkovém cítění a přístupu a pravděpodobně lze mluvit i o vinylově splněném snu.

Na obalu desky běžec jásá nad svým posledním místem v cíli, z čehož lze vydolovat jakousi myšlenku, jinak je ale grafická stránka, možná i záměrně, velmi odbytá. Strany jsou obalem označené jako Z a T, jenže etikety v tomto směru nejsou důsledné a tuto koncepci narušují. Vypadá to, že zde někdo něco přehlédl a teď, když už je to vyrobené, to lze velmi těžko napravit.

Nahrávku sráží nepříliš povedený zvuk, ovšem v punku tohle nejenže moc nevadí, ale dokonce v sobě nese určitý špinavý půvab. Zoufaleji působí pramálo srozumitelný Kokešův zpěv, na žánrové zvyklosti vysoko posazený a možná až příliš uhlazený a neprůbojný. Naopak o poznání lepší je to se schopností napsat sice velmi jednoduché, ale melodicky jakžtakž obstojné písně, mající potenciál k tomu, aby se zahnízdily v mysli a nechtěly z ní ven. Místy nepostrádají ani potřebnou punkovou razanci a údernost, nicméně v tak trochu nedostatečné a proto nepřesvědčivé míře.

Silně převládajícímu punkovému znění se vymyká skladba "Chci pít", klávesovou příměsí se přibližující k bezmála až gotickým břehům a v tomto směru představující oživení a zpestření desky. Ke konci alba převažují coververze, jež nejsou špatné, jen ta "Konečná" od JOY DIVISION se nijak zvlášť nepovedla. Svým výrazně jemnějším pojetím se sice citelně vymyká celkové koncepci, kterou však neobohacuje, ale spíše přispívá k její částečné nedotaženosti a rozbředlosti.

Ještě o něco hůře dopadají texty. Tam, kde se pánové pokoušejí o vtip, zejména v písních "Celebrita" a "Myslel si, že je panker", se lze alespoň malinko pobavit, byť zpracování působí značně krkolomným dojmem a občas přechází až v trapnost. Vydržet lze "Nemám rád" nebo punkové vyznání "Dýchám", naopak "Krize středního věku" je jen snůšnou sice pravdivých, leč otřepaných frází o stereotypu doby. Poněkud kontroverzně může působit "Buď zticha", rýpající do často až přeháněné rasové korektnosti, což ne každý bude akceptovat. Zde však nejde o projev negativního rasismu, ale spíše o poukázání na to, jak bývá dotyčný problém vnímán a prezentován těmi, kteří na něj pohlížejí až příliš jednostranně. Ostatní texty pak působí velmi nezajímavě, nemluvě pak o tom, že textová příloha obsahuje překlepy a pravopisné chyby jako "dobívání", "neoplíváš" nebo "srážník".

Přestože jde v rámci melodického punku o jakžtakž snesitelnou záležitost, zároveň lze konstatovat, že lépe si vedou nejen staří klasici a veteráni VISACÍ ZÁMEK, PLEXIS, ŠANOV 1, E!E, N.V.Ú. či ZEMĚŽLUČ, ale také mladší seskupení jako HOUBA, NEŽFALEŠ, PNS, THE FIALKY nebo VISION DAYS. Nemluvě pak o hardcorově ostřejší ortodoxní scéně či zcela specifických rožnovských kapelách, jež jsou kvalitativně úplně jinde a celou tu sortu běžných punkerů nechávají za sebou.

sestava: Kokeš – kytara, zpěv, klávesy, Sigul – baskytara, vokály, Janek – bicí, vokály, hosté – Styl – baskytara, Mazi – vokály
odkaz: bandzone.cz/zatrest
1. Nemám rád