Vinyly - Recenze

MY DEAD CAT - Shortcut to Hell

MY DEAD CAT - Shortcut to Hell

2013 vlastní náklad

čas: 33:38
styl: rock/punk

„Vzali punk, hardcore a rock´n´roll a míchali to dohromady. „A teď tam dáme power pop a stoner rock,“ řekla kočička. „Stoner rock ne, ten já nerad,“ povídal pejsek, „dáme tam místo stoneru emo, to já tuze rád.“ Tak tam dali emo. „Mně se zdá, že je tam málo noisu,“ řekla kočička, „musíme tam dát několik hlukových stěn.“ – „A discopunk, abychom nezapomněli,“ řekl pejsek a nasypal ho tam. „A to hlavní!“ povídala kočička, „přece indie kytarovku tam musíme dát!“ Dali tam plný hrnec kytarovky. „A trochu postrocku,“ řekl pejsek a dal tam postrock...

Josef Čapek by asi byl překvapen tím, kterak lze po více než osmi desetiletích parafrázovat populární dětskou klasiku. Přesně toto se totiž praví na webové stránce brněnských MY DEAD CAT a všechno to sedí dokonale. Další kapela, co vychází z punkových či možná až hardcorových kořenů, ale dokáže se pohybovat v relativně širokém rozpětí od popově odlehčené kytarovky až po noisově drásavé stěny. Na jednu stranu neopouští mantinely jakéhosi špinavějšího rokenrolu, o němž nelze s jistotou tvrdit, zda je spíše zastaralý či naopak moderní, na druhou stranu se to asi nebude líbit průměrným českým vesnickým rockerům, kterým to bude znít až příliš velkoměstsky.

Pánové se pohybují přibližně v tom domácím prostoru, jemuž v posledních letech vládnou jména jako SUNSHINE nebo THE PROSTITUTES, tedy v dimenzi angloamericky znějícího bigbítku, jenž v popovém prostředí plní roli čehosi alternativního, zatímco ortodoxním alternativcům může znít až moc tuctově, přímočaře nebo uhlazeně. Neboť ani v tom tuzemsky zatuchlém prostředí nejde o vůbec nic nového. Hodně dávno DIRTY PICTURES, NO FEELING a CLEAN SLATE, následně i ANYWAY, LANDMINE SPRING, SUFFER, ještě později pak THE MOOD, SCISSORHANDS či THE AIRBAGS proměnění na RIVER JORDAN, tam všude možno hledat jistou příbuznost, tedy návaznost na anglicky zpívaný postpunkový rokenrol. Kytarově méně ostrý než PIPES AND PINTS, DIRTY BLONDES či THE UNHOLY PREACHERS, ale výrazově špinavější než MY WAVE, TAKE DEATH nebo plejáda jmen od X Production, hlavně ANIMÉ, APATHEIA, RARA AVIS, VEES či elektronici NIGHT. Nemluvě o ještě popovějších a známějších jménech AIRFARE, CLOU a s přitažením za vlasy snad i SUPPORT LESBIENS, CHARLIE STRAIGHT a SUNFLOWER CARAVAN. Společným jmenovatelem většiny z nich je nejen angličtina a častá poplatnost světovým trendům, ale i určitý rozpor mezi syrovějšími kořeny a zvukově líbivějším cílením.

Tímto snad až přehnaným výčtem je naznačeno, že vše na této desce slyšené nijak zvlášť nevybočuje z početného zástupu více či méně podobně laděných kapel, byť základní kvalitativní předpoklady jsou rozhodně naplněny. Občas probleskne nějaká silnější melodie, kytarově zajímavá pasáž nebo i pokus o výraznější gradaci, vše se však odehrává v naprosto očekávané a předpokládatelné intenzitě, která jen stěží povede k výraznějšímu překročení nynější pozice na scéně.

Po sedmipalcovém splitku s THE MOOD a jen virtuálně šířeném albovém debutu jde však o nahrávku, jež z původní také pouze internetové verze povýšila na velký vinylový kotouč. Litovat lze toho, že obal působí příliš strohým dojmem a neobsahuje žádnou textovou či jinou přílohu, naopak třeba pochválit povedený zvuk, skvělý to kompromis mezi čitelností a neučesaností.

sestava: neuvedena
produkce: MY DEAD CAT
odkaz: bandzone.cz/mydeadcat